Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1257/09/DM
Data
2010.03.08
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
gmina
likwidacja
zakład budżetowy
Istota interpretacji
Likwidacja zakładu budżetowego i przekazanie majątku gminie.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 5 lutego 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekazania środków trwałych i wyposażenia na rzecz gminy wskutek likwidacji zakładu budżetowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 5 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przekazania środków trwałych i wyposażenia na rzecz gminy wskutek likwidacji zakładu budżetowego.
W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest zakładem budżetowym powołanym przez gminę. Na bazie majątku, który przekazała gmina w trwały zarząd, Wnioskodawca prowadzi działalność sportowo-rekreacyjną (zgodnie z przeznaczeniem majątku). Bez zgody rady miasta Wnioskodawca nie może dokonywać zakupów inwestycyjnych, przebudowywać, czy modernizować przekazanego mienia. Na wydatki inwestycyjne Wnioskodawca otrzymuje dotację celową z urzędu miasta. Rada miasta podjęła uchwałę o likwidacji zakładu budżetowego, zgodnie z którą majątek, należności i zobowiązania przejmuje gmina. Równolegle gmina podjęła uchwałę o utworzeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, do której zostanie wniesiony kapitał w postaci zorganizowanej części zlikwidowanego wcześniej zakładu budżetowego. Spółka będzie prowadziła działalność taką samą jak wcześniej zakład budżetowy. W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz pracodawcą (średnioroczne zatrudnienie około 50 osób). Wnioskodawca świadczy odpłatne usługi w zakresie sportu i rekreacji. W ostatnich latach dokonywane były zakupy środków trwałych, ponoszone wydatki na modernizację oraz kupowane pozostałe środki trwałe (tzw. wyposażenie). Od ww. zakupów odliczono podatek od towarów i usług. Na pokrycie części kosztów bieżących Wnioskodawca otrzymuje dotację przedmiotową, a na zakup środków trwałych oraz modernizację – dotację celową inwestycyjną. Ponieważ majątek jest przekazywany Wnioskodawcy w trwały zarząd, Wnioskodawca musi posiadać zgodę właściciela majątku (tj. gminy) na jego modernizację i zakup nowych środków trwałych. Zgodnie z art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. mienie nie jest własnością zakładu budżetowego, a gminy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w zaistniałej sytuacji należy traktować przekazanie majątku zakładu budżetowego gminie (w momencie likwidacji), jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a co się z tym wiąże, czy na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, transakcja ta nie podlega przepisom tej ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie wystąpi obowiązek opodatkowania czynności przekazania środków trwałych i wyposażenia. Przekazanie majątku będącego w zarządzie trwałym zakładu budżetowego gminie należy traktować, jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części i na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, transakcja ta nie podlega przepisom ustawy. Zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, likwidując zakład budżetowy organ założycielski określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu. W świetle tego przepisu należy uznać, że przedmiotem czynności jest zakład (jak w art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.
|