Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1264/09-4/KB
z 2 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1264/09-4/KB
Data
2010.04.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Zasady stosowania numeru akcyzowego składu podatkowego


Słowa kluczowe
Administracyjny Dokument Towarzyszący
podatek akcyzowy
zawieszenie poboru akcyzy


Istota interpretacji
Wypełnianie Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.



Wniosek ORD-IN 401 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11.12.2009 r. przekazanym przez Naczelnika Urzędu Celnego, do tutejszego Organu zgodnie z właściwością (data wpływu 31.12.2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 02.02.2010 r. (data wpływu 03.02.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełniania Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego jest:

  • prawidłowe - w kwestii wypełniania rubryk: 2, 7 i 15;
  • nieprawidłowe - w kwestii wypełniania rubryk: 4 i 7a.

UZASADNIENIE

W dniu 31.12.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełniania Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 02.02.2010 r. (data wpływu 03.02.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-1264/09-2/KB z dnia 25.01.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca posiada status składu podatkowego i dokonuje zarówno przyjęcia jak i wysyłki towarów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Przemieszczenia towaru w procedurze odbywają się zarówno na terytorium kraju, terytorium państw członkowskich oraz w wywozie/eksporcie. Przemieszczenie towarów akcyzowych w procedurze odbywa się z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego (dalej zwanego ADT). Spółka wystawiając ADT ma wątpliwości co do prawidłowości wypełniania pól 2, 4, 7, 7a oraz 15 dokonując przemieszczenia na: terytorium kraju, terytorium państw członkowskich i w wywozie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jakie dane należy umieszczać w polach 2, 4, 7, 7a i 15 ADT będąc podmiotem wysyłającym mającym status składu podatkowego, w sytuacji przemieszczenia towarów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego dokonywanego odpowiednio na terytorium kraju, terytorium państw członkowskich i w wywozie...

Czy w rubryce 2 Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego zatytułowanej Numer akcyzowy wysyłającego należy wpisać numer akcyzowy miejsca prowadzenia składu podatkowego, z którego wyprowadzane są wyroby, nie zaś numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy...

Czy w rubryce 7 Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego zatytułowanej Odbiorca należy umieścić wszystkie dane adresowe granicznego urzędu celnego a w rubryce 7a Miejsce dostawy faktyczne miejsce dostawy wyrobów czyli dane adresowe firmy z poza Wspólnoty Europejskiej wraz z adnotacją „WYWÓZ POZA WSPÓLNOTĘ”...

Czy w rubryce 4 Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego zatytułowanej Numer akcyzowy odbiorcy należy wpisać numer akcyzowy miejsca prowadzenia składu podatkowego do którego przyjmowane są wyroby, nie zaś numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy...

Czy w rubryce 15 Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego zatytułowanej Miejsce wysyłki należy wpisać numer zezwolenia na prowadzenie składu, tj. sygnaturę widniejącą w lewym górnym rogu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, (o którym mowa w Notach Wyjaśniających Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych Dz. U. z 2009 Nr 32, poz. 229 z późn. zmianami) nie zaś numer akcyzowy miejsca prowadzenia składu podatkowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, podczas przemieszczenia towarów akcyzowych na terytorium kraju, terytorium państw członkowskich lub w wywozie – w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – w polu 2 należy wpisać nr akcyzowy wysyłającego, w polu 4 należy wpisać numer składu podatkowego określony w zezwoleniu, do którego przemieszczane są wyroby (dot. terytorium kraju) lub numer uprawnionego podmiotu do odbioru towaru w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego nadany przez właściwe władze (dot. terytorium państw członkowskich), lub pozostawić pole 4 niewypełnione (dot. wywozu).

W pole 7 należy wpisać dane odbiorcy towaru zaś pole 7a wypełnia się tylko wtedy gdy miejsce faktycznego odbioru przesyłki jest inne niż wskazane w polu 7 (dot. terytorium kraju, terytorium państw członkowskich); w przypadku wywozu/eksportu w polu 7 należy wpisać dane osoby działającej za wysyłającego w miejscu wysyłki lub wywozu , w polu 7a wpisuje się adnotację „WYWÓZ POZA WSPÓLNOTĘ” wraz z adresem miejsca wywozu oraz adnotację „PODLEGA PROCEDURZE CELNEJ” wraz ze wskazaniem miejsca gdzie towar podlega kontroli celnej tj. ostatni urząd wyjścia znajdujący się na terenie Wspólnoty.

W polu 15 należy wpisać numer składu podatkowego określony w zezwoleniu, z którego faktycznie dokonana jest wysyłka – we wszystkich wskazanych powyżej przypadkach. Powyższe stanowisko oparto na przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11) oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 32 poz. 229).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w kwestii wypełniania rubryk: 2, 7 i 15;
  • nieprawidłowe - w kwestii wypełniania rubryk: 4 i 7a.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3 poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, administracyjny dokument towarzyszący to dokument, na którego podstawie przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl § 3 ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 32 poz. 229) zmienionego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz. U. 2009 Nr 108 poz. 903) wzór formularza administracyjnego dokumentu towarzyszącego, wraz z wyjaśnieniami co do jego wypełniania i przeznaczenia, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, z tym że dopuszcza się również możliwość stosowania poprawnie wypełnionego administracyjnego dokumentu towarzyszącego zgodnie z wzorem zamieszczonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2719/92 z dnia 11 września 1992 r. w sprawie towarzyszącego dokumentu urzędowego dotyczącego przepływu w ramach systemu zawieszenia podatku wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (Dz. Urz. WE L 276 z 19.09.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 192).

W myśl § 2 pkt 1 i 2 użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

  • wysyłający – podmiot prowadzący skład podatkowy, dokonujący wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;
  • odbiorca – podmiot dokonujący odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z § 13 ust. 1 w przypadku eksportu ze składu podatkowego na terytorium kraju, połączonego z przewozem wyrobów akcyzowych przez terytorium Wspólnoty Europejskiej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w administracyjnym dokumencie towarzyszącym, jako miejsce przeznaczenia, należy podać graniczny urząd celny państwa członkowskiego, z którego wyroby akcyzowe zostaną wyprowadzone poza obszar celny Wspólnoty Europejskiej.

Stosownie do art. 51 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany umieszczać numer akcyzowy składu podatkowego, z którego są wyprowadzane wyroby akcyzowe, w administracyjnym dokumencie towarzyszącym.

Z treści wniosku uzupełnionego pismem z dnia 02.02.2010 r. wynika, iż Wnioskodawca posiada status składu podatkowego i dokonuje zarówno przyjęcia jak i wysyłki towarów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego. Przemieszczenia towaru w procedurze odbywają się zarówno na terytorium kraju, terytorium państw członkowskich oraz w wywozie/eksporcie. Przemieszczenie towarów akcyzowych w procedurze odbywa się z zastosowaniem ADT. Spółka wystawiając ADT ma wątpliwości w kwestii prawidłowego wypełnienia rubryk: 2, 4, 7, 7a oraz 15.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do administracyjnego dokumentu towarzyszącego zamieszczonych na odwrocie karty 1 w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 32 poz. 229) zmienionego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 3 lipca 2009 r. (Dz. U. 2009 Nr 108 poz. 903), dalej zwanego rozporządzeniem, w Rubryce 2 należy wpisać numer akcyzowy przyznany wysyłającemu przez właściwe władze podatkowe.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi zawartymi na odwrocie egzemplarza 1 urzędowego dokumentu towarzyszącego stanowiącego załącznik nr 1 do Rozporządzenia Komisji z dnia 27 lipca 1993r. zmieniającego rozporządzenie 2719/92/EWG w sprawie towarzyszącego dokumentu urzędowego dotyczącego przepływu, w ramach systemu zawieszenia podatku, produktów objętych podatkiem akcyzowym (2225/93/EWG) w Rubryce 2 wpisuje się numer identyfikacyjny podatku akcyzowego przyznany nadawcy przez władzę skarbową.

Tak więc, w Rubryce 2 należy wpisać numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy, dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast numer akcyzowy składu podatkowego, z którego jest dokonywana wysyłka powinien być wpisany w Rubryce 15 administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

Odnosząc się natomiast od wypełniania Rubryki 4 dokumentu ADT należy ponownie powołać się na ww. noty wyjaśniające, zgodnie z którymi we wskazanej rubryce należy podać numer identyfikacyjny podatku akcyzowego odbiorcy, jeżeli jest nim uprawniony właściciel składu lub zarejestrowany handlowiec, a w przypadku handlowca niezarejestrowanego należy wskazać numer zezwolenia przesyłki przyznany przez właściwą władzę skarbową.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w rubryce 4 należy wpisać numer akcyzowy odbiorcy, czyli podmiotu dokonującego odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a nie numer akcyzowy składu podatkowego, ponieważ skład podatkowy, zgodnie z art. 2 pkt 10 ustawy, jest jedynie miejscem, do którego określone wyroby akcyzowe są wprowadzane. Natomiast, w przypadku wywozu poza wspólnotę rubrykę 4 należy pozostawić niewypełnioną.

Natomiast, w rubryce 7, zgodnie z ww. wskazanymi notami wyjaśniającymi, należy wpisać dane odbiorcy tj. podmiotu dokonującego odbioru wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadku wyrobów przeznaczonych do wywozu dane osoby działającej za wysyłającego w miejscu wywozu lub wysyłki.

W rubryce 7a podaje się faktyczne miejsce dostawy wyrobów, jeśli jest ono inne niż adres podany w rubryce 7. Natomiast, w przypadku wyrobów przeznaczonych do wywozu, w rubryce 7a należy zamieścić adnotację „WYWÓZ POZA WSPÓLNOTĘ” wraz z miejscem wywozu. Przy czym, należy mieć na uwadze treść § 13 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym w przypadku eksportu ze składu podatkowego połączonego z przewozem przez terytorium Wspólnoty Europejskiej jako miejsce przeznaczenia (tj. miejsce dostawy) należy wskazać graniczny urząd celny, z którego wyroby zostaną wyprowadzone poza obszar Wspólnoty Europejskiej. Dla wyrobów, które następnie podlegają wspólnotowej procedurze celnej (innej niż dopuszczenie do obrotu), w rubryce 7a należy zamieścić adnotację „PODLEGA PROCEDURZE CELNEJ” wraz ze wskazaniem miejsca, gdzie wyroby są poddane kontroli celnej.

Reasumując, należy stwierdzić iż rozwiązania wskazane przez Wnioskodawcę dotyczące wypełnienia rubryk: 2, 7 oraz 15 należy uznać za prawidłowe. Natomiast, odnośnie rubryk: 4 i 7a stanowisko Wnioskodawcy nie jest w całości właściwe. Tak więc, w rubryce 4 należy wpisywać numer akcyzowy odbiorcy, a w przypadku eksportu pole zostawiać niewypełnione. Natomiast, w rubryce 7a podaje się faktyczne miejsce dostawy wyrobów, jeśli jest ono inne niż adres podany w rubryce 7, a w przypadku wyrobów przeznaczonych do wywozu, w rubryce 7a należy zamieścić adnotację „WYWÓZ POZA WSPÓLNOTĘ” oraz wskazać graniczny urząd celny, z którego wyroby zostaną wyprowadzone poza obszar Wspólnoty Europejskiej. Jedynie dla wyrobów, które następnie podlegają wspólnotowej procedurze celnej (innej niż dopuszczenie do obrotu), w rubryce 7a należy zamieścić adnotację „PODLEGA PROCEDURZE CELNEJ” wraz ze wskazaniem miejsca, gdzie wyroby są poddane kontroli celnej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj