Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-285/10/BJ
z 11 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-285/10/BJ
Data
2010.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
sprzedaż posiłków
stołówka szkolna
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca w przedstawionym wyżej stanie faktycznym właściwie opodatkowuje podatkiem od towarów i usług sprzedaż obiadów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 marca 2010 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca będąc jest samorządową jednostką budżetową działającą na podstawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) prowadzi stołówkę na podstawie art. 67a ww. ustawy. Stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Na podstawie zapisów w statucie szkoły z obiadów przyrządzanych w stołówce szkolnej mają prawo korzystać uczniowie i pracownicy szkoły.


Ze stołówki szkolnej korzystają:


  1. uczniowie i pracownicy szkoły podstawowej,
  2. uczniowie i pracownicy innej szkoły, znajdującej się w tym samym budynku co Wnioskodawca,
  3. członkowie rodzin pracowników wymienionych w pkt. 1 i 2 (sprzedaż obiadów na wynos).


Uczniowie wnoszą opłatę za posiłki równą wysokości surowca. Za niektórych uczniów wymienionych w punkcie 1 i 2 znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej odpłatność za obiady wnoszą MOPS-y i GOPS-y. Wpłaty za obiady są dochodem budżetowym, który w określonych terminach jest odprowadzany do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Z uwagi na fakt, iż z posiłków korzystają uczniowie i pracownicy innej szkoły oraz rodziny pracowników sprzedaż obiadów została zakwalifikowana do PKWiU 55.51.10-00.00 i na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stosuje obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku VAT dla wszystkich korzystających z obiadów.

Wnioskodawca wskazał, iż posiada opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą usługi prowadzenia stołówki szkolnej przez personel szkoły dla uczniów i pracowników szkoły, pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły, mieszczą się w grupowaniu PKWIU 80 „usługi w zakresie edukacji”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca w przedstawionym wyżej stanie faktycznym właściwie opodatkowuje podatkiem od towarów i usług sprzedaż obiadów...


Zdaniem Wnioskodawcy, błędnie dokonano zaklasyfikowania sprzedaży obiadów na rzecz uczniów i pracowników szkoły - do grupowania PKWiU 55.51.10-00.00 jako usługi stołówkowe Wnioskodawca uważa, że mając na uwadze przepisy winien przyjąć następujący sposób opodatkowania sprzedaży obiadów przygotowywanych w stołówce szkolnej:


  • sprzedaż obiadów uczniom i pracownikom szkoły, jako usługi zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (załącznik nr 4 – PKWiU 80 „usługi w zakresie edukacji”),
  • sprzedaż obiadów uczniom i pracownikom innej szkoły, wnoszącym opłaty indywidualne w kasie lub na konto szkoły jako usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy (załącznik nr 4 – PKWiU 80 „usługi w zakresie edukacji”),
  • sprzedaż obiadów na wynos (dla członków rodzin pracowników) jako usługi stołówkowe – PKWiU 55.51.10-00.00 ze stawką podatku 7% na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia,
  • sprzedaż posiłków na odrębne zlecenie – jako usługi stołówkowe – PKWiU 55.51.10-00.00 ze stawką podatku 7% na podstawie § 6 ust. 1 rozporządzenia,
  • sprzedaż obiadów finansowanych przez MOPS-y i GOPS-y, jako zwolnione od podatku na podstawie § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia – usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42 poz. 264 ze. zm).

Stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści cyt. ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnieniem od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 usługi w zakresie edukacji. Użycie przez ustawodawcę „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko usługi z danego grupowania.

Jednocześnie w myśl § 12 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr224, poz. 1799), zwolnieniem od podatku są objęte usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako placówka oświatowa prowadzi stołówkę szkolną, w której przygotowywane są i sprzedawane obiady dla uczniów i pracowników szkoły oraz na wynos. Działalność stołówki jest ściśle związana z działalnością Szkoły i nie stanowi odrębnego podmiotu gospodarczego. Posiłki finansowane są przez uczniów, pracowników oraz w przypadku obiadów dla uczniów z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej przez MOPS-y, GOPS-y. Świadczone przez stołówkę szkolną usługi na rzecz uczniów i pracowników Wnioskodawca w oparciu o posiadaną opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi klasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 80 (usługi w zakresie edukacji). Natomiast sprzedaż obiadów na odrębne zlecenie i na wynos Wnioskodawca klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, iż o ile usługi świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 (usługi w zakresie edukacji), a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to w przypadku, gdy posiłki opłacane są indywidualnie przez uczniów i pracowników, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy). Natomiast w przypadku, gdy przedmiotowe usługi świadczone na rzecz uczniów, a finansowane są przez MOPS-y i GOPS-y zastosowanie ma zwolnienie, o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 13 powołanego rozporządzenia

W przypadku sprzedaży obiadów sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 jako „usługi stołówkowe”, podlegają opodatkowaniu obniżoną 7% stawką podatku na podstawie § 6 ust. 1 powołanego rozporządzenia w związku z poz. 21 załącznika nr 1 do tegoż rozporządzenia

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono zgodnie z klasyfikacją przedstawioną we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj