Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1595/09-2/MK
z 18 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1595/09-2/MK
Data
2010.03.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawka preferencyjna
straż pożarna


Istota interpretacji
Uznanie pojazdu za samochód specjalny i specjalistyczny przeznaczony dla Straży Pożarnej oraz opodatkowanie dostawy takiego pojazdu preferencyjną, tj. 7% stawką podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 626 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 28 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania pojazdu za pożarniczy samochód specjalny i specjalistyczny oraz zastosowania względem jego dostawy 7% stawki podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania pojazdu za pożarniczy samochód specjalny i specjalistyczny oraz zastosowania względem jego dostawy 7% stawki podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest autoryzowanym dealerem samochodów i zajmuje się ich sprzedażą przed pierwszą rejestracją. Zainteresowany zamierza przystąpić do przetargu dla Straży Pożarnej. Jednym z warunków przystąpienia do przetargu jest dostawa samochodów ze stawką 7%. Kryteria techniczne wymagane przez Zamawiającego spełnia samochód ciężarowy.

Wnioskodawca zamierza wyposażyć samochód dodatkowo w:

  • sygnalizację dźwiękową – syrenę wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym,
  • sygnalizację świetlną – belka sygnalizacyjna na dachu,
  • napis oznakowujący „STRAŻ” na karoserii samochodu.


Następnie wykonany zostanie przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statusu auta specjalistycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do sprzedaży tak oznakowanego i wyposażonego samochodu dla Straży Pożarnej można zastosować 7% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy – jako pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (rozpoznawcze, techniczne, chemiczne i ekologiczne)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług:

  • „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej:

Sprzęt przewozowo-samochodowy:

  1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej”.


Samochód stanowiący towar handlowy Wnioskodawcy, po wyposażeniu go w dodatkową sygnalizację dźwiękową (syrenę wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym) i świetlną (belkę sygnalizacyjną na dachu) oraz po naniesieniu stosownego napisu „STRAŻ” na karoserii samochodu, a także po dokonaniu przeglądu w stacji diagnostycznej, staje się – w rozumieniu przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym – samochodem pożarniczym specjalistycznym, a więc towarem przeznaczonym na cele ochrony przeciwpożarowej, przez co możliwe jest zastosowanie 7% stawki podatku VAT.

Wnioskodawca uważa również, iż ww. samochód nie musi być fabrycznie wykonany i oznakowany, gdyż słowo „oraz” użyte w definicji nie oznacza warunku dodatkowego, lecz rozszerza katalog wymienionych towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady podstawowa stawka podatku – na mocy art. 41 ust. 1 tejże ustawy – wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. w poz. od 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Jak wynika z art. 41 ust. 10 ustawy, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z treści powołanych przepisów wynika zatem, że stosowanie obniżonej, tj. 7% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.


W konsekwencji powyższej regulacji należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. u. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  • jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  • zakładowa straż pożarna,
  • zakładowa służba ratownicza,
  • gminna zawodowa straż pożarna,
  • powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  • terenowa służba ratownicza,
  • ochotnicza straż pożarna,
  • związek ochotniczych straży pożarnych,
  • inne jednostki ratownicze.

Ustawodawca objął stawką obniżoną następujący sprzęt przewozowo–samochodowy wymieniony w poz. 129 załącznika nr 3:

  1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,
  2. sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.


Z powołanego wyżej przepisu, wynika zatem, że zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług (w przypadku dostawy na rzecz straży pożarnej) dotyczy sprzętu:

  1. pożarniczych samochodów specjalnych,
  2. specjalistycznych (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, dźwigi podnośniki, cysterny, sanitarki),
  3. fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.


Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. u. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) przez „pojazd specjalny” należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

„Pojazd używany do celów specjalnych” natomiast, to – pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną.

Należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do ustawy nie wymienia dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w pkt 1 poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy. Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem takim może być zaświadczenia o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest autoryzowanym dealerem samochodów i zajmuje się ich sprzedażą przed pierwszą rejestracją. Zainteresowany zamierza przystąpić do przetargu dla Straży Pożarnej. Kryteria techniczne wymagane przez Zamawiającego spełnia samochód ciężarowy. Wnioskodawca zamierza wyposażyć samochód dodatkowo w sygnalizację dźwiękową (syrenę wraz z radiostacją i zestawem rozgłoszeniowym), sygnalizację świetlną (belkę sygnalizacyjną na dachu) oraz napis oznakowujący „STRAŻ” na karoserii samochodu. Po dokonaniu wskazanych modyfikacji wykonany zostanie przegląd w stacji diagnostycznej w celu uzyskania statutu auta specjalistycznego.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż określony we wniosku pojazd po dokonaniu modyfikacji sygnalizacji dźwiękowej, świetlnej i oznaczeniu pojazdu napisem oraz uzyskaniu zaświadczenia o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydanego przez stację kontroli pojazdów, stanowiącego podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny, spełniać będzie przesłanki do uznania go za samochód specjalny i specjalistyczny. Skutkiem powyższego będzie on pojazdem, o którym mowa w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, a jego dostawa na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej korzystać będzie – na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 41 ust. 10 ustawy – z preferencyjnej, tj. 7% stawki podatku VAT.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej uznania pojazdu za pożarniczy samochód specjalny i specjalistyczny oraz zastosowania względem jego dostawy 7% stawki podatku VAT. Natomiast, wniosek w przedmiocie stawki podatku VAT na dostawę pożarniczego samochodu specjalnego i specjalistycznego dla urzędu miasta lub urzędu gminy został załatwiony interpretacją z dnia 18 marca 2010 r. nr: ILPP1/443-1595/09-3/MK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj