Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-791/09/DG
Data
2010.01.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy wybranych wyrobów akcyzowych
Słowa kluczowe
olej smarowy
podatek akcyzowy
zwolnienie z podatku akcyzowego
Istota interpretacji
Czy oleje smarowe o kodach CN 2710 1983, CN 2710 1987, oraz CN 2710 1999 wykorzystywane w celach smarowania oraz poruszania łożysk i przekładni oraz układów hydraulicznych maszyn i urządzeń podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego?
Wniosek ORD-IN
512 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2009r. (data wpływu 19 października 2009r.), uzupełnionym pismem z 17 listopada 2009r. (data wpływu 2 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku olejów smarowych wykorzystywanych w celach smarowania oraz poruszania łożysk i przekładni oraz układów hydraulicznych maszyn - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 października 2009r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od podatku olejów smarowych wykorzystywanych w celach smarowania oraz poruszania łożysk i przekładni oraz układów hydraulicznych maszyn.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca dokonuje zakupów od przedsiębiorstwa M. z siedzibą w W. olejów smarowych o następujących kodach CN: - BP-Energear EP 80W90 CN 2710 19 87
- BP-Energol GR-XP 150 CN 2710 19 87
- BP-Energol GX-Xp 220 CN 2710 19 87
- BP-Energol HLP-Z 46 CN 2710 19 83
- BP-Energol HLP-Z 68 CN 2710 19 83
- BP-Energol PM 220 CN 2710 19 99
Wskazać należy, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie produkcji artykułów gospodarstwa domowego, toaletowych i sanitarnych (1722Z), a oleje te są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do:
Lp | Nazwa oleju smarowego | Sposób wykorzystania | 1 | BP-Energear EP 80W90 | smarowanie łożysk i przekładni innych niż silnikowe w wózkach transportowych Wnioskodawcy | 2 | BP-Energol GR-XP 150 | smarowanie łożysk i przekładni innych niż silnikowe w pompie masowej i młynie tarczowym znajdujących się na wydziale wytwórstwa Wnioskodawcy oraz w innych urządzeniach znajdujących się na wydziale przetwórstwa Wnioskodawcy | 3 | BP-Energol GR-XP 220 | smarowanie łożysk i przekładni innych niż silnikowe w rozwłókniaczu i młynie tarczowym znajdujących się na wydziale wytwórstwa Wnioskodawcy | 4 | BP-Energol HLP-Z 46 | poruszanie układu hydraulicznego maszyny papierniczej MP6 Wnioskodawcy | 5 | BP-Energol HLP-Z 68 | poruszanie układów hydraulicznych wózków transportowych Wnioskodawcy | 6 | BP-Energol PM 220 | smarowanie łożysk i przekładni układu centralnego smarowania maszyny papierniczej MP6 Wnioskodawcy |
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy oleje smarowe o kodach CN 2710 1983, CN 2710 1987, oraz CN 2710 1999 wykorzystywane w celach smarowania oraz poruszania łożysk i przekładni oraz układów hydraulicznych maszyn i urządzeń podlegają zwolnieniu z podatku akcyzowego...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym oraz przedstawionym poniżej stanem prawnym kupowane przez Wnioskodawcę od przedsiębiorstwa M. z siedzibą w W. oleje smarowe oznaczone kodami CN 2710 1983, CN 2710 1987 i CN 2710 1999 są zwolnione od akcyzy, jeżeli zostaną spełnione warunki wskazane w art. 32 ust. 5-11 ustawy.
Zgodnie z postanowieniami art. 39 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą Minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do wprowadzenia, w drodze rozporządzenia, zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy m.in. wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej, określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.
Zgodnie zaś z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 32, poz. 228) wydanego m.in. w oparciu o ww. przepis ustawy, zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy m.in. oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i CN 2710 19 87-99, przy spełnieniu łącznie trzech poniżej wskazanych warunków:
Warunek pierwszy - zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia, zwolnienie to dotyczy wyłącznie olejów smarowych przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż: - napędowe lub opałowe, albo
- jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo
- jako oleje smarowe do silników, albo
- do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.
Warunek drugi - zgodnie i § 10 pkt 2 rozporządzenia w związku z art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie to stosuje się wyłącznie w przypadku ich: - dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub
- dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
- dostarczenia od podmiotu pośredniczącego da podmiotu zużywającego, lub
- nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
- nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
- importu przez podmiot pośredniczący, lub
- importu przez podmiot zużywający, lub
- zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
Przy czym, należy wskazać, iż w ocenie Wnioskodawcy zgodnie z art. 2 ustawy: - Wnioskodawca posiada status podmiotu zużywającego, gdyż jest podmiotem mającym siedzibą i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, zaś
- M. z siedzibą w W. posiada status podmiotu prowadzącego skład podatkowy, gdyż jest podmiotem, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Warunek trzeci - zgodnie i § 10 rozporządzenia w związku z art. 32 ust. 5-11 ustawy, zwolnienie to zachodzi wyłącznie, jeżeli spełnione są następujące warunki: - objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio, podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w art. 32 ust 3 pkt 4 lub 8 ustawy,
- dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy; nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy
- prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeinaczenie.
Ewidencja ta może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja ta powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy.
Ewidencja ta powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona. W przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 5 ustawy, przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia przez właściwego naczelnika urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając na względzie, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|