Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-448/10/MCZ
z 27 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-448/10/MCZ
Data
2010.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
przychody z innych źródeł
przychody z innych źródeł
spółdzielnie mieszkaniowe
spółdzielnie mieszkaniowe
stolarka okienna
stolarka okienna
zwrot nakładów
zwrot nakładów
zwrot wydatków
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Czy otrzymany ze Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot części kosztów poniesionych na wymianę okien jest przychodem podatnika, który podlega opodatkowaniu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 21 kwietnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 18 i 21 czerwca 2010r o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 11 czerwca 2010r. Znak: IBPB II/1/415-448/10/MCZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 18 czerwca 2010r. (data wpłaty) i 21 czerwca 2010r. (braki formalne).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Wnioskodawca w 2005r. wymienił na własny koszt stolarkę okienną w lokalu do którego posiada spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W 2006r. otrzymał zwrot podatku w wysokości 19% z tytułu ulgi remontowej. Natomiast w 2009r. wnioskodawca otrzymał refundację poniesionych kosztów ze spółdzielni mieszkaniowej w wysokości 64 % wraz z drukiem PIT-8C. W 2010r. wpłacił do urzędu skarbowego 19% sumy z otrzymanej od spółdzielni mieszkaniowej refundacji (przy rozliczeniu rocznym doliczył refundację do przychodu podlegającego opodatkowaniu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymana refundacja stanowi przychód, który wnioskodawca powinien doliczyć do przychodu podlegającego opodatkowaniu w 2009r....

Wnioskodawca uważa, w oparciu o interpretację ogólną Nr DD3/033/33/KDJ/09/209 Ministra Finansów z dnia 17 marca 2009r oraz opinię niezależnego radcy prawnego, że nie powinien traktować refundacji z tytułu wymiany stolarki okiennej jako przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się m.in. „inne źródła”.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W interpretacji ogólnej z dnia 17 marca 2009r., Nr DD3/033/33/KDJ/09/209, Minister Finansów uznał, że otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej nie stanowi dla osób mających spółdzielcze (lokatorskie i własnościowe) prawa do lokali mieszkalnych, przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

W przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osób, które w momencie ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, nie posiadały odrębnej własności lokalu, nie powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe.

W świetle powyższego, w takich przypadkach na spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, właściwym urzędom skarbowym oraz osobom, którym dokonano refundacji poniesionych przez nich wydatków. Zatem osoby te nie mają obowiązku wykazywania przedmiotowego dochodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż zwrot na rzecz wnioskodawcy - który w momencie ponoszenia wydatków na remont stolarki dysponował spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu - części nakładów, z funduszu remontowego, a więc funduszu przez niego finansowanego, nie stanowi przysporzenia i z tego względu stanowi w tym zakresie zdarzenie obojętne pod względem prawnopodatkowym. Jeżeli bowiem ta sama Spółdzielnia, z tego samego funduszu remontowego, sama przeprowadziłaby wymianę stolarki okiennej (do czego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, była zobowiązana), to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym podatkowo dla wnioskodawcy. Tym samym przeprowadzenie tej wymiany nie bezpośrednio przez Spółdzielnię, lecz przez wnioskodawcę i finansowanie jej na tych samych zasadach i z tego samego funduszu poprzez późniejszą wypłatę, stanowiącą częściowy zwrot poniesionych nakładów, nie stanowi przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem co do zasady - w przedmiotowym stanie faktycznym - nie istnieje obowiązek wykazania uzyskanej ze spółdzielni kwoty zwrotu, jako dochodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi dochodami uzyskanymi w roku podatkowym według skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku jednak, gdy podatnik skorzystał z odliczeń od podatku z tytułu wydatków poniesionych np. na wymianę stolarki okiennej w ramach tzw. ulgi remontowej, a następnie po roku, w którym dokonał odliczeń otrzymał zwrot poniesionych wydatków (dofinansowanie), do podatku należnego za rok, w którym otrzymał zwrot (dofinansowanie), podatnik obowiązany jest doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 202, poz. 1956 ze zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Przy czym przepis art. 27a ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003r.) stanowi, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 (m.in. na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego lokalu mieszkalnego), a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Natomiast z treści art. 45 ust. 3a pkt 1 tej ustawy wynika, iż w przypadkach określonych w art. 27a ust. 14 - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności.

W myśl art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003r.) odliczenia stosuje się, jeżeli wydatki na cele określone w ust. 1 nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 14 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

W świetle powyższych przepisów prawa oraz zaistniałego stanu faktycznego należy zauważyć, iż w sytuacji gdy wnioskodawca w 2005r. skorzystał z odliczeń od podatku w związku z poniesieniem wydatków związanych z wymianą stolarki okiennej, a następnie w 2009r. otrzymał ze Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot poniesionych kosztów w wysokości 64%wydatkowanej kwoty, powinien był w zeznaniu za 2009r. doliczyć do podatku należnego za 2009r. - 19% kwoty zwróconej przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Ponieważ wnioskodawca doliczył 19% kwoty otrzymanej refundacji ze Spółdzielni Mieszkaniowej do przychodu obowiązany jest do złożenia korekty zeznania podatkowego za 2009r.

Zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Reasumując, należy stwierdzić, że pomimo tego, że częściowy zwrot przez Spółdzielnię Mieszkaniową w 2009r. wydatków poniesionych przez wnioskodawcę na wymianę stolarki okiennej w jego spółdzielczym własnościowym lokalu mieszkalnym w 2005r. nie stanowi przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie powoduje obowiązku wykazania uzyskanej kwoty zwrotu w zeznaniu podatkowym za 2009r. jako przychodu, to jednak z uwagi na fakt skorzystania przez wnioskodawcę - w związku z tym wydatkiem - z odliczenia podatkowego w ramach tzw. ulgi remontowej w rozliczeniu rocznym za 2005r. wnioskodawca był obowiązany w zeznaniu podatkowym za 2009r. doliczyć do podatku 19% kwoty zwróconej przez Spółdzielnię Mieszkaniową (część H poz. 172 formularza PIT-36). Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązują bowiem podatnika, który skorzystał z przewidzianej w przepisach tzw. ulgi remontowej, a następnie otrzymał zwrot poniesionych wydatków obowiązany jest doliczyć kwoty uprzednio odliczone do podatku należnego za rok podatkowy, w którym otrzymany zwrot miał miejsce.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy, w powyższym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice,, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj