Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-35/13-2/JL
z 30 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.01.2013 r. (data wpływu 11.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla wykonywanych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dla wykonywanych usług.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


C (zwany dalej Wnioskodawcą) świadczy następujące usługi:

  1. Weryfikowanie poprawności wyliczenia NAV, tj. wartości netto aktywów funduszy (dzienne lub/i okresowo) w celu ustalenia i aktualizacji rzeczywistej wartości składników funduszy metodą wartości godziwej, a także będące wynikiem takiej weryfikacji badanie wykrytych różnic, błędnych informacji lub innych problemów w celu ich wyjaśnienia i rozwiązania.
  2. Codzienne lub okresowe sporządzanie i dostarczanie sprawozdań finansowych dotyczących aktualnej wartości księgowej obsługiwanych funduszy.
  3. Codzienna lub okresowa publikacja aktualnej wyceny jednostek uczestnictwa funduszy.
  4. Dokonywanie codziennych oraz okresowych księgowań wynikających z bieżącej działalności obsługiwanych funduszy; weryfikacja księgowań dokonanych przez inne jednostki organizacyjne działające w ramach grupy Usługobiorcy (tzw. shadow accounting).
  5. Informowanie Usługobiorcy o nietypowych sytuacjach w procesie ustalania wartości NAV oraz o potrzebie zmiany klasyfikacji rejestrów, weryfikowanie uzyskanych instrukcji z aktualną sytuacją na rynku.
  6. Codzienne weryfikowanie i uzgadnianie tzw. cash break, tj. alokacji wpływów i wypływów pieniężnych do poszczególnych grup ze względu na rodzaj źródła, np. odsetki, dywidendy, zwroty podatku, itp.; kontrola zgodności między księgowością funduszu a stanem kont bankowych; okresowa weryfikacja bieżącej zawartości portfolio funduszy z wewnętrzną dokumentacją.
  7. Kontrola zgodności dokonanych transakcji kupna/sprzedaży jednostek uczestnictwa funduszy z aktualną wyceną jego aktywów.
  8. Kontrola limitów inwestycyjnych wynikających z prawnego statusu funduszu i informowanie o możliwych naruszeniach tych limitów.
  9. Weryfikacja zobowiązań podatkowych wynikających z lokalnego prawodawstwa oraz konwencji międzynarodowych.
  10. Sporządzanie i przesyłanie dziennych i okresowych raportów o zaistniałych zdarzeniach, wpływach i wypływach pieniężnych, dokonanych czynnościach, sporządzanie list czynności, raportów, informacji na temat dat księgowania dotyczących przetwarzanych transakcji na potrzeby audytów.
  11. Zagwarantowanie bezpieczeństwa przetwarzania i przechowywanych danych poprzez weryfikację prawidłowości dokumentacji procesów kontrolnych i ocenę ich efektywności, a w przypadku wykrycia wad — informowanie o tym Usługobiorcy, ustalanie planu rozwiązania problemów i zastosowanie odpowiedniej kontroli zastępczej.
  12. Przechowywanie archiwalnych danych dotyczących księgowej wyceny funduszy przez wymagany prawnie okres.
  13. Zlecenie wykonania przelewów z rachunków obsługiwanych funduszy zgodnie z zadanym algorytmem lub na podstawie instrukcji Usługobiorcy.
  14. Wprowadzanie transakcji i/lub parametryzację wewnętrznych systemów Usługobiorcy na potrzeby ustalania wartości aktywów netto funduszy inwestycyjnych obsługiwanych przez Usługobiorcę.
  15. Uzgadnianie rachunków pieniężnych i papierów wartościowych funduszy inwestycyjnych obsługiwanych przez Usługobiorcę, polegające m.in. na:

    • uzgadnianiu stanu środków pieniężnych i papierów wartościowych na rachunkach wraz z analizą pozycji,
    • przetwarzaniu/procesowaniu transakcji (na podstawie instrukcji/poleceń uzyskiwanych od Usługobiorcy),
    • przetwarzaniu/procesowaniu danych w systemach do wyliczania wartości aktywów funduszy celu odzwierciedlenia transferów między funduszami, jak i transferów środków pieniężnych między menedżerami funduszy,
    • raportowaniu na temat stanu środków pieniężnych i papierów wartościowych oraz aktualizacji modelów wydajności zarządzania funduszami,
    • zapewnieniu bezpieczeństwa przechowywanych danych poprzez identyfikację nowych zabezpieczeń, wprowadzanie ulepszeń do stosowanych systemów zabezpieczeń,
    • aktualizacji modelu wydajności w celu oszacowania wpływu tzw. FulI Time Equivalent na nowe przedsięwzięcia,
    • implementacji aktualizacji systemu oraz testowaniu aktualizacji i napraw systemu,
    • udzielaniu odpowiedzi na pytania kierowane do głównego zespołu zajmującego się procesowaniem danych,
    • udzielaniu odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzanych transakcji podczas audytów,

  16. Przetwarzanie/procesowanie instrukcji rozliczeniowych przesłanych drogą elektroniczną do wybranego systemu, przekazywaniu ich pomiędzy systemami oraz dalszym ich przetwarzaniu w ramach tych systemów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wykonywane usługi podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Stawka ta w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na postawie przepisów przejściowych wynosi 23% (art. 146a pkt 1 ustawy o VAT). W przepisach ustawy o VAT jak i przepisach wykonawczych do ustawy zostały określone preferencyjne stawki podatku jak i zwolnienia od podatku. Jak wynika z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, stawki obniżone (5%, 8%) mają zastosowanie do czynności określonych w załącznikach do ustawy nr 3 i nr 10. Należy zaznaczyć, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być stosowane do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o VAT lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Zatem, aby było możliwe zastosowanie 8% lub 5% stawki podatku VAT dany towar bądź dana usługa powinny być wymienione w odpowiednim załączniku do ustawy lub w rozporządzeniu wykonawczym. Przedstawione we wniosku usługi nie stanowią żadnych z usług wymienionych w ww. przepisach. Tym samym, nie korzystają z opodatkowania preferencyjnymi stawkami podatku VAT.

Natomiast usługi zwolnione od podatku zostały określone w art. 43 ustawy o VAT. . Kluczową rolę w odpowiedzi na pytanie, czy przedstawione we wniosku usługi mieszczą się w katalogu usług zwolnionych odgrywają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnione są usługi zarządzania m.in. funduszami, takimi jak fundusze inwestycyjne, kapitałowe, emerytalne. Aby usługi przedstawione we wniosku mogły być traktowane jako usługi zwolnione wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, dane usługi muszą być uznane za usługi zarządzania. Legalna definicja usług zarządzania została sformułowana w art. 43 ust. 8. Biorąc pod uwagę charakter usług przedstawionych we wniosku oraz treść definicji usług zarządzania zawartej w art. 43 ust. 8 należy stwierdzić, iż nie mamy do czynienia z usługami zarządzania, w rozumieniu art. 43 ust. 8 ustawy VAT, w szczególności zarządzania funduszami. Z opisu usług przedstawionych we wniosku nie wynika bowiem aby polegały one na wykonywaniu czynności, o których mowa w tym przepisie, a więc na zarządzaniu aktywami, dystrybucji tytułów uczestnictwa i administrowaniu nimi, prowadzeniu rachunków i rejestrów aktywów oraz przechowywaniu aktywów. Tym samym, usługi przedstawione we wniosku nie korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Należy przeanalizować również usługi wymienione w art. 37-41 ustawy o VAT. W cytowanych przepisach art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 ustawy o VAT dotyczących usług finansowych ustawodawca nie wymienił usług przedstawionych we wniosku. Ponadto, przedstawione we wniosku usługi nie spełniają przesłanek do uznania ich za usługi pomocnicze, o których mowa w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. Bowiem zgodnie z ww. przepisem ze zwolnienia korzystają także usługi stanowiące element usługi wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41, które same stanowią odrębną całość i są właściwe oraz niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37-41. Trudno uznać, iż Wnioskodawca wykonuje stanowiący odrębną całość element niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej z VAT. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mają wyłącznie charakter wsparcia procesów informatycznych i techniczno-administracyjnych. Czynności te banki (instytucje finansowe) mogłyby i często wykonują we własnym zakresie (przy użyciu wewnętrznych zasobów ludzkich i technicznych). Fakt, że z powodów ekonomicznych decydują się zlecać je podmiotom zewnętrznym nie przesądza o ich niezbędności dla wykonywania usług finansowych. Dla wykonania przez kontrahentów usług finansowych usługi nabywane od Wnioskodawcy nie są niezbędne.

Podsumowując, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują obsługę informatyczną i techniczno-administracyjną pewnych procesów związanych ze świadczeniem przez kontrahentów określonych usług finansowych, jednak same w sobie takimi usługami nie są. Przedstawione we wniosku usługi nie mieszczą się w zakresie zwolnień ani w zakresie stawek preferencyjnych przewidzianych przepisami dotyczącymi podatku VAT.

W związku z powyższym świadczenie przedmiotowych usług zdaniem Spółki podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT wynoszącej 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj