Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-5/10-5/JK
z 9 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-5/10-5/JK
Data
2010.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Delegacja ustawowa

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
alkohol
podatek akcyzowy
przeznaczenie
szczególny nadzór podatkowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wyroby akcyzowe, zwolnione od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, są objęte stałym nadzorem podatkowym?



Wniosek ORD-IN 685 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 31.12.2009 r. (data wpływu 04.01.2010 r.), uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 05.02.2010 r. (data wpływu 11.02.2010 r.) oraz na formularzu ORD-IN nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 03.03.2010 r. (data wpływu 08.03.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia szczególnym nadzorem podatkowym wyrobów akcyzowych zwolnionych na podstawie § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 32, poz. 228) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia szczególnym nadzorem podatkowym wyrobów akcyzowych zwolnionych na podstawie § 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 32, poz. 228).

Wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 05.02.2010 r. (data wpływu 11.02.2010 r.) oraz na formularzu ORD-IN nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 03.03.2010 r. (data wpływu 08.03.2010 r.), będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-5/10-2/JK z dnia 02.02.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe.

Spółka nabywa wyroby akcyzowe na potrzeby zaopatrzenia samolotów w celu bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych. Wyroby te są wysyłane ze składów podatkowych na terenie całego kraju, jako zwolnione, po spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień (m.in. złożenia oświadczenia naczelnikowi urzędu celnego, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę w trakcie trwania podróży).

W zakresie procedur przemieszczania opisanych powyżej wyrobów akcyzowych, zwolnionych od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, pojawiają się wątpliwości, co do obowiązku objęcia tych wyrobów szczególnym nadzorem podatkowym. Zgodnie z przepisem § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru: „Szczególnym nadzorem podatkowym są objęte: (wyroby akcyzowe (...) objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, określone w załączniku nr 2 do ustawy w poz.: a) 13, zwane dalej „piwem”, b) 14-16, zwane dalej „wyrobami winiarskimi”, c) 17 zwane dalej „alkoholem etylowym”, d) 18, zwane dalej „napojami spirytusowymi” (...)„.

Wobec powyższego powstaje wątpliwość, czy zwolnienie od podatku akcyzowego, wynikające z przepisu § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest „zwolnieniem ze względu na przeznaczenie” w rozumieniu przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru.

Spółka wskazuje, iż rozbieżne stanowiska poszczególnych urzędów celnych, co do objęcia takich wyrobów szczególnym nadzorem podatkowym uniemożliwiają ich przemieszczanie. Bowiem w przypadku, gdy urząd celny właściwy dla wyprowadzenia tych towarów, np. ze składu podatkowego, uznaje obowiązek objęcia tych wyrobów nadzorem i dokonuje ich odprawy na podstawie przepisu § 60 Rozporządzenia w sprawie nadzoru, zaś urząd celny właściwy dla miejsca odbioru tych towarów uważa, że takie towary nie są objęte nadzorem i odmawia uczestnictwa w przyjęciu przesyłki tych wyrobów, o których mowa w § 64 tego rozporządzenia, Spółka nie może skorzystać z tych towarów (tj. załadować ich na samolot), bowiem nie jest uprawniona do samodzielnego zdjęcia zabezpieczeń urzędowych, a obowiązujące obecnie przepisy nie umożliwiają udzielania Spółce zgody na samodzielne zdjęcie takich zabezpieczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyroby akcyzowe, zwolnione od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, są objęte stałym nadzorem podatkowym na podstawie przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby akcyzowe, zwolnione od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, nie są objęte stałym nadzorem podatkowym na podstawie przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru, bowiem zwolnienie to nie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w tym przepisie.

Wątpliwość Spółki, która stanowi podstawę do wystąpienia o interpretację sprowadza się do oceny, czy zwolnienie, o którym mowa w § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie. Ustawa z dnia z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm.; „Ustawa o podatku akcyzowym”) ani akty wykonawcze do tej ustawy nie przewidują definicji „zwolnień ze względu na przeznaczenie”.

Zgodnie z przepisem § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień:

1. Zwalnia się od akcyzy z chwilą sprzedaży alkohol etylowy i produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności nie większej niż 50 ml, wina i napoje fermentowane w opakowaniach nie większych niż 1 l, piwo w opakowaniach nie większych niż 0,5 l i papierosy w opakowaniach zawierających nie więcej niż 30 sztuk, tytoń do palenia w opakowaniach nie większych niż 40 g, dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju lub, w przypadku importowanych wyrobów, dostarczane z wolnego obszaru celnego i składu wolnocłowego na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się również w przypadku:

  1. alkoholu etylowego i produktów pośrednich w opakowaniach o pojemności większej niż 50 ml,
  2. win i napojów fermentowanych w opakowaniach o pojemności większej niż 1 l,
  3. piwa w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 I
  • pod warunkiem że te wyroby, przed rozdaniem lub sprzedażą do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, są rozlewane do naczyń stosowanych zwyczajowo w gastronomii do spożywania takich wyrobów.

3. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, mają zastosowanie, pod warunkiem że:

  1. nabywca wyrobów pochodzących z importu, przy ich wyprowadzaniu z wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, złoży naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży;
  2. sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, sprzedawanych lub rozdawanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą, a alkohol etylowy lub produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności większej niż 50 ml, wino i napoje fermentowane w opakowaniach o pojemności większej niż 1 l i piwo w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 I zostaną rozlane i podane w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach;
  3. w przypadku podróży statkiem lub promem morskim podróż ta odbywa się z bezpośrednim wpłynięciem do zagranicznego portu, który oddalony jest od polskich wód terytorialnych co najmniej o 40 mil morskich.

4. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, mają również zastosowanie do importowanych wyrobów dopuszczonych do obrotu lub objętych procedurą powrotnego wywozu z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, o ile wyroby te były objęte uprzednio procedurą składu celnego na rzecz podmiotu nabywającego te wyroby z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych i są dostarczane bezpośrednio ze składu celnego na pokłady samolotów, statków lub promów morskich.

Wobec powyższego należy wyraźnie wskazać, iż zwolnienia wprowadzone na podstawie przepisów ust. 1 i 2 powołanego paragrafu nie posługują się pojęciem „przeznaczenie”, a w szczególności pojęciem „zwalnia się ze względu na przeznaczenie”. Z kolei, przepis ust. 4 przedmiotowego paragrafu posługuje się, co prawda pojęciem „nabywającego te wyroby z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji”, ale w odniesieniu do przeznaczenia wyrobów, a nie w sposób określający typ zwolnienia.

Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym „zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe (...)”. Zwolnienie to nie dotyczy wyrobów będących przedmiotem niniejszego wniosku.

Mając na uwadze powyższe oraz dyrektywę interpretacyjną zakładającą racjonalność ustawodawcy, należy przyjąć, iż prawodawca wypowiada się w sposób precyzyjny i posługuje się takimi samymi pojęciami dla określenia takich samych stanów faktycznych czy prawnych i posługuje się różnymi pojęciami dla określania różnych stanów. Zatem, skoro ustawodawca posługuje się wobec niektórych zwolnień pojęciem „zwalnia się ze względu na przeznaczenie”, użyte w § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pojęcie „objęte zwolnieniem ze względu na przeznaczenie” dotyczy tylko takich zwolnień.

Sam fakt użycia pojęcia „przeznaczone” w ramach przepisów konstytuujących dane zwolnienie np. jak w odniesieniu do zwolnień, o których mowa w § 20 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w zakresie warunków, jakie mają być spełnione (złożenie naczelnikowi urzędu celnego oświadczenia, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas podróży) czy użycie pojęcia, że dotyczy tylko „wyrobów (…) z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych” nie może stanowić podstawy do uznania tych wyrobów za wyroby „zwolnione ze względu na przeznaczenie” w rozumieniu innych przepisów Ustawy o podatku akcyzowym.

Należy również wskazać, iż w przypadku „zwolnień ze względu na przeznaczenie” występuje konieczność spełnienia dodatkowych warunków, określonych w przepisie art. 32 ust. 5-13 Ustawy o podatku akcyzowym, które wprost dotyczą takich zwolnień („Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest (...)”). Jednakże warunki dotyczące takich zwolnień nie mają zastosowania do zwolnienia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, o którym mowa w § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Dodatkowo, zgodnie z przepisem art. 38 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku akcyzowym „minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia (…) szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia (...)” oraz zgodnie z przepisem ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu „minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia (...) dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień”. Powyżej wskazane upoważnienia do wydania aktów wykonawczych bezpośrednio dotyczą ustalania dalszych warunków dla kategorii zwolnień wyróżnionej przez ustawodawcę, jako „zwolnienia ze względu na przeznaczenie”.

Jednakże rozporządzenie wydane na podstawie przepisu art. 38 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy nie obejmuje, ani nie wprowadza dodatkowych warunków dla zwolnienia wynikającego z przepisu § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień. Przepisy te, dotyczące zwolnień ze względu na przeznaczenie, są ograniczone wyłącznie do zwolnień, o których mowa w art. 32 przedmiotowej ustawy.

Również rozporządzenie wydane na podstawie przepisu art. 38 ust. 2 pkt 1 Ustawy o podatku akcyzowym w zakresie dodatkowych warunków i trybu stosowania niektórych zwolnień od akcyzy oraz sytuacji, w których dla zastosowania niektórych zwolnień od akcyzy nie muszą być spełnione warunki ustawowe - nie dotyczy zwolnienia będącego przedmiotem niniejszego wniosku, o którym mowa w przepisie § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż ustawodawca wydzielił osobną kategorię zwolnień ze względu na przeznaczenie, do których zastosowanie mają dodatkowe warunki (obowiązek dokumentowania, prowadzonych ewidencji, itp.). Tą grupę zwolnień ustawodawca oznacza posługując się wprost pojęciem „zwalnia się ze względu na przeznaczenie”. Z kolei, w przypadku innych zwolnień, w tym zwolnienia wynikającego z § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień nawet, jeśli w warunkach niezbędnych do stosowania tych zwolnień prawodawca określa w sposób wyraźny przeznaczenie tych wyrobów – są to odrębne zwolnienia, których nie możemy zaliczać do „zwolnień ze względu na przeznaczenie”. Bowiem należy przyjąć, że ustawodawca celowo wyróżnił grupę zwolnień (ze względu na stosowane do nich szczególne warunki), którą nazwał „zwolnieniami ze względu na przeznaczenie” i dla której wprowadza odrębne obowiązki.

Mając na uwadze, iż przepis § 4 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru, obejmuje szczególnym nadzorem podatkowym wyłącznie wyroby zwolnione ze względu na przeznaczenie, zakres wyrobów objęty tym nadzorem obejmuje wyłącznie wyroby, wobec których ustawodawca lub prawodawca posługują się wprost takim pojęciem. Tym samym, zdaniem Spółki, szczególny nadzór podatkowy nie obejmuje wyrobów zwolnionych na podstawie § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, bowiem przepis ten nie posługuje się pojęciem „zwalnia się ze względu na przeznaczenie”. Zatem zwolnienia wynikające z przepisu § 20 Rozporządzenia w sprawie zwolnień nie mogą być traktowane, jako zwolnienia ze względu na przeznaczenie, co potwierdza dodatkowo brak stosowania do wyrobów zwolnionych na tej podstawie innych warunków, szczególnych form dokumentowania, czy ewidencjonowania, dotyczących wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm.) szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, określone w załączniku nr 2 do ustawy w poz.:

  1. 13, zwane dalej "piwem",
  2. 14-16, zwane dalej "wyrobami winiarskimi",
  3. 17, zwane dalej "alkoholem etylowym",
  4. 18, zwane dalej "napojami spirytusowymi";

Zatem zgodnie z dyspozycją ww. przepisu szczególnemu nadzorowi podlegają piwo, wyroby winiarskie, alkohol etylowy oraz napoje spirytusowe, które objęte są procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub objęte są zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz związanym z nim zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż nabywa wyroby akcyzowe na potrzeby zaopatrzenia samolotów w celu bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych. Wyroby te są wysyłane ze składów podatkowych na terenie całego kraju, jako zwolnione, po spełnieniu warunków do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 20 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Przepis § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. nr 32, poz. 228), zwanego dalej rozporządzeniem, stanowi, iż zwalnia się od akcyzy z chwilą sprzedaży alkohol etylowy i produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności nie większej niż 50 ml, wina i napoje fermentowane w opakowaniach nie większych niż 1 l, piwo w opakowaniach nie większych niż 0,5 l i papierosy w opakowaniach zawierających nie więcej niż 30 sztuk, tytoń do palenia w opakowaniach nie większych niż 40 g, dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju lub, w przypadku importowanych wyrobów, dostarczane z wolnego obszaru celnego i składu wolnocłowego na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

Ponadto w myśl ust. 2 cytowanego paragrafu zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się również w przypadku:

  1. alkoholu etylowego i produktów pośrednich w opakowaniach o pojemności większej niż 50 ml,
  2. win i napojów fermentowanych w opakowaniach o pojemności większej niż 1 l,
  3. piwa w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 l
  • pod warunkiem że te wyroby, przed rozdaniem lub sprzedażą do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, są rozlewane do naczyń stosowanych zwyczajowo w gastronomii do spożywania takich wyrobów.

Przy czym zgodnie z ust. 3 wskazanego paragrafu zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, mają zastosowanie, pod warunkiem że:

  1. nabywca wyrobów pochodzących z importu, przy ich wyprowadzaniu z wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, złoży naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży;
  2. sprzedaż lub rozdanie wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży, opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1, sprzedawanych lub rozdawanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą, a alkohol etylowy lub produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności większej niż 50 ml, wino i napoje fermentowane w opakowaniach o pojemności większej niż 1 l i piwo w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 l zostaną rozlane i podane w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach;
  3. w przypadku podróży statkiem lub promem morskim podróż ta odbywa się z bezpośrednim wpłynięciem do zagranicznego portu, który oddalony jest od polskich wód terytorialnych co najmniej o 40 mil morskich.

Z kolei zgodne z uregulowaniem § 20 ust. 1 rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, mają również zastosowanie do importowanych wyrobów dopuszczonych do obrotu lub objętych procedurą powrotnego wywozu z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, o ile wyroby te były objęte uprzednio procedurą składu celnego na rzecz podmiotu nabywającego te wyroby z przeznaczeniem do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych i są dostarczane bezpośrednio ze składu celnego na pokłady samolotów, statków lub promów morskich.

Zgodnie z niniejszym przepisem ustawodawca dopuszcza zwolnienie z akcyzy, alkoholu etylowego i produktów pośrednich, win i napojów fermentowanych, piwa, papierosów oraz tytoniu do palenia gdy są one dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju lub, w przypadku importowanych wyrobów, z wolnego obszaru celnego i składu wolnocłowego na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, przy spełnieniu następujących warunków:

  • wymienione wyroby akcyzowe są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych,
  • sprzedaż lub rozdanie wskazanych wyrobów akcyzowych podróżnym lub załodze nastąpi podczas trwania podróży,
  • opakowania jednostkowe przedmiotowych wyrobów akcyzowych, tj. w przypadku alkoholu etylowego i produktów pośrednich opakowania o pojemności nie większej niż 50 ml, win i napojów fermentowanych opakowania nie większe niż 1 l, piwa opakowania nie większe niż 0,5 l, papierosów opakowania zawierające nie więcej niż 30 sztuk, tytoniu do palenia opakowania nie większe niż 40 g, sprzedawanych lub rozdawanych podróżnym lub załodze zostaną otwarte przed rozdaniem lub sprzedażą,
  • alkohol etylowy lub produkty pośrednie w opakowaniach o pojemności większej niż 50 ml, wino i napoje fermentowane w opakowaniach o pojemności większej niż 1 l i piwo w opakowaniach o pojemności większej niż 0,5 l przed rozdaniem lub sprzedażą, zostaną rozlane i podane w stosowanych zwyczajowo w gastronomii naczyniach,
  • w przypadku wyrobów pochodzących z importu, przy ich wyprowadzaniu z wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, nabywca złoży naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży,
  • w przypadku podróży statkiem lub promem morskim podróż ta odbywa się z bezpośrednim wpłynięciem do zagranicznego portu, który oddalony jest od polskich wód terytorialnych co najmniej o 40 mil morskich.

Należy zatem wskazać, iż zwolnienie przewidziane w § 20 rozporządzenia przysługuje tylko i wyłącznie w stosunku do wyrobów akcyzowych, które są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, przy spełnieniu określonych warunków.

Tak więc, w przypadku przedmiotowego zwolnienia istotny jest sposób wykorzystania wyrobów akcyzowych. Możliwość objęcia wyrobów akcyzowych wskazanym zwolnieniem ściśle wiąże się ze sposobem ich wykorzystania. To sposób wykorzystania określonych wyrobów akcyzowych uprawnia do zastosowania względem tych wyrobów omawianego zwolnienia. Przy czym jedynym dopuszczalnym sposobem wykorzystania określonych wyrobów akcyzowych uprawniającym do zastosowania omawianego zwolnienia jest ich przeznaczenie do konsumpcji przez podróżnych lub załogę w trakcie rejsu międzynarodowego.

W konsekwencji powyższego należy uznać, iż komentowane zwolnienie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.

Zasadnym jest wyjaśnienie, iż w obecnym stanie prawnym zwolnienia dla wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie zostały określone, zarówno w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 06 grudnia 2009 r., jak również w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przy czym zwolnienie ze względu na przeznaczenie uzależnione jest od przeznaczenia danego wyrobu akcyzowego.

Minister Finansów, wskazane wyżej rozporządzenie wydał, na podstawie delegacji ustawowej wynikającej m.in. z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy. Przedmiotowe rozporządzenie określa:

  1. dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień;
  2. sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy;
  3. zwolnienia wyrobów akcyzowych wynikające z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej;
  4. szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 31 ust. 1 i 2 ustawy, oraz naczelników urzędów celnych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy.

W kontekście powyższego należy wskazać, iż przedmiotowe zwolnienie jest zwolnieniem ze względu na przeznaczenie wynikającym z rozporządzenia. Dodatkowo podnieść należy, iż w stosunku do przedmiotowego zwolnienia nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania niniejszego zwolnienia. Zwolnienie wynikające z § 20 rozporządzenia należy do zwolnień bezwarunkowych, które stosuje się bez spełnienia dodatkowych warunków wynikających z innych przepisów odnoszących się do podatku akcyzowego.

Zauważyć ponadto należy, iż w celu zastosowania omawianego zwolnienia jedynie nabywca wyrobów pochodzących z importu, przy ich wyprowadzaniu z wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, składa naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży. Zainteresowany w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym oraz związanym z nim zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż nabywa wyroby akcyzowe ze składów podatkowych na terenie kraju. Tak więc w świetle obowiązujących uregulowań akcyzowych w okolicznościach przedstawionych w analizowanym wniosku Zainteresowany nie ma obowiązku składania naczelnikowi urzędu celnego oświadczenia, że nabywane wyroby akcyzowe będą przeznaczone wyłącznie do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży.

Odnosząc się do rozstrzyganej kwestii, tj. objęcia stałym nadzorem podatkowym na podstawie przepisu § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie nadzoru wyrobów akcyzowych, zwolnionych od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 20 rozporządzenia w sprawie zwolnień wskazać należy, iż piwo, wyroby winiarskie, alkohol etylowy oraz napoje spirytusowe, nabywane na potrzeby zaopatrzenia samolotów w celu bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych, są objęte szczególnym nadzorem podatkowym. Zgodnie z dyspozycją § 4 ust. 1 pkt 1 szczególnemu nadzorowi podlegają bowiem piwo, wyroby winiarskie, alkohol etylowy oraz napoje spirytusowe, które objęte są zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. Natomiast w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca poinformował, iż nabywa wyroby akcyzowe korzystające ze zwolnienia na podstawie przepisu § 20 rozporządzenia, które jak wyjaśniono powyżej należy traktować jako zwolnienie ze względu na przeznaczenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenie przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj