Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-288/10-2/JK
z 22 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-288/10-2/JK
Data
2010.06.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Powiadomienie naczelnika urzędu celnego o zamiarze wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
ewidencja
podatek akcyzowy
skład podatkowy


Istota interpretacji
sposób prowadzenia ewidencji przyjęć i wydań gazów węglowodorowych w składzie podatkowym



Wniosek ORD-IN 294 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.03.2010 r. (data wpływu 22.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przyjęć i wydań gazów węglowodorowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.03.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie sposobu prowadzenia ewidencji przyjęć i wydań gazów węglowodorowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma prowadzi skład podatkowy, w którym przeładowywany jest gaz węglowodorowy z grup kodów CN 2711 i 2901. W obecnej chwili skład prowadzi cztery odrębne ewidencje przyjęcia i wydania gazów:

  • propan o kodzie CN 2711 12,
  • butan o kodach CN 2711 13, 2901,
  • etylen, propylen, butylen i butadien o kodzie CN 2711 14,
  • propan-butan o kodzie 2711 19.

W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym z dnia 06.12.2008 r. z późn. zm., która to wprowadza nowy sposób nazewnictwa gazów będących przedmiotem obrotu w składach podatkowych, firma zamierza zmienić sposób prowadzenia ewidencji przyjęcia i wydania gazów zmniejszając ich liczbę oraz dostosowując nazewnictwo gazów do określeń występujących w powyższej ustawie, tj. gazów węglowodorowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postąpi prawidłowo zmieniając dotychczasowy sposób prowadzenia ewidencji przyjęć i wydań gazów węglowodorowych w składzie podatkowym na dwie odrębne ewidencje:

  1. Ewidencja przyjęć i wydań gazów węglowodorowych o kodzie CN 2711
  2. Ewidencja przyjęć i wydań gazów węglowodorowych o kodzie CN 2901...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 06.12.2008 r. z późn. zm. w szczególności art. 53 ust. 5, oraz art. 89 ust. 1 pkt 12, postąpi prawidłowo zmieniając sposób prowadzenia ewidencji. Taki sposób prowadzenia ewidencji nie ma wpływu na wysokość maksymalnego, możliwego powstania obowiązku podatkowego, gdyż jego maksymalna stawka jest jednakowa dla wszystkich rodzajów gazów węglowodorowych wymienionych w powyższej ustawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz.U. Nr 32, poz. 231), zwanego dalej rozporządzeniem - wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 55 ust. 1 i 2 ustawy - podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej "ewidencją", której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych.

Równocześnie w myśl § 12 rozporządzenia ewidencja powinna zawierać:

  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;
  5. dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;
  6. dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  7. datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;
  8. dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;
  9. numer identyfikacyjny wskazany w rubryce 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229) lub numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, na podstawie którego wyroby zostały wprowadzone do składu podatkowego lub wyprowadzone z tego składu;
  10. datę złożenia deklaracji podatkowej;
  11. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  12. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;
  13. informacje na temat wyrobów akcyzowych:
  1. wprowadzonych do składu podatkowego,
  2. zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
  3. wyprodukowanych w składzie podatkowym,
  4. magazynowanych w składzie podatkowym,
  5. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
  6. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,
  7. wykorzystanych na własny użytek.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi skład podatkowy, w którym przeładowywany jest gaz węglowodorowy z grup kodów CN 2711 i 2901. W chwili obecnej skład prowadzi cztery odrębne ewidencje przyjęcia i wydania dla gazów: propan o kodzie CN 2711 12; butan o kodach CN 2711 13, 2901; etylen, propylen, butylen i butadien o kodzie CN 2711 14; propan-butan o kodzie 2711 19. W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym z dnia 06 grudnia 2008 r. Wnioskodawca zamierza zmienić sposób prowadzenia ewidencji przyjęcia i wydania gazów zmniejszając ich liczbę oraz dostosowując nazewnictwo gazów do określeń występujących w powyższej ustawie, tj. gazów węglowodorowych. Ewidencja ilościowa lub ilościowo-wartościowa, o której mowa w art. 53 ust. 5 ustawy oraz § 9 rozporządzenia powinna być prowadzona w sposób zgodny z powyższymi przepisami. Należy zauważyć, iż ustawodawca nie określił formy, w jakiej ewidencja powinna być prowadzona. Innymi słowy powołane przepisy nie narzucają na Wnioskodawcę obowiązku prowadzenia ewidencji w konkretny sposób. Wobec tego musi ona być prowadzona w taki sposób, aby zawierała wszystkie wymienione w powyższych przepisach elementy oraz dane zgodne z rzeczywistym stanem faktycznym. Istotne jest aby była prowadzona w sposób jasny, czytelny, niebudzący wątpliwości i pozwalający na prawidłowe rozliczenie podatku akcyzowego.

Zatem odnosząc się do zdarzenia przyszłego i pytania zadanego we wniosku należy stwierdzić, iż obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy dopuszczają, aby Wnioskodawca zmienił dotychczasowy sposób prowadzenia ewidencji przyjęć i wydań gazów węglowodorowych w składzie podatkowym na dwie odrębne ewidencje: „Ewidencję przyjęć i wydań gazów węglowodorowych o kodzie CN 2711” oraz „Ewidencję przyjęć i wydań gazów węglowodorowych o kodzie CN 2901”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj