Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-236/10-5/JW
z 22 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-236/10-5/JW
Data
2010.07.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
stawki podatku
stawki podatku
usługi fryzjerskie
usługi fryzjerskie
usługi kosmetyczne
usługi kosmetyczne


Istota interpretacji
W jakiej wysokości rozliczać podatek VAT od usług kosmetycznych manicure i pedicure oraz pozostałych usług kosmetycznych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych, odpowiednio PKWiU:
93.02.23-00.00 usługi kosmetyczne, manicure i pedicure,
93.02.24-00.00 usługi kosmetyczne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane?



Wniosek ORD-IN 573 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2010 r. (data wpływu 26.04.2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 23.06.2010 r. (data wpływu 28.06.2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16.06.2010 r. sygn. IPPP2/443-236/10-2/JW. oraz uzupełnione pismem z dnia 23.06.2010 r. (data wpływu 12.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kosmetycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług kosmetycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W najbliższym czasie Wnioskodawczyni zamierza otworzyć gabinet fryzjersko-kosmetyczny. W zaświadczeniu Wnioskodawczyni o wpisie do ewidencji gospodarczej istnieje wpis kod - fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne.

W uzupełnieniu do wniosku Strona wskazała, że w ww. gabinecie fryzjersko - kosmetycznym będą świadczone usługi fryzjerskie, takie jak farbowanie i strzyżenie, a także kosmetyczne, takie jak manicure, pedicure, zabiegi pielęgnacyjne na twarz.

Usługi gabinetowe będą posiadały takie numery PKWiU:

93.02.21-00.00 Usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt,

93.02.22-00.00 Usługi fryzjerskie dla mężczyzn i chłopców,

93.02.23-00.00 Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure,

93.02.24-00.00 Usługi kosmetyczne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jakiej wysokości rozliczać podatek VAT od usług kosmetycznych manicure i pedicure oraz pozostałych usług kosmetycznych, gdzie indziej nie sklasyfikowanych, odpowiednio PKWiU:

93.02.23-00.00 usługi kosmetyczne, manicure i pedicure,

93.02.24-00.00 usługi kosmetyczne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane...

Zdaniem Wnioskodawczyni mając na uwadze, iż wszystkie zabiegi i usługi wykonywane w gabinecie fryzjersko - kosmetycznym przyporządkowane są tej samej grupie według PKWiU (93.02.2 - usługi fryzjerskie i kosmetyczne), a także charakteryzują się takim samym nakładem pracy własnej, zarówno fryzjerki jak i kosmetyczki oraz bardzo podobnym zużyciem materiałów wykorzystywanych do zabiegów (praca kosmetyczki i fryzjerki polega głównie na wykorzystaniu własnych umiejętności i pracy rąk). Wnioskodawczyni uważa, że podatek VAT od usług kosmetycznych powinien być naliczany w tej samej wysokości co podatek VAT od usług fryzjerskich. W związku z tym Wnioskodawczyni oczekuje, że podatek od usług fryzjerskich i kosmetycznych będzie równy i będzie wynosił 7 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

W myśl zaś postanowień art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Co do zasady podstawowa stawka podatku VAT – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) wynika, że na podstawie § 6 ust.1 stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniż się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Załącznik nr 1 do rozporządzenia obejmuje listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7%. W pozycji 18 zostały wymienione Usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.02.21-00, natomiast pod pozycją 19 mieszczą się Usługi fryzjerskie dla mężczyzn i chłopców sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.02.22-00.

Z cytowanego wyżej przepisu jednoznacznie wynika, że zastosowanie stawki 7% odnosi się wyłącznie do usług fryzjerskich dla kobiet i dziewcząt oraz usług fryzjerskich dla mężczyzn i chłopców.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni zamierza otworzyć gabinet fryzjersko-kosmetyczny. W gabinecie fryzjersko-kosmetycznym będą świadczyć usługi fryzjerskie, takie jak farbowanie i strzyżenie, a także kosmetyczne, takie jak manicure, pedicure, zabiegi pielęgnacyjne na twarz.

Przedmiotowe usługi będą posiadały n/w symbole PKWiU:

93.02.21-00.00 Usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt,

93.02.22-00.00 Usługi fryzjerskie mężczyzn i chłopców,

93.02.23-00.00 Usługi kosmetyczne, manicure i pedicure,

93.02.24-00.00 Usługi kosmetyczne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że usługi kosmetyczne, manicure i pedicure objęte kodem PKWiU 93.02.23-00.00 oraz usługi kosmetyczne pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane objęte kodem PKWiU 93.02.24-00.00 nie mieszczą się w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w/g stawki podstawowej, w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionej przez Stronę klasyfikacji statystycznej. Zasadą jest bowiem, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie konsekwencje z tego tytułu.

Z uwagi na fakt, że za złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 21.04.2010 r. data wpływu do tut. organu 26.04.2010 r., Wnioskodawczyni winna wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł – art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Strona dokonała wpłaty w wysokości 80 zł: za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 23.04.2010 r. - 40 zł oraz za uzupełnienie wniosku w dniu 24.06.2010 r. - 40 zł. Zatem kwota w wysokości 40 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona przekazem pocztowym na adres wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj