Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-515/10/EŁ
z 17 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-515/10/EŁ
Data
2010.08.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
port morski
port morski
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane
usługi remontowo-budowlane


Istota interpretacji
Stawka podatku obowiązująca przy przebudowie falochronu.



Wniosek ORD-IN 776 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy przebudowie Falochronu W. - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 maja 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy przebudowie Falochronu W.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Urząd Morski ogłosił przetarg na przebudowę Falochronu W., która będzie stanowić dokończenie modernizacji wejścia do portu wewnętrznego. Modernizacja wejścia jest ściśle związana z realizacją opracowanej na zlecenie Urzędu „Koncepcji docelowego kształtu torów wodnych podejściowego i w kanale portowym, umożliwiających sprawną i bezpieczną żeglugę do portu wewnętrznego". Modernizacja ta związana z jego poszerzeniem, w najwęższym miejscu z 65 m do 95 m i pogłębieniem, stanowi jeden z elementów nowej koncepcji toru wodnego, którego przebieg również się zmieni, zaś przebudowa Falochronu W. jest jednym z elementów tej modernizacji. Głównym założeniem modernizacji wejścia do portu było umożliwienie bezpiecznego wprowadzania i obsługi statków o większych niż dotychczas gabarytach: długości 250 m, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Projekt przewiduje rozebranie starego i wybudowanie nowego Falochronu Z. z nabrzeżem, przesuniętego o 80 m na zachód (przedmiot odrębnego przetargu) oraz przebudowę Falochronu W., której dotyczy niniejsze zapytanie.

Przebudowa Falochronu W. przede wszystkim obejmie: poszerzenie głowicy falochronu z wyposażeniem w narzut rozpraszający falowanie, wykonanie od strony wewnętrznej narzutu kamiennego, rozpraszającego energię falowania oraz wykonanie nabrzeża postojowego dla jednostek Urzędu Morskiego. Ponadto w ramach zamówienia wykonane zostaną inne prace: umocnienie dna, roboty naprawcze, pogłębiarskie i zasypowe (dotychczasowe roboty przy Falochronie Z. spowodowały pogłębienie toru podejściowego do 12,2 m, roboty te zostaną zakończone po stronie wschodniej w ramach niniejszego projektu), wykonanie oznakowania nawigacyjnego falochronu oraz instalacji elektrycznych i teletechnicznych.

Wątpliwości Spółki w zakresie zastosowania prawidłowej wysokości stawki podatku wynikają z faktu, iż w wyjaśnieniach do „Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia” inwestor sugeruje opodatkowanie tych usług stawką w wysokości 0%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy do opisanych robót, zawiązanych z przebudową Falochronu W., należy zastosować stawkę podatku w wysokości 22%, czy też stawkę w wysokości 0%...


Zdaniem Wnioskodawcy, treść art. 41 ust. 1 oraz art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje na zastosowanie stawki 0% w ściśle określonych przypadkach. Spółka podniosła, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „utrzymanie", wobec tego należy odwołać się do językowego znaczenia. Zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego" PWN, słowo „utrzymywać" oznacza „zachować w stanie niezmienionym, należytym". Biorąc pod uwagę znaczenie tego słowa w kontekście art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, należy przyjąć, że aby zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług, roboty winny mieć na celu utrzymanie istniejących uwarunkowań akwenów portowych i torów podejściowych w ich pierwotnym stanie (w jakim zostały zbudowane), a nie zmianę dotychczasowych warunków lub parametrów eksploatacyjnych. Przedmiotowe usługi nie mają na celu utrzymania torów podejściowych w stanie dotychczasowym, lecz ich ulepszenie.


Wskazała, że za taką interpretacją przemawiają następujące okoliczności:


  • Wskazane wyżej prace są elementem szerszej koncepcji modernizacji wejścia do portu, związanej z jego poszerzeniem i pogłębieniem, mającej na celu zmianę parametrów technicznych torów podejściowych i portu. Prace te nie mają zatem charakteru odtworzeniowego. Zamówienie wprost określa przedmiot przetargu jako „dokończenie modernizacji wejścia do portu". Zgodnie z wykładnią językową termin „modernizacja" obejmuje unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Zdaniem Spółki, termin ten stoi w opozycji do terminu „utrzymanie".
  • Przedmiotem zamówienia nie jest remont, lecz przebudowa falochronu w. W jej ramach zakłada się wytworzenie całkowicie nowych elementów infrastruktury portowej m.in. nabrzeża postojowego do cumowania jednostek Urzędu Morskiego, oraz wykonanie od strony wewnętrznej, szerokiego narzutu kamiennego rozpraszającego energię falowania. Ponadto ulepszone zostaną istniejące elementy falochronu, poszerzona głowica (z wyposażeniem jej w narzut rozpraszający falowanie), stworzone nowe oświetlenie nawigacyjne, umocnione dno itd. Dzięki tym pracom ulepszony falochron, skuteczniej niż dotychczas, będzie chronił port przed skutkami fal oraz usprawni żeglugę, tj. wprowadzanie statków do portu.
  • Nastąpi ulepszenie toru wodnego, który zmieni przebieg oraz zostanie pogłębiony. Z § 1 ust. 1 lit. a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej wynika, że tor podejściowy do „N”. Portu ma głębokość techniczną 12 m. Dotychczasowe roboty przy Falochronie Z. spowodowały pogłębienie toru podejściowego do 12,2 m. Roboty te mają zostać zakończone po stronie wschodniej w ramach niniejszego projektu, co będzie się wiązać z koniecznością pogłębienia również do tej głębokości.


Z uwagi na powyższe, usługi stanowiące przedmiot przetargu winny być opodatkowane stawką podstawową w wysokości 22%. Zakres prac skutkował będzie istotnym ulepszeniem parametrów eksploatacyjnych toru wodnego i portu, a nie jego utrzymaniem w stanie dotychczasowym. Zdaniem Spółki nie ma podstaw, aby zastosować do przedmiotu zamówienia preferencyjną stawkę podatku. Zasadą jest stawka podstawowa w wysokości 22%, a wszelkie odstępstwa od zasad, zgodnie z regułami wykładni, winny być interpretowane ściśle.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Analizując zapis przywołanego wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy stwierdzić należy, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do usług polegających na utrzymaniu akwenów portowych i torów podejściowych łącznie muszą być spełnione: kryterium rodzaju robót, tj. prace muszą polegać na utrzymaniu tych obiektów oraz kryterium miejsca, gdzie prace te są wykonywane.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje, jakiego rodzaju obiekty traktować należy jako akweny portowe i tory podejściowe. Definicje tych pojęć znaleźć można w aktach prawnych innych gałęzi prawa.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 101, poz. 645), ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o akwenie, rozumie się przez to wszelki obszar pokryty wodą.

W myśl pkt 35 tego paragrafu, przez tor podejściowy rozumie się tor wodny prowadzący z morza terytorialnego do portu morskiego albo przystani morskiej.

Falochron – w myśl pkt 8 ww. paragrafu - to budowla morska osłaniająca całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny, głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich.

Natomiast pkt 13 powołanego paragrafu wskazuje, iż przez nabrzeże rozumie się budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej, przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych, pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo składowania ładunków.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 marca 2005 r. w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury portowej dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 42, poz. 407) w § 1 określa, iż w skład infrastruktury portowej portu wchodzą akweny portowe oraz ogólnodostępne obiekty, urządzenia i instalacje, których wykaz stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.


W ww. załączniku wyszczególniono m.in.:


  1. akweny portowe
    1.1. „N.” Port
    1.1.1. baseny portowe
    1.1.2. kanały portowe i obrotnice
    1.2. Port „P.”
    1.2.1. baseny portowe
    1.2.2. tory podejściowe i obrotnice
  2. falochrony
    2.1. Port „P.”
  3. pirsy, pomosty, przegrody, dalby, wyspy cumownicze, estakady
  4. nabrzeża
  5. torowiska portowych urządzeń przeładunkowych wraz z fundamentami
  6. infrastruktura drogowa
  7. infrastruktura kolejowa
  8. infrastruktura elektroenergetyczna
  9. infrastruktura ciepłownicza
  10. infrastruktura wodociągowa
  11. infrastruktura kanalizacyjna
  12. infrastruktura telekomunikacyjna i informatyczna
  13. infrastruktura ochrony przeciwpożarowej.


Z załącznika tego wynika, iż akweny portowe dla „N.” Port to:


  1. Baseny portowe:
    1. Basen „W.”,
    2. Basen „G.”,
  2. Kanały portowe i obrotnice:
    1. „M.” od trawersu prawego światła wejściowego do mostu przy Stoczni, w tym:
      1. obrotnica przy Basenie „W.”
      2. obrotnica przy Basenie „G.”
      3. obrotnica przy Stoczni
    2. „M.” od obrotnicy przy „H.” do mostu „S.”, w tym:
      1. obrotnica przy „H.”
    3. Kanał „K.” od obrotnicy przy Stoczni do obrotnicy przy „H.”.


Natomiast rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz. U. z 2003 r., Nr 4, poz. 41 ze zm.) w § 1 pkt 1 określa, iż w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu wchodzą m.in.:


  1. następujące tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:

    1. tor podejściowy do „N.” Portu:

      1. odcinek od pławy NP do pary pław N1-N2, o długości 2,5 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
      2. odcinek od pary pław N1-N2 do pary pław N5-N6, o długości 2,2 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
      3. odcinek od pary pław N5-N6 (w linii nabieżnika B.) do pary pław N7-N8, o długości 0,96 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
      4. odcinek od pary pław N7-N8 do linii łączącej prawe i lewe światło wejściowe, o długości 1,7 km, szerokości w dnie 150 m i głębokości technicznej 12,0 m,

    2. tor podejściowy do Portu „P.”:

      1. odcinek od pławy PP do pary pław P1-P2, o długości 5,1 km i głębokości naturalnej większej od 18 m, zapewniającej podejście z dowolnego kierunku,
      2. odcinek od pary pław P1-P2 do linii łączącej prawe i lewe światło wejściowe, o długości 6,3 km, szerokości w dnie 350 m i głębokości technicznej 17,5 m,
      3. obrotnica o średnicy 670 m i głębokości technicznej,

  2. falochrony zewnętrzne:

    1. falochron z. wejścia do „N.” Portu o długości 205,0 m,
    2. falochron w. wejścia do „N.” Portu o długości 757,2 m,

  3. stałe znaki nawigacyjne;
  4. pływające oznakowanie nawigacyjne;
  5. latarnie morskie;

    1. kotwicowiska;
    2. system referencyjny;
    3. infrastruktura systemu nadzoru i kontroli ruchu statków;
    4. systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;
    5. system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;
    6. zintegrowany system hydrograficzny do badania warunków żeglowności dróg wodnych;
    1. stacje nadbrzeżne automatycznego systemu identyfikacji statków.


Wskazać należy, iż ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „utrzymanie”, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, sformułowania użytego w przywoływanym przepisie. Zgodnie z definicją zawartą w „Słowniku języka polskiego” PWN, słowo „utrzymywać” oznacza „zachować w stanie niezmienionym, należytym”. Współczesny słownik języka polskiego (Bogusław Dunaj, Warszawa 2007) podaje, że „utrzymać” oznacza zachować coś takim, jakim było wcześniej, dbać o coś, zachowywać w odpowiednim stanie.

Biorąc pod uwagę znaczenie tego słowa w kontekście art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy należy przyjąć, że aby zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług, roboty winny mieć na celu zapewnienie akwenom portowym i torom podejściowym uwarunkowań istniejących w ich pierwotnym stanie, w jakim zostały zbudowane, a nie zmianę dotychczasowych warunków lub parametrów eksploatacyjnych, np. zwiększających głębokość kanału portowego powodujących zmianę jego parametrów eksploatacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka wzięła udział w przetargu na wykonanie przebudowy Falochronu W., który będzie stanowić dokończenie modernizacji wejścia do portu wewnętrznego, związanego z poszerzeniem i pogłębieniem oraz zmianą toru wodnego. Głównym założeniem modernizacji jest umożliwienie bezpiecznego wprowadzania i obsługi statków o większych niż dotychczas gabarytach. Przebudowa Falochronu W. obejmie: poszerzenie głowicy falochronu z wyposażeniem w narzut rozpraszający falowanie, wykonanie od strony wewnętrznej narzutu kamiennego rozpraszającego energię falowania oraz wykonanie nowego nabrzeża postojowego dla jednostek Urzędu Morskiego. Zostaną wykonane także prace polegające na: umocnieniu dna, roboty naprawcze, pogłębiarskie i zasypowe, zostanie wykonane oznakowanie nawigacyjne falochronu oraz instalacje elektryczne i teletechniczne.

Z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotowe prace dotyczyć będą przebudowy falochronu w. z budową nowego nabrzeża postojowego. Oznacza to - mając na uwadze przytoczone wcześniej przepisy rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej i zawarte w nim definicje, jak również przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 marca 2005 r. oraz z dnia 9 grudnia 2002 r. - że przedmiotowe zamówienie nie dotyczy akwenu portowego ani toru podejściowego. Powołane rozporządzenia odrębnie bowiem definiują pojęcia akwenu portowego, toru podejściowego i infrastruktury portowej - w ramach której znajdują się falochrony i nabrzeża - czyniąc je innymi kategoriami. Ponadto opisane we wniosku prace polegające m.in. na pogłębieniu toru wodnego, poszerzeniu falochronu, wyposażeniu go w narzut rozpraszający falowanie, wykonanie nowych elementów infrastruktury portowej (nabrzeża postojowego) oraz nowego oświetlenia nawigacyjnego, należy uznać za roboty zmieniające uwarunkowania przebudowywanego falochronu, a nie utrzymujące go w niezmienionym stanie.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi nie są usługami związanymi z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, wobec czego Spółka przy ich wykonywaniu nie będzie miała prawa do zastosowania 0% stawki podatku. Tut. organ nie znajduje również podstaw, aby w przedmiotowej sprawie znalazły zastosowanie inne przepisy wynikające z ustawy, czy rozporządzenia wykonawczego do niej, pozwalające Spółce na zastosowanie preferencyjnej stawki. W konsekwencji świadczona usługa będzie podlegała opodatkowaniu podstawową, 22% stawką podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj