Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-712/12-2/KK
z 14 grudnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.09.2012r. (data wpływu 14.09.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- otrzymania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych z tytułu likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej – jest nieprawidłowe,
- otrzymania przez Wnioskodawcę składników majątkowych innych niż środki pieniężne z tytułu likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych wynikających z likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Sp. z o.o., (dalej: Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: PDOP) od całości osiąganych dochodów. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.
W skład majątku Wnioskodawcy wchodzą grunty, które Wnioskodawca wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej (na części gruntów prowadzona jest inwestycja — budowa kompleksu biurowego). Obecnie Wnioskodawca planuje nabycie spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA) oraz wniesienie do niej w formie wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, na które składać się będą wszystkie składniki majątku Wnioskodawcy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Po nabyciu SKA i wniesieniu przedsiębiorstwa do SKA, Wnioskodawca zostanie akcjonariuszem SKA. Komplementariuszem SKA będzie należąca do tej samej grupy kapitałowej co Wnioskodawca spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
W przyszłości możliwe są różne warianty działalności np.:
(a) kontynuacja działalności operacyjnej przez SKA w oparciu o wniesione przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwo,
(b) sprzedaż całości lub części majątku przez SKA.
W przypadku sprzedaży całości lub części majątku, SKA zostanie zlikwidowana, a majątek polikwidacyjny w postaci środków pieniężnych oraz ewentualnych niesprzedanych składników majątku przekazany zostanie Wnioskodawcy w proporcji wynikającej z posiadanych akcji.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym stanie faktycznym w wyniku likwidacji SKA powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu?
Zdaniem Spółki:
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w wyniku likwidacji SKA nie powstanie po stronie Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.
Uzasadnienie
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 12 ust 4 pkt 3a lit a UPDOP, do przychodów nie zalicza się środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki. Do przychodów nie zalicza się także wartości innych niż wymienione w art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. b UPDOP składników majątku otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu jej likwidacji. Przychodem jest jednak w przypadku odpłatnego zbycia tych składników majątku ich wartość wyrażona w cenie, za którą wspólnik je zbywa.
Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawodawca wyłączył z opodatkowania PDOP wszelkie składniki majątku otrzymywane przez wspólników spółki osobowej z tytułu jej likwidacji niezależnie od ich wartości. W stosunku do składników majątku innych niż środki pieniężne moment ich opodatkowania PDOP został przesunięty do czasu ich odpłatnego zbycia przez wspólnika zlikwidowanej spółki osobowej. Powyższe wyłączenie z przychodów wynika wprost obowiązujących aktualnie przepisów UPDOP.
W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, otrzymanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w wyniku likwidacji SKA nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu PDOP.
W przypadku gdyby na moment likwidacji okazało się jednak zew skład majątku SKA wchodzić będą także inne składniki majątkowe niż środki pieniężne, to zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3b UPDOP ich wartość również nie będzie podlegała zaliczeniu do przychodów otrzymanych przez Wnioskodawcę z tytułu likwidacji SKA. Ewentualny przychód zakresie innych składników majątku Wnioskodawca rozpozna w przypadku ich odpłatnego zbycia.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez Wnioskodawcę środków pieniężnych w wyniku likwidacji SKA nie spowoduje w żadnym zakresie powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu do opodatkowania. Z kolei, w przypadku gdy na moment likwidacji w skład majątku SKA wchodzić będą także składniki majątkowe inne niż środki pieniężne, Wnioskodawca nie będzie obowiązany do wykazania przychodu z tytułu otrzymania takich składników z tytułu likwidacji spółki osobowej. Ewentualny przychód u Wnioskodawcy powstanie dopiero w momencie późniejszego zbycia składników majątkowych innych niż środki pieniężne otrzymanych w związku z likwidacją SKA.
Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Analizując zagadnienie likwidacji spółki osobowej (w tym przypadku SKA), należy wskazać, że z dniem 1 stycznia 2011 r., mocą ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478), wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych regulacje mające na celu sprecyzowanie sposobu opodatkowania wspólników w przypadku zakończenia działalności spółki niebędącej osobą prawną.
Jak wynika z art. 12 ust. 4 pkt 3a lit a oraz pkt 3b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011, nr 74, poz. 397, z późn. zm., dalej: UPDOP), otrzymanie przez podatnika środków pieniężnych bądź składników majątku innych niż środki pieniężne (na moment otrzymania) w związku z likwidacją spółki osobowej, której był wspólnikiem jest neutralne podatkowo – wartość uzyskanych środków pieniężnych lub innych składników majątku nie stanowi przychodu podatkowego wspólnika. Rozwiązanie przyjęte przez ustawodawcę w omawianym przepisie służy wyeliminowaniu podwójnego opodatkowania zysków osiągniętych przez spółkę niebędącą osobą prawną – środki pieniężne wypłacane wspólnikom z tytułu likwidacji spółki osobowej, jako uzyskane przez spółkę w okresie jej funkcjonowania, były bowiem uwzględniane dla potrzeb rozliczeń podatkowych jej wspólników będących podatnikami podatków dochodowych (uzasadnienie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych - Druk Sejmowy Nr 3500 - Sejm RP VI kadencji).
W tym miejscu należy jednak wskazać na odmienną, w stosunku do innych wspólników spółek osobowych, pozycję jaką w systemie opodatkowania zajmuje akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej. Zgodnie z linią orzeczniczą sądów administracyjnych, która uformowała się po wydaniu przez NSA uchwały z dnia 16 stycznia 2012 r. (sygn. akt II FPS 1/11) – akcjonariusz SKA jest opodatkowany na poziomie wypłaconej mu dywidendy, która stanowi jego przychód w momencie podjęcia uchwały o wypłacie dywidendy lub w ustalonym dniu dywidendy. W ten sam sposób jest opodatkowana ewentualna zaliczka wypłacana akcjonariuszowi SKA na poczet dywidendy. Kategorię przychodu oraz dochodu z tytułu udziału w spółce osobowej w przypadku akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej należy odnieść wyłącznie do otrzymanej wypłaty zysku (należnej dywidendy). Jednocześnie nie "przypisuje on sobie” na bieżąco przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce osobowej – przepis art. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nakazujący przyporządkowywanie wspólnikom spółek osobowych przychodów i kosztów z tytułu udziału w spółce osobowej na bieżąco, nie ma do niego zastosowania w takiej formie, jak do innych wspólników.
W konsekwencji, pozostałe przepisy, które są nierozerwalnie związane z systemem rozliczenia określonym w tym przepisie nie mogą mieć już zastosowania do przychodów wskazanego wspólnika. Innymi słowy, art. 12 ust. 4 pkt 3a lit. a oraz pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie dotyczy przychodów akcjonariusza spółki komandytowo-akcyjnej otrzymanych w wyniku likwidacji tej spółki.
Wobec powyższego, przy uwzględnieniu opisu zdarzenia przyszłego w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca winien rozpoznać przychód na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na moment likwidacji spółki komandytowo-akcyjnej. Przychód ten winien zostać ustalony poprzez zsumowanie kwot otrzymanych środków pieniężnych oraz wartości otrzymanych składników majątkowych innych niż środki pieniężne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.