Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-195/10-2/MR
z 7 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-195/10-2/MR
Data
2010.04.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi rozprowadzania wody
wyroby medyczne


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może zastosować do ww. usług 7% stawkę podatku VAT, na podstawie załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%?



Wniosek ORD-IN 437 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 8 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatkujest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład jest komunalną spółką prowadzącą działalność w zakresie poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków na terenie Gminy Miejskiej. W związku z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej Spółka wykonuje przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne na zlecenie przyszłych odbiorców swoich usług. W 2009 r. zostały wystawione 3 faktury za ww. przyłącza z 22% stawką podatku VAT. W dniu 8 stycznia 2010 r. Wnioskodawca wystąpił o interpretację do GUS o sklasyfikowanie usług budowy przyłączy wody i kanalizacyjnych. Spółka otrzymała interpretację, iż wykonanie przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości, przez właściciela lub zarządzającego siecią wodociągową klasyfikuje się pod symbolem PKWiU 41.00.20-00.00 „Usługi rozprowadzania wody”; a wykonanie przyłącza kanalizacyjnego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości, przez właściciela lub zarządzającego siecią kanalizacyjną – PKWiU 90.01.11 -00.00 „Usługi w zakresie gromadzenia, odprowadzania i oczyszczania ścieków”. Wnioskodawca oświadczył, iż jest właścicielem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, natomiast właścicielami budowanych przyłączy są odbiorcy jego usług w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może zastosować do ww. usług 7% stawkę podatku VAT, na podstawie załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, po uzyskaniu interpretacji z GUS, dla usług wykonywanych przez Spółkę przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych do jej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej prawidłowe jest zastosowanie 7% stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z opis sprawy wynika, że Wnioskodawca jest komunalną spółką prowadzącą działalność w zakresie poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków. W związku z rozbudową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej Spółka wykonuje przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne na zlecenie przyszłych odbiorców swoich usług. Świadczy usługi wykonania przyłącza wodociągowego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości, przez właściciela lub zarządzającego siecią wodociągową, które sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 41.00.20-00.00 „Usługi rozprowadzania wody”. Natomiast usługi wykonania przyłącza kanalizacyjnego od rurociągu głównego do indywidualnych nieruchomości, przez właściciela lub zarządzającego siecią kanalizacyjną sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 90.01.11-00.00 „Usługi w zakresie gromadzenia, odprowadzania i oczyszczania ścieków”. Wnioskodawca jest właścicielem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, natomiast właścicielami budowanych przyłączy są odbiorcy jego usług w zakresie dostawy wody i odbioru ścieków.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy, symbole PKWiU. Dla celów podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 138 tego załącznika wymienione zostały usługi w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), natomiast pod pozycją 153 – usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU 90.0).

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że o ile dokonana klasyfikacja świadczonych usług jest prawidłowa, to usługi te sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 41.00.20-00.00 „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” oraz pod symbolem PKWiU 90.01.11-00.00 „Usługi w zakresie gromadzenia, odprowadzania i likwidacji ścieków”, zgodnie z obowiązującą dla celów podatku od towarów i usług Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym, a także z uwagi na treść art. 14b § 3 tej ustawy, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj