Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-219/10/KO
z 21 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-219/10/KO
Data
2010.04.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
banki
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy określona przez strony kwota wynagrodzenia z tytułu świadczenia opisanej usługi na rzecz Spółek L, obejmująca wskazane powyżej elementy kalkulacyjne (tj. element stanowiący udział w składce ubezpieczeniowej oraz element określany jako udział w zyskach osiągniętych przez Spółki L w wyniku świadczenia usługi ochrony ubezpieczeniowej, w odniesieniu do klientów Banku) składa się po stronie Banku na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2010r. (data wpływu 25 stycznia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2010r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia usług dostarczania informacji na rzecz kontrahenta z siedzibą na Gibraltarze – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem w dniu 8 kwietnia 2010r. w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia usług dostarczania informacji na rzecz kontrahenta z siedzibą na Gibraltarze.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Dnia 31 grudnia 2009r. nastąpiła fuzja prawna (dalej „Moment połączenia”) Bank Y Spółka Akcyjna (dalej „Y”, Bank ) i Banku X S.A. (dalej - „X" lub „Wnioskodawca) Połączenie Banku X i Banku Y nastąpiło na podstawie art. 124 § 1 oraz § 3 Prawa bankowego, w związku z art. 492 § 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000r. Nr 94, poz. 1037), poprzez przeniesienie całego majątku Y na X (łączenie się przez przejęcie).

Ponadto, zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji podatkowej stanowiącym, iż osoba prawna przejmująca inną osobę prawną wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejmowanego podmiotu, X wstąpił w prawa i obowiązki Y wynikające z przepisów prawa podatkowego.

Uprzednio, tj. przed Momentem połączenia, L. i A. , obie spółki z siedzibą na Gibraltarze (dalej „Spółki L") oraz Y zawarły dwie umowy dotyczące wzajemnej współpracy gospodarczej.

W ramach pierwszej z umów, Spółki L świadczą usługi grupowej ochrony ubezpieczeniowej (usługi ubezpieczeniowe) w odniesieniu do określonych klientów Banku (kredytobiorców oraz posiadaczy kart). Zgodnie ze wskazaną umową, ubezpieczającym jest Y.

Na mocy drugiej z zawartych umów, tj. umowy o świadczenie usług nr 1 (dalej „Umowa") Bank świadczy na rzecz Spółek L kompleksową usługę wsparcia w zakresie udzielania informacji. Przedmiotowa usługa dotyczy udzielania informacji (i) Spółkom L oraz (ii) ubezpieczonym (klientom Banku) w mieniu i na rzecz Spółek L.

W celu poprawnego wykonania przedmiotowej, kompleksowej usługi wsparcia w zakresie udzielania informacji, Bank zobowiązany jest do wykonywania szeregu określonych czynności, tj.:

  • informowanie klientów Banku (kredytobiorców oraz posiadaczy kart) o ochronie ubezpieczeniowej, którą zostali objęci na mocy umowy pomiędzy Bankiem a Spółkami L;
  • sporządzanie raportów dla Spółek L zgodnie z wzorami dostarczonymi przez Usługobiorców;
  • informowania klientów Banku (kredytobiorców oraz posiadaczy kart) objętych ochroną ubezpieczeniową o postępowaniu na wypadek wystąpienia zdarzeń objętych tą ochroną;
  • postępowanie (załatwianie) z roszczeniami w zakresie określonym w Umowie;
  • załatwianie spraw związanych ze zrzeczeniem się przez klientów Banku ochrony ubezpieczeniowej;
  • okresowego przekazywania Spółkom L posiadanych przez Bank informacji publicznie dostępnych oraz istotnych dla działalności Spółek L; a także niezwłocznego informowania o wszelkich skargach dotyczących zarządzania umową regulującą kwestie ochrony ubezpieczeniowej,
  • przekazywania Spółkom L żądanych przez nie, w celu zapewnienia zgodności działań Spółek L z wszelkimi ustawowymi oraz prawnymi wymogami, informacji;
  • uzyskania i posiadania wszelkich niezbędnych zgód, zezwoleń, licencji oraz prawnych zatwierdzeń, jakie mogą być wymagane dla wykonywania czynności przewidzianych Umową;
  • niezwłocznego informowania Spółek L o wszelkich zgłoszonych, wynikających z ochrony ubezpieczeniowej udzielonej przez Spółki L, roszczeniach;
  • udzielenie Spółkom L wszelkiej niezbędnej pomocy w zakresie oszacowania i uznania przez nich roszczeń w zakresie ochrony ubezpieczeniowej;
  • informowania o wszelkich przypadkach dotyczących zatajenia prawdy lub fałszywych oświadczeń składanych przez klientów objętych ochroną ubezpieczeniową.

Ekonomiczną istotą przedstawionej usługi świadczonej przez Bank jest dostarczanie Spółkom L informacji dotyczących klientów Banku oraz dostarczania klientom Banku informacji o ochronie ubezpieczeniowej, którą są objęci. Pozostałe czynności wykonywane w ramach usługi mają charakter pomocniczy.

W odniesieniu do nabywania przedmiotowej usługi, Spółki L są zlokalizowane w miejscu swojej siedziby, w szczególności nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, dla którego nabywana byłaby niniejsza usługa.

Zgodnie z Umową, z tytułu świadczenia wyżej wskazanych usług, Bank otrzymuje określone wynagrodzenie. Jednocześnie, zgodnie z przyjętym przez strony sposobem kalkulacji, wartość wynagrodzenia Banku składa się z dwóch następujących elementów kalkulacyjnych, tj.:

  1. opłaty stanowiącej udział w składce ubezpieczeniowej zapłaconej z tytułu ochrony ubezpieczeniowej przez klientów Banku.
  2. udziału w zyskach osiągniętych przez Spółki L, w wyniku świadczenia usługi ochrony ubezpieczeniowej w odniesieniu do klientów Banku.

Obecnie, w związku z przedstawionym połączeniem, od dnia 1 stycznia 2010r. przedmiotowa usługa w dotychczasowym zakresie jest świadczona przez X.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w odniesieniu do usługi będącej przedmiotem niniejszego pisma został złożony przez Wnioskodawcę podobny wniosek, jednakże odnoszący się wyłącznie do usługi świadczonej przez Y do Momentu połączenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy określona przez strony kwota wynagrodzenia z tytułu świadczenia opisanej usługi na rzecz Spółek L, obejmująca wskazane powyżej elementy kalkulacyjne (tj. element stanowiący udział w składce ubezpieczeniowej oraz element określany jako udział w zyskach osiągniętych przez Spółki L w wyniku świadczenia usługi ochrony ubezpieczeniowej, w odniesieniu do klientów Banku) składa się po stronie Banku na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o VAT w art. 29 ust. 1 przewiduje, iż podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest natomiast kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, obrotem z tytułu świadczonej przez Bank usługi dostarczania informacji jest cała kwota ustalonego przez strony wynagrodzenia należnego od Spółek L z tytułu świadczenia przez Bank tej usługi, tj. kwota wynagrodzenia obejmująca wskazane powyżej elementy (element stanowiący udział w składce ubezpieczeniowej oraz element określany jako udział w zyskach osiągniętych przez Spółki L w wyniku świadczenia usługi ochrony ubezpieczeniowej w odniesieniu do klientów Banku).

Jednocześnie, ponieważ w odniesieniu do przedmiotowej usługi, miejsce świadczenia (opodatkowania VAT) określone będzie poza Polską, kwota wynagrodzenia bez pomniejszania o kwotę podatku należnego, który w przedstawionej sytuacji nie wystąpi, będzie składać się na wartość obrotu po stronie Banku.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy o VAT, nie odnoszą się do sposobu określenia / kalkulacji wynagrodzenia przez kontrahentów. Zatem, wynagrodzenie za dostawę towarów czy świadczenie usługi może być określone przez strony dowolnie,

z poszanowaniem cywilistycznej zasady swobodnego kształtowania treści umów. Przykładowo, kwota należnego wynagrodzenia może być w praktyce ustalona przez strony jako (i) stała określona kwota bądź tez jako (ii) procent określonej wartości bazowej bądź też jako (iii) wynik przyjętego przez strony algorytmu.

W konsekwencji, w omawianej sytuacji cała kwota wynagrodzenia (kwota wynagrodzenia obejmująca wskazane powyżej elementy kalkulacyjne, tj. element stanowiący udział w składce ubezpieczeniowej oraz element określany, jako udział w zyskach osiągniętych przez Spółki L w wyniku świadczenia usługi ochrony ubezpieczeniowej w odniesieniu do klientów Banku) z tytułu świadczenia przez Bank opisanej usługi dostarczania informacji, składa się po stronie Banku na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • - określenia miejsca świadczenia przy świadczeniu usług dostarczania informacji,
  • - prawa do odliczenia podatku naliczonego

- zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj