Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-553/10/JD
z 13 kwietnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-553/10/JD
Data
2010.04.13
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dopłata
koszty uzyskania przychodów
Istota interpretacji
Czy wydatki finansowane z dopłat będą kosztami uzyskania przychodu?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 18 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 17 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dopłatą (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 18 stycznia 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych dopłatą. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 10 marca 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-93/10/JD, IBPP2/443-45/10/WN, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 17 marca 2010 r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest spółką prawa handlowego utworzoną przez Gminę z jej 100% udziałem. Spółka realizuje zadania Gminy z zakresu użyteczności publicznej.
W umowie spółki - wspólnik zobowiązał się do dokonywania kwartalnych dopłat w wysokości do 40% wartości udziałów, przeznaczonych na kompensaty Spółce kosztów nie znajdujących pokrycia w należnościach Spółki z tyt. usług publicznych określonych w pkt 1 i 9 . Dopłaty te będą wykorzystane do bieżącego dofinansowywania działalności Spółki. Następnie skumulowane dopłaty kwartalne ujęte w księgach na kapitale rezerwowym po zakończeniu roku obrotowego i sporządzeniu bilansu wraz z ewentualną dopłatą uchwaloną w razie potrzeby za okres roczny, przeznaczone zostaną na pokrycie straty bilansowej poprzez podjęcie przez Zgromadzenie Wspólników odpowiedniej uchwały w sprawie pokrycia straty. W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Czy wydatki finansowane z dopłat będą kosztami uzyskania przychodu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W ocenie Spółki, koszty ponoszone w związku z wykonywaniem przedmiotu działalności Spółki obejmujące zadania Gminy z zakresu użyteczności publicznej w tym usługi nie przynoszące bezpośrednio przychodów będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dla celów podatkowych, za wyjątkiem wydatków wymienionych w katalogu negatywnym w art. 16 ustawy. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji. Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego nr 1 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.