Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1293/09-4/HW
z 14 stycznia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1293/09-4/HW
Data
2010.01.14
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi budowlane
Istota interpretacji
Jaką należy zastosować stawkę podatku VAT świadcząc usługi budowlane polegające na przebudowie i rozbudowie istniejącego budynku usługowego o budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią usługową?
Wniosek ORD-IN 622 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest zgodnie z wpisem do Urzędu Statycznego wykonywanie robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 45.21A). Usługi świadczone są na rzecz podatników prowadzących działalność gospodarczą, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (PKWiU 45.21.11/45.21.12; PKOB 111,112). Sprzedaż występująca w działalności jest wyłącznie opodatkowana. W ramach swojej działalności Spółka realizuje przebudowę i rozbudowę istniejącego budynku usługowego o budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią usługową. Całkowita powierzchnia użytkowa budynku wynosi 764,40 m2, gdzie po podziale procentowym powierzchni użytkowej część mieszkaniowa wynosi 384,62 m2, co stanowi 50,32% łącznej powierzchni użytkowej natomiast część usługowa wynosi 379,78 m2 i stanowi 49,68% łącznej powierzchni użytkowej. Lokale mieszkalne znajdujące się w budynku posiadają powierzchnię do 150 m2 każdy. Decyzja Starosty (…) udziela pozwolenia na przebudowę i rozbudowę części istniejącego budynku usługowego o budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią usługową oraz przebudowę części istniejącego budynku mieszkalnego na pomieszczenia socjalne.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że ponad połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkaniowych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie PKOB zastosowanie będzie miał symbol związany ze wznoszeniem obiektów budownictwa mieszkalnego – budynków wielomieszkaniowych sklasyfikowanych w grupie 112 PKOB - „ Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe”. Art. 41 ust. 12 ustawy o VAT określa obniżoną stawkę podatku VAT, która wynosi 7% w odniesieniu między innymi do obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W omawianym przypadku lokale mieszkalne spełniają kryteria określone w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług ze względu na to, iż powierzchnia lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2 każdy. W związku z tym, iż powierzchnia użytkowa lokali usługowych stanowi mniej niż 50% ogólnej powierzchni użytkowej budynku obowiązuje dla całości robót stawka obniżona 7% VAT (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. od dnia 1 stycznia 2008 r. prawidłowym jest stosowanie preferencyjnej stawki VAT 7% związanej z budownictwem mieszkaniowym).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast pod pojęciem towarów rozumieć należy – w świetle art. 2 pkt 6 ustawy – rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Co do zasady podstawowa stawka podatku VAT – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c ustawy. Stosownie do przepisu § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.
Według norm zawartych w przytoczonych przepisach 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Preferencyjna stawka podatku nie może być jednak stosowana do obiektów o przeznaczeniu użytkowym. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, to:
Wskazać należy także, iż zgodnie z objaśnieniami zawartymi w ww. rozporządzeniu budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Ponadto klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).
Dział ten obejmuje:
Odnosząc powyższe do powołanych wcześniej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług podkreślić należy, iż wykonywanie robót budowlanych korzystających z 7% stawki, odnosi się do prac wykonywanych w budynkach sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 oraz niektórych wymienionych w dziale 12.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca roboty budowlane wykonane w przedmiotowym budynku winien opodatkować preferencyjną, tj. 7% stawką podatku VAT. W opisanym przypadku istotna jest bowiem klasyfikacja PKOB obiektu budowlanego, istniejącego w momencie rozpoczęcia wykonywania prac budowlanych. W konsekwencji – stosownie do treści art. 41 ust. 12 ustawy w związku z art. 41 ust. 2 oraz § 37 pkt 1 rozporządzenia – przebudowa i rozbudowa budynku sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 112 korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług.
Wskazuje się jednak, że prawo do zastosowania 7% stawki podatku VAT w odniesieniu do całości realizowanych prac możliwe jest tylko wówczas, gdy przedmiotem umowy są usługi budowlane dotyczące budynku jako całości. Natomiast w przypadku, gdy podejmowane będą odrębne roboty budowlano – montażowe (na podstawie odrębnej umowy) wykonywane w lokalach użytkowych, to do tych robót ma zastosowanie podstawowa, 22% stawka podatku. Należy zaznaczyć, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego obiektu budowlanego do grupowania klasyfikacyjnego. Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych - na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych. Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKOB możliwie jest rozstrzygnięcie o zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług danego towaru lub usługi. Skutkiem powyższego tut. Organ wyjaśnia, iż odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o klasyfikacje PKOB wskazane przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu zaistniałego stanu faktycznego. Tut. Organ informuje również, że do dnia 31 grudnia 2009 r. odpowiednikiem powołanego § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) był § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.