Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-221/10/MZ
z 21 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-221/10/MZ
Data
2010.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
budżet gminy
dofinansowanie
dotacja
jednostka samorządu terytorialnego
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychód


Istota interpretacji
Czy Urząd Gminy jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie z budżetu Gminy do wymiany źródła ciepła na ekologiczne?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 24 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu Gminy do wymiany źródła ciepła na ekologiczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dofinansowania z budżetu Gminy do wymiany źródła ciepła na ekologiczne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Gmina X realizował w 2009r., jako zadanie własne gminy z zakresu ochrony środowiska „Program ograniczenia niskiej emisji w Gminie X”.

Podstawy prawne do realizacji tego programu stanowiły:

  1. Program Ochrony Środowiska Gminy X,
  2. Strategia rozwoju gminy X do roku 2015,
  3. Plan rozwoju lokalnego Gminy X,
  4. Uchwała Rady Gminy X z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie: „Program ograniczenia niskiej emisji w Gminie X”,
  5. Zarządzenie Wójta Gminy X z dnia 30 marca 2009r. w sprawie „Regulaminu udziału w Programie ograniczenia niskiej emisji w Gminie X”,
  6. Zarządzenie Wójta Gminy X z dnia 25 maja 2009r. w sprawie „Regulaminu udziału w Programie ograniczenia niskiej emisji w Gminie X, dotyczącego wymiany kotłów c.o. i założenia instalacji solarnych w budynkach zgłoszonych do użytkowania”,
  7. Zarządzenie Wójta Gminy X z dnia 30 listopada 2009r. w sprawie „Regulaminu udziału w Programie ograniczenia niskiej emisji w Gminie X, dotyczącego wymiany kotłów c.o. i założenia instalacji solarnych w budynkach zgłoszonych do użytkowania”.

Program przewiduje dofinansowanie do wymiany starych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych w latach 2009 - 2011. Celem programu jest zmniejszenie emisji szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery, poprzez wymianę w prywatnych budynkach nieefektywnych źródeł ciepła na kotły efektywne i ekologiczne, tj. kotły retortowe, gazowe i inne wykorzystujące odnawialne źródła energii.

Na przestrzeni trzech lat przewiduje się wymianę 200 kotłów centralnego ogrzewania, w tym na 2009r. zaplanowano wymianę 40 kotłów. Dofinansowanie z budżetu gminy nie może przekroczyć 60% kosztów wymiany, maksymalnie do 6 000 zł.

Wnioskodawca udzielił dotacji z budżetu gminy ściśle według zasad określonych uchwałą Rady Gminy X z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie „Program ograniczenia niskiej emisji w gminie X” oraz wydanymi na jej podstawie zarządzeniami Wójta Gminy.

Doboru nowego źródła ciepła, wyboru Dostawcy, instalatora, wymiany kotła dokonuje na własną odpowiedzialność Inwestor, czyli mieszkaniec wnioskujący o przystąpienie do programu. Inwestor otrzymuje od dostawcy kotła i instalatora faktury na własne nazwisko.

Na realizację zadania wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o pożyczkę do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pożyczka została udzielona w wysokości 240 000 zł., tj. 100% kosztów ponoszonych przez Gminę. Spłata pożyczki będzie następować z dochodów własnych w okresie trzech następnych lat.

W 2009r. zgodnie z planem wymieniono 40 kotłów i w związku z tym przyznano dofinansowanie 40 osobom fizycznym, w różnych wysokościach. Po przedstawieniu faktur od Dostawcy i Instalatora, każdy z wnioskodawców otrzymał dofinansowanie w formie dotacji z budżetu gminy. Dofinansowanie było poprzedzone kontrolą sposobu wykonania modernizacji przeprowadzoną przez komisję powołaną przez Wójta Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przychód (o którym mowa w opisanym stanie faktycznym) osób uprawnionych do otrzymania dofinansowania z budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)...
  2. Czy Gmina udzielając dofinansowania zadania, o którym mowa zobowiązana jest do sporządzenia rocznych informacji o wysokości przychodu PIT - 8C dla osób, które otrzymały opisane dofinansowanie (dotacje)...

Zdaniem wnioskodawcy, przychód mieszkańca z tytułu otrzymanej dotacji z budżetu gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, iż nie istnieje obowiązek sporządzenia informacji według ustalonego wzoru o wysokości przychodu z ww. tytułu (PIT - 8C) i przekazania jej w określonym terminie podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, ze względu na to, że w omówionym przypadku mamy do czynienia z dofinansowaniem udzielonym w formie dotacji z budżetu gminy, tj. z przychodem zwolnionym z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż w przedmiotowej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z kolei przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania wypłacanej dotacji (tj. źródła pochodzenia środków przeznaczonych na dotację) oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca – Gmina X w 2009r. przystąpił do realizacji „Programu ograniczenia niskiej emisji w Gminie X”, przewidującego dofinansowanie przez Gminę wymiany starych źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych w latach 2009 - 2011. Celem programu jest zmniejszenie emisji szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery, poprzez wymianę w prywatnych budynkach źródeł ciepła na kotły ekologiczne. Podstawą realizacji tego Programu było uzyskanie przez Gminę dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w formie pożyczki. Pożyczka została udzielona wnioskodawcy w wysokości 240 000 zł. a następnie wnioskodawca udzielił w 2009r. dotacji z budżetu Gminy dla 40 osób fizycznych, uczestniczących w Programie i dokonujących wymiany kotłów. Dofinansowanie z budżetu Gminy nie mogło przekroczyć 60% kosztów wymiany, maksymalnie do 6 000 zł.

W związku z powyższym, stwierdza się, że jeżeli forma udzielonego przez wnioskodawcę dofinansowania była istotnie dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) - obowiązującej w 2009r. - i istotnie była wypłacona z budżetu Gminy, jako jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od wnioskodawcy mieści się w kategoriach dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takiej sytuacji wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania rocznych informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymały dofinansowanie (dotacje) z budżetu Gminy w ramach realizacji „Programu ograniczenia niskiej emisji w Gminie …” w celu wymiany instalacji grzewczych (kotłów).

Jednocześnie należy podkreślić, iż sytuacja, w której środki pieniężne składające się na udzieloną dotację pochodziły z pożyczki udzielonej wcześniej wnioskodawcy przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Istotne jest bowiem wyłącznie to, że udzielona przez wnioskodawcę dotacja musi pochodzić bezpośrednio z budżetu Gminy i być dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych, obowiązującej w 2009r.

Przy czym podkreślić należy, iż samo ustalenie, że udzielane dofinansowanie pochodzi z budżetu gminy jest niewystarczające dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, niezbędnym jest również ustalenie, iż jest ono w istocie dotacją w rozumieniu przepisów powołanej ustawy o finansach publicznych.

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich. W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację „Programu ograniczenia niskiej emisji w Gminie …” mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj