Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-624/10-2/KOM
z 9 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-624/10-2/KOM
Data
2010.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
sprzęt pożarniczy
sprzęt pożarniczy
stawka
stawka
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna podatku
stawka preferencyjna podatku
stawki podatku
stawki podatku
straż pożarna
straż pożarna
urząd gminy
urząd gminy


Istota interpretacji
Zastosowanie 7% stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostki straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy



Wniosek ORD-IN 367 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 roku (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostki straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 7% stawki podatku VAT dla dostawy sprzętu przeciwpożarowego dla jednostki straży pożarnej za pośrednictwem urzędu gminy.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Gmina jest beneficjentem projektu unijnego pn. „Zakup specjalistycznego sprzętu ratowniczego dla potrzeb ……….. w celu zwiększenia skuteczności działań ratowniczych: usuwania skutków zagrożeń naturalnych na terenie południowego M..”. W ramach projektu zakupiony będzie sprzęt, który zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie komendzie straży pożarnej, będącej jednostką organizacyjną Gminy. Sprzęt będzie wykorzystywany do realizacji zadań statutowych.

Wykaz sprzętu obejmuje:

  • samochód autodrabina SD
  • samochód nośnik kontenerowy
  • samochód transportowy z wyposażeniem w sprzęt pożarniczy
  • przyczepę do przewozu kontenerów ppoż.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować w tym przypadku sprzedawca... Czy powinien on zastosować preferencyjną stawkę 7% mając na uwadze przeznaczenie nabywanego przez Gminę sprzętu na cele ochrony przeciwpożarowej, które to zadanie jest obowiązkiem (należy do zakresu działania) Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 08.03.1990r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust.1 pkt 16 ustawy z dnia 05.06.1998r. o samorządzie powiatowym...

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji, gdy sprzęt przeznaczony będzie na cele ochrony przeciwpożarowej to powinna być zastosowana preferencyjna stawka podatku od towarów i usług -7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy w poz. 129-134 wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywca jest jednostką ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (tj. Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1229 ze zm.) jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  1. jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
    1a) jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  2. zakładowa straż pożarna,
  3. zakładowa służba ratownicza,
  4. gminna zawodowa straż pożarna,
    4a) powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  5. terenowa służba ratownicza,
  6. ochotnicza straż pożarna,
  7. związek ochotniczych straży pożarnych,
  8. inne jednostki ratownicze.

Z ww. przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki nie wymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej.

Opis stanu faktycznego wskazuje, że Gmina będąca beneficjentem projektu unijnego, korzystając z dotacji zakupiła sprzęt na cele ochrony przeciwpożarowej. Sprzęt pożarniczy zakupiony przez Gminę będzie przekazany nieodpłatnie do eksploatacji komendzie straży pożarnej. Zgodnie z zapisami ustaw o samorządzie gminnym i samorządzie powiatowym, obowiązkiem jednostki samorządu terytorialnego (w tym gminy) jest zakup sprzętu na cele ochrony przeciwpożarowej. Zapłaty za sprzęt dokonała Gmina, gdyż jest ona jego nabywcą.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jeżeli nabywcą sprzętu jest Gmina, to stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT) bez względu na cel w jakim podmiot zakupuje te towary.

Tylko w przypadku nabycia tych towarów (wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką byłaby stawka 7% pod warunkiem, że towary te miałyby służyć ochronie przeciwpożarowej, co może wynikać między innymi ze złożonego zamówienia na te towary, przy czym nieistotnym jest fakt, kto będzie płatnikiem wymienionym w fakturze dokumentującej ich zakup.

Reasumując, określone przez ustawodawcę w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT warunki, w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione, bowiem, zgodnie z opisanym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym, dostawa towarów, wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy tzn. przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel (według art. 7 ustawy o VAT), dokonywana jest dla Gminy.

Zatem przedmiotowa dostawa nie będzie korzystać z obniżonej 7% stawki podatku VAT i podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podstawowej, tj. 22%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj