Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-239/10-5/KG/SM
z 1 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-239/10-5/KG/SM
Data
2010.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
nieodpłatne przekazanie własnej jednostce
odliczenie częściowe
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne
składka członkowska
zadania własne


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją



Wniosek ORD-IN 528 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, przedstawione we wniosku z dnia 04.03.2010 r. (data wpływu 10.03.2010 r.), uzupełnionego w dniu 10.05.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-239/10-3/KG z dnia 29.04.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania składek członkowskich, prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej inwestycji, współfinansowanej ze środków unijnych (pyt. nr 1, 2) - jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia od wydatków związanych z budową kwatery balastu oraz prawa do odliczenia od wydatków bieżących i wydatków ściśle związanych z utrzymaniem składowiska (pyt. nr 3, 4) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.03.2010r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ww.

Wniosek został uzupełniony w dniu 10.05.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-239/10-3/KG z dnia 29.04.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe:

Międzygminny Związek Celowy działa w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) oraz ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.).

Zgodnie z § 6 Statutu, do zadań Związku należy zaspokojenie potrzeb Gmin, które są Członkami Związku, w zakresie:

  1. gospodarki odpadami komunalnymi i osadami ściekowymi w powiązaniu z tworzeniem alternatywnych źródeł energii,
  2. modernizacji systemu ciepłowniczego.

Od maja 2005 roku, podmiot został zarejestrowany jako podatnik VAT, prowadząc jedynie działalność statutową, w ramach której poniesiono wydatki inwestycyjne, mianowicie wybudowano w części składowisko odpadów.

Obecnie podmiot jest przed podpisaniem umowy o dotację z ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WL 2007-2013. Ww. dotacja ma pokryć ponad 50% kosztów budowanego Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Międzygminny Związek Celowy, po zakończeniu budowy inwestycji, zarządzanie nią bezpłatnie przekaże, utworzonemu w tym celu zakładowi budżetowemu. Tak więc majątek pozostanie własnością Związku, natomiast zakład budżetowy będzie zarządzał majątkiem i co się z tym wiąże, będzie prowadził działalność i uzyskiwał przychody opodatkowane podatkiem VAT.

Również od maja 2005 roku, są pobierane składki członkowskie na rzecz Związku, które w całości są wykorzystywane na realizację zadań statutowych. W wyniku błędnej interpretacji przepisów ustawy o VAT, poprzednie władze Związku odprowadzały podatek należny w stawce podstawowej od tych właśnie składek członkowskich.

Ponadto w styczniu 2010 roku, Związek podpisał umowę dzierżawy kwatery balastu z podmiotem zewnętrznym, spółką z o.o. Umowa zawarta jest na czas przejściowy, ok. 2 lat, do czasu zakończenia budowy Zakładu. Z tytułu tej umowy uzyskuje przychody, od których odprowadza podatek VAT w stawce podstawowej, tj. 22%.

Doszło więc do następującej sytuacji: MZC odprowadzał do urzędu skarbowego nienależnie naliczony podatek VAT od składek członkowskich. Od stycznia 2010 odprowadza też VAT od dzierżawy kwatery balastu. Budując wymienione elementy składowiska odpadów, odliczał od wydatków inwestycyjnych podatek VAT naliczony. Związek wyjaśnia, że zgodnie z planem finansowym na rok 2010 przychód z tytułu składek członkowskich będzie wynosił 3.479.614,00; natomiast przychód z tytułu dzierżawy szacuje na około 120.000,00 tak więc przychód opodatkowany będzie stanowił więcej niż 2% w stosunku do przychodu zwolnionego.

Z odpowiedzi na wezwanie z dnia 29.04.2010 r. wynika natomiast, że:

  • Międzygminny Związek Celowy nie świadczy usług na rzecz Członków Związku.
  • Przekazanie Zakładu Zagospodarowania Odpadów utworzonemu Zakładowi budżetowemu jest tożsame z nieodpłatnym przekazaniem w zarząd. Majątek w postaci wybudowanego Zakładu, nadal będzie własnością Międzygminnego Związku Celowego.
  • W nieodpłatny zarząd Zakładowi budżetowemu zostanie przekazany Zakład Zagospodarowania Odpadów wraz z infrastrukturą (łącznie z kwaterą balastu).
  • Kwatera balastu jest elementem inwestycji, którą zarządzanie ma zostać przekazane Zakładowi budżetowemu.
  • Po zakończeniu przedmiotowej umowy dzierżawy, zarządzanie kwaterą balastu zostanie również nieodpłatnie przekazane Zakładowi budżetowemu.
  • Na dzień dzisiejszy MZC odliczał podatek naliczony od budowy kwatery balastu tej samej, która jest przedmiotem umowy najmu.
  • Obecnie przychody związane z kwaterą balastu nie przekraczają 2% w stosunku do ogółu przychodów i są opodatkowane 22% stawką podatku. Związek spodziewa się jednak, że w trakcie roku ta sytuacja może ulec zmianie, wówczas przychody opodatkowane przekroczą 2% w stosunku do ogółu przychodów. MZC uzyskuje przychody z tyt. dzierżawy kwatery balastu od stycznia 2010 roku, wcześniej nie uzyskiwał przychodów opodatkowanych czy też zwolnionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy składki członkowskie w tym przypadku podlegają ustawie o VAT...
  2. Czy Związek ma prawo do odliczenia VAT od inwestycji, która zostanie bezpłatnie przekazana w zarządzanie innej jednostce i jest współfinansowana ze środków unijnych...
  3. Czy Związek miał prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z budową kwatery balastu skoro uzyskiwał przychody zwolnione...
  4. Czy w związku z pojawieniem się sprzedaży opodatkowanej, ma on prawo do odliczenia VAT w proporcji od wydatków bieżących czy wydatków ściśle związanych z utrzymaniem składowiska...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zgodnie z art. 5 Ustawy o podatku od towarów i usług składki członkowskie pobierane od Członków Związku nie mają charakteru świadczenia usług czy też dostawy towarów, w wyniku czego nie podlegają ustawie o VAT (stanowisko wynikające z ww. uzupełnienia do wniosku).
  2. W ramach rozpoczęcia inwestycji współfinansowanej z dotacji z RPO WL 2007-13, nie ma on prawa odliczać VAT od wydatków, gdyż wybudowany zakład wraz ze składowiskiem odpadów będzie nieodpłatnie przekazany w zarządzanie innej jednostce organizacyjnej Związku (Zakład budżetowy), która będzie otrzymywała przychody opodatkowane.
  3. Związek uważa, że nie ma prawa odliczać podatku VAT od budowy Zakładu Zagospodarowania Odpadów, w związku z czym należy dokonać korekty deklaracji VAT za poprzednie okresy, w których odliczano VAT od budowy kwatery balastu. Wiąże się to z faktem przekazania Zakładu Zagospodarowania Odpadów wraz w kwaterą balastu, w nieodpłatny zarząd Zakładowi budżetowemu. Majątek jakim będzie ww. ZZO pozostanie własnością MZC (stanowisko ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie).
  4. Obecnie umowa najmu pozostawia obowiązek obsługi technicznej jak i remontów bieżących kwatery balastu dzierżawcy. Z czasem zapisy umowy mogą ulec zmianie, ww. obowiązki przejmie wydzierżawiający. Według Związku będzie mógł podatek należny pomniejszyć w proporcji o podatek VAT naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych w zakresie opodatkowania składek członkowskich, prawa do odliczenia podatku naliczonego od realizowanej inwestycji, współfinansowanej ze środków unijnych (pyt. nr 1, 2) uznaje się za prawidłowe, w zakresie prawa do odliczenia od wydatków związanych z budową kwatery balastu oraz prawa do odliczenia od wydatków bieżących i wydatków ściśle związanych z utrzymaniem składowiska (pyt. nr 4) – jest nieprawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy jest niejako dopełnieniem art. 7 ust. 1 ustawy i ma na celu objęcie opodatkowaniem każdej transakcji wykonywanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, która nie stanowi dostawy towarów, przez co realizowana jest w ten sposób zasada powszechności opodatkowania. Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT wskazać należy, iż usługą jest takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść. Zatem świadczenie usług zakłada:

  1. istnienie dwóch podmiotów,
  2. wynagrodzenie otrzymywane przez wykonawcę usługi jest w zamian za wykonywanie usługi na rzecz jej odbiorcy oraz
  3. pomiędzy odpłatną czynnością podlegająca opodatkowaniu, a otrzymywanym z tytułu tej czynności wynagrodzeniem musi istnieć bezpośredni związek.

Z treści przedstawionych we wniosku opisów stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych wynika, że Międzygminny Związek Celowy nie świadczy żadnych usług na rzecz swoich członków. Członkowie Związku opłacają składki członkowskie z tytułu przynależności do tego Związku. Składki te nie stanowią odpłatności za jakąkolwiek dostawę towarów lub usług, nie rodzą po stronie członka żadnego roszczenia. Wobec powyższego należy zatem stwierdzić, że opłacanie przez członków Związku składek członkowskich stanowi czynność, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o VAT.

Zatem stanowisko w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – zgodnie z normą wyrażoną w przepisie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) wskazanej ustawy – stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Międzygminny Związek Celowy działa w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591) oraz ustawę z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.).

Zgodnie z § 6 Statutu, do zadań Związku należy zaspokojenie potrzeb Gmin, które są Członkami Związku, w zakresie:

  1. gospodarki odpadami komunalnymi i osadami ściekowymi w powiązaniu z tworzeniem alternatywnych źródeł energii,
  2. modernizacji systemu ciepłowniczego.

Z wniosku wynika, że Międzygminny Związek Celowy jest w trakcie budowy inwestycji w postaci Zakładu Zagospodarowania Odpadów. Część realizacji tej inwestycji została sfinansowana w ramach działalności statutowej. Obecnie Związek jest przed podpisaniem umowy o dotację z ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WL 2007-2013. Ww. dotacja ma pokryć ponad 50% kosztów budowanego Zakładu. Po zakończeniu budowy Zakład (wraz z infrastrukturą w postaci kwatery balastu) zostanie nieodpłatnie przekazany w zarząd utworzonemu w tym celu Zakładowi budżetowemu. Majątek pozostanie własnością Związku, natomiast Zakład budżetowy będzie zarządzał majątkiem i co się z tym wiąże, będzie prowadził działalność i uzyskiwał przychody opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z tym, iż pytanie nr 3 dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową kwatery balastu należy uznać, iż pytanie nr 2 dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT przy budowie Zakładu bez infrastruktury w postaci kwatery balastu.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy). Odpłatność przy usługach ma więc bezspornie zasadnicze znaczenie dla ich opodatkowania. Nieodpłatne przekazanie w zarząd należy traktować jako nieodpłatne świadczenie usług, które co do zasady nie podlega opodatkowaniu. Z wniosku wynika, iż realizowana inwestycja (poza infrastrukturą w postaci kwatery balastu) nie jest wykorzystywana przez Związek do czynności opodatkowanych, jest w trakcie budowy, a po jej zakończeniu zostanie niezwłocznie nieodpłatnie przekazana w zarząd jednostce budżetowej.

Zatem odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług służących realizacji tej inwestycji (bez infrastruktury w postaci kwatery balastu) należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje takie prawo. Inwestycja ta nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych wykonywanych przez Związek. Nie ma przy tym znaczenia forma finansowania tej inwestycji tj. ze składek członkowskich czy też z dotacji. Istotne jest w jaki sposób inwestycja jest wykorzystywana.

Zatem stanowisko w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3 i 4.

W myśl ww. art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Międzygminny Związek Celowy od maja 2005 roku został zarejestrowany jako podatnik VAT. Od tego momentu są pobierane składki członkowskie na rzecz Związku, które w całości są wykorzystywane na realizację zadań statutowych. W ramach tej działalności poniesiono wydatki inwestycyjne, mianowicie wybudowano w części składowisko odpadów.

W styczniu 2010 roku Związek podpisał umowę dzierżawy kwatery balastu stanowiącej infrastrukturę towarzyszącą z podmiotem zewnętrznym, spółką z o.o. Umowa zawarta jest na czas przejściowy, ok. 2 lat, do czasu zakończenia budowy Zakładu. Z tytułu tej umowy Związek uzyskuje przychody, od których odprowadza podatek VAT w stawce podstawowej, tj. 22%.

Na dzień dzisiejszy MZC odliczał podatek naliczony od budowy kwatery balastu, która jest przedmiotem umowy najmu.

Ponadto Związek wyjaśnia, że zgodnie z planem finansowym na rok 2010 przychód z tytułu składek członkowskich będzie wynosił 3.479.614,00 zł, natomiast przychód z tytułu dzierżawy szacuje na około 120.000,00 zł.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zauważyć należy, że obecnie Związek uzyskuje przychody (obrót) opodatkowane stawką 22% z tytułu świadczenia umowy najmu ww. kwatery balastu i przychody pozostające poza zakresem obowiązywania ustawy o podatku od towarów i usług z tytułu wpłacanych składek członkowskich (jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku, Związek nie wykonuje żadnych świadczeń na rzecz swoich członków w związku z dokonywanymi wpłatami).

Zasada tzw. proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego została uregulowana w art. 90 ustawy.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 powołanej ustawy.

Z ww. uregulowań art. 90 ust. 1-3 ustawy wynika zatem, że przy obliczaniu proporcji podatku podlegającemu odliczeniu uwzględnia się jedynie te czynności, które są objęte podatkiem VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT nie powinny być uwzględniane w mianowniku współczynnika stosowanego do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego. Czynności pozostające poza zakresem ustawy (których ustawa w ogóle nie reguluje) nie mogą wpływać na rozstrzygnięcie co do prawa odliczenia podatku. Należy uznać, że w przypadku podatników realizujących zarówno transakcje dające prawo do odliczenia jak i transakcje, które takiego odliczenia nie umożliwiają, w mianowniku ułamka uwzględnia się jedynie transakcje, które mieszczą się w zakresie przedmiotowym ustawy VAT, tj. podlegające opodatkowaniu i zwolnione.

Z uwagi na powyższe, opłaty członkowskie ponoszone na rzecz Związku, jako pozostające poza zakresem ustawy, nie są brane pod uwagę przy wyliczaniu przysługującego Związkowi prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Oprócz ww. opłat członkowskich Związek osiąga obecnie jedynie przychody (obrót) z tytułu dzierżawy kwatery balastu, opodatkowany 22% stawką podatku VAT. Zatem biorąc pod uwagę uregulowania art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1–3 ustawy, Związkowi przysługuje prawo do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług od wydatków związanych z budową balastu.

Z uwagi zatem na związek ponoszonych wydatków na budowę kwatery balastu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (jej wynajmem ze stawką 22%), Związkowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków – w całości. Nie ma zatem obowiązku dokonywania korekt odliczonych wcześniej (przez poprzednie władze Związku) kwot podatku naliczonego.

Związek informuje także, że kwatera balastu jest elementem inwestycji, którą zarządzanie ma zostać przekazane (w nieodpłatny zarząd), po zakończeniu umowy dzierżawy, Zakładowi budżetowemu.

W tym miejscu należy brać pod uwagę uregulowania wynikające z art. 91 ustawy, z których wynika, że w przypadku zmiany prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi np. na zmianę przeznaczenia, zachodzi obowiązek dokonania stosownych korekt odliczonego podatku z uwzględnieniem odpowiedniego okresu jej dokonania.

Należy zauważyć, że podobnie sprawa przedstawia się w stosunku do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami bieżącymi czy ściśle związanymi z utrzymaniem składowiska.

Jak wyżej stwierdzono, zgodnie z planem finansowym na rok 2010 przychód z tytułu składek członkowskich będzie wynosił 3.479.614,00 zł, natomiast przychód z tytułu dzierżawy Związek szacuje na około 120.000,00 zł.

Wnioskodawca stwierdza, że obecnie przychody związane z kwaterą balastu (opodatkowane 22% stawką podatku) nie przekraczają 2% w stosunku do ogółu przychodów. Związek spodziewa się jednak, że w trakcie roku ta sytuacja może ulec zmianie, wówczas przychody opodatkowane przekroczą 2% w stosunku do ogółu przychodów.

MZC uzyskuje przychody z tyt. dzierżawy kwatery balastu od stycznia 2010 roku, wcześniej nie uzyskiwał przychodów opodatkowanych czy też zwolnionych.

Umowa najmu pozostawia obowiązek obsługi technicznej jak i remontów bieżących kwatery balastu dzierżawcy. Z czasem zapisy umowy mogą ulec zmianie, ww. obowiązki przejmie wydzierżawiający. Według Związku będzie wtedy mógł podatek należny pomniejszyć w proporcji o podatek VAT naliczony.

W sytuacji wyżej opisanej Związek także będzie miał prawo do odliczenia całości naliczonego podatku naliczonego z uwagi na fakt, że przychody z tytułu wnoszonych składek członkowskich pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT i nie wchodzą do obliczenia wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 1-3 ustawy, a pozostałe (z tytułu mowy dzierżawy kwatery balastu) są opodatkowane 22% stawką podatku. Należy jednak podkreślić, że powyższe dotyczy jedynie wydatków ściśle związanych z ww. kwaterą balastu. W przypadku innych wydatków, np. bieżących, których nie można bezpośrednio przyporządkować, należy ustalić miarodajny klucz podziału kosztów.

Zatem stanowisko w kwestiach odliczenia w ww. sytuacjach należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzeń przyszłych – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj