Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-1052/09-3/DS
z 9 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-1052/09-3/DS
Data
2010.02.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dywidendy
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
pobór podatku
udział w zyskach osób prawnych
udziałowiec
ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
wypłata
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy Spółka z o.o. w której 100% udziałów posiada Gmina o statusie miejskim jest zobowiązana do pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty Gminie dywidendy w przypadku:
1. podjęcia uchwały przez Zgromadzenie Wspólników o wypłacie dywidendy z funduszu zapasowego,
2. podjęcia uchwały przez Zgromadzenie Wspólników o wypłacie dywidendy za bieżący rok obrotowy.



Wniosek ORD-IN 429 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2009 r. (data wpływu 16 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku pobrania podatku z tytułu wypłaconej udziałowcowi dywidendy za bieżący rok obrotowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku pobrania podatku z tytułu wypłaconej udziałowcowi dywidendy:

  • z funduszu zapasowego,
  • za bieżący rok obrotowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Gmina o statusie miejskim, jako 100% wspólnik Wnioskodawcy zamierza w 2010 r. podjąć uchwały na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników, mocą których zysk z lat ubiegłych przekazany na fundusz zapasowy spółki oraz zysk za rok 2009 będzie przeznaczony na wypłatę dywidendy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Spółka z o.o., w której 100% udziałów posiada Gmina o statusie miejskim, jest zobowiązana do pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty Gminie dywidendy w przypadku:

  1. podjęcia uchwały przez Zgromadzenie Wspólników o wypłacie dywidendy z funduszu zapasowego,
  2. podjęcia uchwały przez Zgromadzenie Wspólników o wypłacie dywidendy za bieżący rok obrotowy.


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2. Wniosek w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 09 lutego 2010 r. nr ILPB3/423-1052/09-2/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek poboru zryczałtowanego 19% podatku dochodowego nie dotyczy podmiotów zwolnionych od podatku, które zostały wymienione w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do podmiotów tych, zdaniem Wnioskodawcy, należy także zaliczyć gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, które korzystają ze zwolnienia w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Przepis art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego określa jako źródła dochodu m.in. „dochody z majątku gminy”, ponieważ udziały Gminy w Spółce kapitałowej są jej majątkiem, również dochody z posiadania tych udziałów, czyli dywidendy, w odniesieniu do których Gmina korzysta z podmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, od wypłaconej dywidendy w przedmiotowej sprawie Spółka – jako płatnik – nie będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego 19% podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uregulowane zostały skutki podatkowe odnoszące się do dochodów z udziału w zyskach osób prawnych. Zawarta w art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy definicja dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych precyzuje, iż dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4a i 4b, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji) (…). Klasycznym przykładem dochodu z udziału w zyskach osób prawnych jest niewątpliwie dywidenda.

Z treści wniosku wynika, iż w przypadku podjęcia uchwały przez Zgromadzenie Wspólników o wypłacie dywidendy za bieżący rok obrotowy, odbiorcą tej dywidendy będzie 100% udziałowiec Spółki – Gmina. Zatem, w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że zwolnieniem z podatku objęte są dochody gmin określone w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539 ze zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy.

Ponieważ, majątkiem Gminy są udziały otrzymane w zamian za wniesione do Spółki mienie, uzyskane przez Gminę na ich podstawie dochody z tytułu dywidendy w świetle wyżej powołanych przepisów będą stanowić dochód z majątku Gminy, który podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj