Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-796/09/ŁW
z 13 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-796/09/ŁW
Data
2010.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Podatnik akcyzy --> Podatnik podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
skład podatkowy
ubytki


Istota interpretacji
opodatkowanie ubytków powstałych podczas transportu gazu propan-butan o kodzie CN 3711.13.91 nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2009r. (data wpływu 22 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2009r. (data wpływu 14 grudnia 2009r.) oraz pismem z dnia 11 stycznia 2010r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków powstałych podczas transportu gazu propan-butan o kodzie CN 3711.13.91 nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2009r., uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2009r. (data wpływu 14 grudnia 2009r.) oraz pismem z dnia 11 grudnia 2010r. (data wpływu), do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania ubytków powstałych podczas transportu gazu propan-butan o kodzie CN 3711.13.91 nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zapłacił podatek akcyzowy od ubytków w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów powstałych w czasie transportu gazu propan-butan o kodzie CN 2711.13.91. Wnioskodawca przyjmuje dostawy wewnątrzwspólnotowe do swojego składu podatkowego. Przedmiotowy gaz jest dostarczany do Wnioskodawcy wraz z dokumentem ADT. Gaz jest zużywany w składzie podatkowym Wnioskodawcy do produkcji kosmetyków w postaci aerozoli.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ubytki gazu propan-butan wykorzystywanego do produkcji kosmetyków powstałe w ramach transportu w nabyciu wewnątrzwspólnotowym powodują powstanie zobowiązania podatkowego podatku akcyzowego po stronie przyjmującego dostawę do składu podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa krajowego ubytek powstały w czasie transportu nie powinien rodzić po stronie przyjmującego dostawę wewnątzrwspólnotową zobowiązania podatkowego, ponieważ nie jest on odpowiedzialny za zmiany jakie mogą nastąpić podczas transportu, nie wpływu na warunki transportu, jak również na pomiary dokonane podczas transportu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 8-9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.) pod pojęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej należy rozumieć przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego; nie jest dostawą wewnątrzwspólnotową przemieszczenie wyrobów akcyzowych, jeżeli są oznaczone znakami akcyzy;

Nabycie wewnątrzwspólnotowe natomiast to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnatrzwspólnotowe gazu propan-butan o kodzie CN 2711.13.91 do składu podatkowego za dokumentem ADT.

W myśl bowiem art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą

W przedmiotowym stanie faktycznym obowiązek podatkowy na mocy art. 10 ust. 1 ww. ustawy powstał w momencie wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego Wnioskodawcy. Natomiast przedmiotowe ubytki powstały w czasie transportu towaru do składu podatkowego Wnioskodawcy, a więc przed przyjęciem ich do składu podatkowego, czyli przed powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy.

Warto w tym miejscu odwołać do przepisów dyrektyw będących fundamentem ustawodawstw poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej, w tym polskiej ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 13 lit. a Dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz. U. UE. Nr 76, str. 1 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą horyzontalną, od uprawnionego właściciela składu wymaga się zapewnienia gwarancji, w razie konieczności, obejmującej produkcję, przetwarzanie i przechowywanie oraz obowiązkowej gwarancji obejmującej przepływ wyrobów, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 3, której warunki są ustalone przez władze podatkowe Państwa Członkowskiego, w którym skład podatkowy ma zezwolenie na działalność.

Stosownie do art. 15 ust. 3 zdanie pierwsze dyrektywy horyzontalnej ryzyko związane z przepływem wewnątrz Wspólnoty będzie objęte gwarancją przewidzianą przez uprawnionego właściciela składu wysyłki (…).

W myśl art. 15 ust. 4 ww. dyrektywy bez uszczerbku dla art. 20, odpowiedzialność uprawnionego właściciela składu wysyłającego przesyłkę lub, jeśli zaistnieje taki przypadek, odpowiedzialność przewoźnika może być zawieszona po udowodnieniu, że odbiorca przyjął dostawę, w szczególności na podstawie dokumentu towarzyszącego określonego w art. 18 zgodnie z warunkami ustalonymi w art. 19.

Zgodnie z przedstawionym stanem prawnym Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny za transport przedmiotowego gazu. Transport ten odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem dokumentu ADT wystawionym przez skład podatkowy wysyłającego. Wobec powyższego to wysyłający skład podatkowy zgodnie z art. 15 ust. 3 dyrektywy horyzontalnej ponosi ryzyko za powstałe ubytki podczas transportu.

Wobec powyższego ubytki powstałe przed wprowadzeniem do składu podatkowego Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu u Wnioskodawcy na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.

Reasumując ubytki gazu powstałe podczas transportu ze składu podatkowego wysyłającego do składu podatkowego Wnioskodawcy nie podlegają u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym Stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym..

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj