Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-108/10/ZG
z 22 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-108/10/ZG
Data
2010.09.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
paliwo silnikowe
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, nie będzie posiadał prawa do obniżenia akcyzy o wartość naniesionych znaków akcyzy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 czerwca 2010 roku (data wpływu 08.07.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania oleju po smażeniu przeznaczonego do celów napędowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania oleju po smażeniu przeznaczonego do celów napędowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza po zgromadzeniu używanego do smażenia oleju, przejechać samochodem lub ciągnikiem minimum 2000 km. Zanieczyszczony olej po smażeniu poddany będzie przygotowaniu do takiego użycia poprzez wirowanie i filtrację. W przekonaniu Wnioskodawcy czynności te jednak nie sprawią, że zanieczyszczony olej po smażeniu będzie zdatny jako paliwo. Celem próby jest określenie używanego do smażenia oleju jako przydatnego lub nie do silników turbodoładowanych z turbosprężarkami z tzw. geometrią, które są czułe na zabrudzenie produktami spalania. Po próbie turbosprężarka będzie rozmontowana i sprawdzona. Może zaistnieć potrzeba kilkakrotnego przeprowadzenia prób.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Kiedy powstaje obowiązek zapłaty akcyzy:


  • zebranie zanieczyszczonego oleju,
  • przygotowanie zanieczyszczonego oleju jako paliwa,
  • wlanie do zbiornika pojazdu...


Zdaniem Wnioskodawcy, akcyza dotyczy oleju dopiero na etapie bezpośredniego przeznaczenia do celów napędowych. W przekonaniu Wnioskodawcy, akcyzę należy zapłacić po przygotowaniu zanieczyszczonego oleju jako paliwa. Przygotowanie zmieni zanieczyszczony olej użyty poprzednio do smażenia w produkt, który stanie się wyrobem akcyzowym zharmonizowanym gotowym do celów napędowych jak olej świeży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 ze zm.)1. Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:


  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


Natomiast zgodnie ust. 2 przytoczonego przepisu, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W myśl przytoczonych przepisów zanieczyszczony olej po smażeniu, przeznaczony do celów napędowych jest wyrobem energetycznym, który zalicza się do paliw silnikowych.


Ponadto z treści zaprezentowanych przepisów wynika, iż przedmiotowy olej należy traktować jako wyrób przeznaczony do celów napędowych na etapie jego bezpośredniego przeznaczenia do tych celów, tj. wówczas, gdy:


  1. jest sprzedawany podmiotowi wykorzystującemu go jako samoistne paliwo lub jako biokomponent do produkcji paliw, lub
  2. znajduje się on już u podmiotu, który przeznacza lub wykorzystuje go jako samoistne paliwo lub jako biokomponent do produkcji paliw.


Zatem należy podzielić stanowisko Wnioskodawcy zaprezentowane we wniosku, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym, opodatkowaniu akcyzą będzie podlegał olej po smażeniu przygotowany jako paliwo do napędu pojazdu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj