Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-536/10/ASz
z 20 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-536/10/ASz
Data
2010.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podwyższenie kosztów uzyskania przychodu
prawo autorskie
stosunek pracy


Istota interpretacji
Czy wnioskodawca będzie mógł, na podstawie otrzymywanych od pracodawcy dokumentów będących odzwierciedleniem ustalonych kosztów, dokonać podziału wynagrodzenia i w zeznaniu rocznym zastosować 50% koszty uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzenia (honorarium) z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzenia prawami autorskimi?



Wniosek ORD-IN 980 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 20 maja 2010r.), uzupełnionym w dniu 11 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 05 sierpnia 2010r. Znak: IBPB II/1/415-536/10/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 11 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest pracownikiem Spółki Akcyjnej, zatrudnionym przy realizacji prac związanych z projektowaniem obiektów architektonicznych. Poza zwykłymi obowiązkami pracowniczymi zajmuję się przede wszystkim, w ramach realizacji zleceń klientów Spółki lub w ramach projektów wewnętrznych, wykonaniem utworów o charakterze dzieł w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Do utworów o takim charakterze, które są opracowywane przez wnioskodawcę, zaliczyć można projekty architektoniczne i architektoniczno-urbanistyczne.

W ramach umowy o pracę wnioskodawca wykonuje zakres prac zawierający:

  • tworzenie utworów architektonicznych i architektoniczno - urbanistycznych na potrzeby klientów Spółki jak i w ramach projektów wewnętrznych. Wykonywane przez wnioskodawcę projekty architektoniczne i architektoniczno - urbanistyczne stanowią utwory w rozumieniu ustawy i mają indywidualny charakter autorski.
  • modyfikacje utworów architektonicznych własnych jak i partnerów projektowych do potrzeb realizacji obiektów. Modyfikacje projektów, będących utworami architektonicznymi wykonywane przez wnioskodawcę mają także autorski charakter i stanowią niepowtarzalny utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.


Zarówno projekty, jak i modyfikacje projektów mają charakter autorski i prezentują indywidualną, niepowtarzalną wizję rozwiązania obiektów lub wnętrz. Utwory te są wyrażane w postaci tekstów i rysunków architektonicznych. Wykonane przez wnioskodawcę projekty i adaptacje projektów są używane do realizacji obiektów lub sprzedawane klientom Spółki.

Od lutego 1990r na podstawie przedłożonych prac z dziedziny architektury wnioskodawca posiada status twórcy nadany przez Ministra Kultury i Sztuki.

Z umowy o pracę zawartej ze Spółką wynikać będzie, że część wynagrodzenia wnioskodawcy, uwzględniającego szczególny charakter wykonywanych przez niego czynności oraz fakt nabywania przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów powstałych w związku z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności twórczych, stanowi zapłata za przenoszone na Spółkę autorskie prawa majątkowe do utworów będących efektem wykonywanych przez wnioskodawcę czynności twórczych, a podział wynagrodzenia na dwie części (za wykonywanie utworów, w tym również za przejście do majątku Spółki autorskich praw majątkowych do tych utworów oraz wynagrodzenie za pracę o charakterze nie twórczym) następuje w oparciu o czas pracy przeznaczony przez wnioskodawcę na prace związane bezpośrednio z tworzeniem utworów zwieńczone powstaniem dzieł w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W umowie o pracę zostaną zawarte odpowiednie regulacje umożliwiające rozróżnienie należnego wnioskodawcy wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków pracowniczych pozbawionych twórczego charakteru od honorarium za stworzenie autorskich dzieł. Poza tym, zapisy umowy formułować będą - poprzez odniesienie czasu pracy poświęconego na wykonanie dzieła do ogółu przepracowanego czasu w poszczególnych miesiącach i w danym roku kalendarzowym - sposób ustalania wynagrodzenia autorskiego. Dodatkowo pracodawca wnioskodawcy dokonywać będzie odpowiedniej archiwizacji powstałych dzieł, a miesięczne oraz roczne rejestry czasu pracy akceptowane będą, w zakresie wykonanych przez wnioskodawcę prac i poświęconych na ten cel godzin, przez prezesa i Zarząd Spółki. Zaakceptowane przez Zarząd Spółki zestawienia roczne zawierać będą spis wszystkich wykonanych utworów z przypisaniem czasu poświęconego na ich realizację, wykonanych przez wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym. Wydruk roczny zawierać także będzie łączną ilość czasu (wyrażoną w godzinach) poświęconą na realizację wymienionych utworów i stanowić będzie podstawę podziału jego wynagrodzenia za dany rok kalendarzowy na dwie części: wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków pracowniczych oraz wynagrodzenia za prace twórcze i nabycie przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów. Umowa o pracę będzie również zawierać zapisy o nabyciu przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy spełnieniu opisanych powyżej warunków wnioskodawca będzie mógł, na podstawie opisanych, otrzymywanych od pracodawcy dokumentów będących odzwierciedleniem ustalonych kosztów, dokonać podziału wynagrodzenia i w zeznaniu rocznym zastosować 50% koszty uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzenia (honorarium) z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzenia prawami autorskimi...

Czy w związku z takim podziałem wynagrodzenia wnioskodawca będzie mógł, w składanym zeznaniu rocznym PIT-36/PIT-37, samodzielnie dokonać podziału swojego wynagrodzenia na dwie części:

  1. wynagrodzenia za zwykłe obowiązki pracownicze,
  2. wynagrodzenie za przeniesienie na Spółkę autorskich praw majątkowych do wykonanych przez wnioskodawcę utworów na podstawie otrzymanych od Spółki zestawienia rocznego i informacji o proporcji czasu pracy i wysokości przychodów...

Zdaniem wnioskodawcy dokonanie podziału jego wynagrodzenia - zgodnie z otrzymanymi od Spółki rocznym zestawieniem (wykazem) oraz informacją dotyczącą proporcji czasu poświęconego na realizację utworów wykazanych na zestawieniu rocznym i wskazanie na tej podstawie kwoty jego przychodów uzyskanych z tytułu przeniesienia na Spółkę praw autorskich będzie prawidłowe, zgodne ze stanem faktycznym i zgodne z art. 74 ust. 3 i art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Podział wynagrodzenia będzie mógł być dokonany zgodnie z otrzymanym od Spółki rocznym zestawieniem (wykazem) oraz informacją dotyczącą proporcji czasu poświęconego przez wnioskodawcę na realizację utworów wykazanych w zeznaniu rocznym i wskazaniem na tej podstawie kwoty przychodów wnioskodawcy uzyskanych z przeniesienia na Spółkę praw autorskich. W zeznaniu rocznym wnioskodawca będzie mógł zastosować 50% koszty uzyskania przychodów w odniesieniu do części wynagrodzenia za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Na powyższe nie ma wpływu fakt, że w informacji PIT-11 Spółka wykaże zastosowane w trakcie roku koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej zgodnie z art. 22 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ w zeznaniu rocznym wnioskodawca uwzględni faktycznie przysługujące mu koszty uzyskania przychodu pomimo, że płatnik dokonał poboru zaliczki na podatek dochodowy z pominięciem uwzględnienia normy 50% kosztów uzyskania przychodów i koszty te nie zostały wykazane w informacji podatkowej PIT-11, ponieważ informacja o wysokości dochodu służy określeniu wysokości pobranych zaliczek na podatek i nie może przesądzać o przysługujących wnioskodawcy, bądź nie, kosztach uzyskania przychodu. Podatek pobrany przez płatnika ma charakter zaliczek na podatek, zaś właściwe rozliczenie z dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym polega na złożeniu zeznania rocznego. W konsekwencji, podwyższone 50% koszty uzyskania przychodu będzie można odnieść do precyzyjnie wyselekcjonowanego i udokumentowanego działania skutkującego powstaniem utworu w rozumieniu prawa autorskiego. Natomiast pozostałe elementy kształtujące wynagrodzenie wnioskodawcy, a pozbawione ww. przymiotów, objęte będą zryczałtowanymi kosztami wynikającymi z przywołanego uprzednio art. 22 ust. 2 o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m.in. z tytułu stosunku pracy przysługuje, co do zasady, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej, pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów niezależnie od wymiaru czasu pracy.

Natomiast w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ukonstytuowany został szczególny tryb ustalania kosztów uzyskania dla wyspecyfikowanych przychodów.

W myśl tego przepisu koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, takich jak np. "twórca", "korzystanie przez twórców z praw autorskich" lub pojęć z nimi związanych, jak np. "utwór", zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.).

W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności – jak stanowi ust. 2 tego przepisu - przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

  1. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);
  2. plastyczne;
  3. fotograficzne;
  4. lutnicze;
  5. wzornictwa przemysłowego;
  6. architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;
  7. muzyczne i słowno – muzyczne;
  8. sceniczne, sceniczno – muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;
  9. audiowizualne (w tym filmowe).

Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, iż przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ustępem 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują i wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Z umowy o pracę (angażu) powinno jednak wynikać, jaka część wynagrodzenia (uposażenia) obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich. Tylko bowiem takie wyróżnienie połączone z udokumentowaniem prac – utworów chronionych prawem autorskim, daje podstawę do zastosowania normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%.

Podkreślenia przy tym wymaga, że zakwalifikowanie, czy wykonywana praca w ramach umowy o pracę jest przedmiotem prawa autorskiego jest obowiązkiem płatnika, który dokonuje świadczeń z tego tytułu. Także fakt korzystania przez pracownika z prawa autorskiego powinien wynikać wyraźnie z treści zawartej umowy o pracę. Należy zaznaczyć, że płatnik dokonując obliczenia i pobrania należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych ma możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, o ile są spełnione wszystkie przesłanki określone przepisami prawa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca jest pracownikiem Spółki Akcyjnej, zatrudnionym przy realizacji prac związanych z projektowaniem obiektów architektonicznych. Poza zwykłymi obowiązkami pracowniczymi zajmuję się przede wszystkim, w ramach realizacji zleceń klientów Spółki lub w ramach projektów wewnętrznych, wykonaniem utworów o charakterze dzieł w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Do utworów o takim charakterze, które są opracowywane przez wnioskodawcę, zaliczyć można projekty architektoniczne i architektoniczno-urbanistyczne. W ramach umowy o pracę wnioskodawca wykonuje zakres prac zawierający:

  • tworzenie utworów architektonicznych i architektoniczno - urbanistycznych na potrzeby klientów Spółki jak i w ramach projektów wewnętrznych. Wykonywane przez wnioskodawcę projekty architektoniczne i architektoniczno - urbanistyczne stanowią utwory w rozumieniu ustawy i mają indywidualny charakter autorski.
  • modyfikacje utworów architektonicznych własnych jak i partnerów projektowych do potrzeb realizacji obiektów. Modyfikacje projektów, będących utworami architektonicznymi wykonywane przez wnioskodawcę mają także autorski charakter i stanowią niepowtarzalny utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.


Zarówno projekty, jak i modyfikacje projektów mają charakter autorski i prezentują indywidualną, niepowtarzalną wizję rozwiązania obiektów lub wnętrz. Utwory te są wyrażane w postaci tekstów i rysunków architektonicznych. Wykonane przez wnioskodawcę projekty i adaptacje projektów są używane do realizacji obiektów lub sprzedawane klientom Spółki.

Od lutego 1990r na podstawie przedłożonych prac z dziedziny architektury wnioskodawca posiada status twórcy nadany przez Ministra Kultury i Sztuki.

Z umowy o pracę zawartej ze Spółką wynikać będzie, że część wynagrodzenia wnioskodawcy, uwzględniającego szczególny charakter wykonywanych przez niego czynności oraz fakt nabywania przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów powstałych w związku z wykonywaniem przez wnioskodawcę czynności twórczych, stanowi zapłata za przenoszone na Spółkę autorskie prawa majątkowe do utworów będących efektem wykonywanych przez wnioskodawcę czynności twórczych, a podział wynagrodzenia na dwie części (za wykonywanie utworów, w tym również za przejście do majątku Spółki autorskich praw majątkowych do tych utworów oraz wynagrodzenie za pracę o charakterze nie twórczym) następuje w oparciu o czas pracy przeznaczony przez wnioskodawcę na prace związane bezpośrednio z tworzeniem utworów zwieńczone powstaniem dzieł w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

W umowie o pracę zostaną zawarte odpowiednie regulacje umożliwiające rozróżnienie należnego wnioskodawcy wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków pracowniczych pozbawionych twórczego charakteru od honorarium za stworzenie autorskich dzieł. Poza tym, zapisy umowy formułować będą - poprzez odniesienie czasu pracy poświęconego na wykonanie dzieła do ogółu przepracowanego czasu w poszczególnych miesiącach i w danym roku kalendarzowym - sposób ustalania wynagrodzenia autorskiego. Dodatkowo pracodawca wnioskodawcy dokonywać będzie odpowiedniej archiwizacji powstałych dzieł, a miesięczne oraz roczne rejestry czasu pracy akceptowane będą, w zakresie wykonanych przez wnioskodawcę prac i poświęconych na ten cel godzin, przez prezesa i Zarząd Spółki. Zaakceptowane przez Zarząd Spółki zestawienia roczne zawierać będą spis wszystkich wykonanych utworów z przypisaniem czasu poświęconego na ich realizację, wykonanych przez wnioskodawcę w danym roku kalendarzowym, wydruk roczny zawierać także będzie łączną ilość czasu (wyrażoną w godzinach) poświęconą na realizację wymienionych utworów i stanowić będzie podstawę podziału jego wynagrodzenia za dany rok kalendarzowy na dwie części: wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków pracowniczych oraz wynagrodzenia za prace twórcze i nabycie przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów. Umowa o pracę będzie również zawierać zapisy o nabyciu przez Spółkę autorskich praw majątkowych do utworów.

W związku z powyższym należy uznać, że skoro wnioskodawca jest traktowany w świetle przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jako twórca, to w przypadku przychodów z korzystania przez niego z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Przy czym należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji, cytowana ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne.

W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny. W razie wątpliwości, co do prawidłowości zakwalifikowania wykonanej pracy jako korzystającej z praw autorskich lub pokrewnych, należy zwrócić się w celu rozstrzygnięcia tej kwestii do ww. Ministerstwa.

Odnosząc się natomiast do możliwości dokonania przez wnioskodawcę podziału w zeznaniu rocznym wynagrodzenia na dwie części, tj. wynagrodzenia za zwykłe obowiązki pracownicze i wynagrodzenia za przeniesienie na pracodawcę autorskich praw majątkowych do wykonywanych przez wnioskodawcę utworów na podstawie otrzymanych od Spółki zestawienia rocznego i informacji o wysokości przychodów, w sytuacji gdy pracodawca w rocznej informacji PIT- 11 wykaże zastosowane w trakcie roku koszty uzyskania przychodów obliczone zgodnie z art. 22 ust. 2 ww. ustawy, podkreślić należy, że to podatnik ponosi odpowiedzialność (w tym karną skarbową) za prawidłowość danych umieszczonych w zeznaniu, to znaczy za podanie prawidłowego stanu faktycznego. Jeśli zatem podatnik otrzyma od płatnika informację, co do której posiada wiedzę, iż jest niezgodna z rzeczywistością, to powinien pod rygorem odpowiedzialności karnej skarbowej w zeznaniu podać dane zgodne z rzeczywistym stanem faktycznym. Rozliczenia podatku dokonuje bowiem podatnik w składanym przez siebie rocznym zeznaniu podatkowym.

W tym stanie rzeczy nie ma przeszkód prawnych, aby wnioskodawca uwzględnił w zeznaniu rocznym, przysługujące mu koszty uzyskania przychodu, w sytuacji gdy płatnik dokonał poboru zaliczki na podatek dochodowy z pominięciem uwzględnienia normy 50% kosztów uzyskania przychodów i koszty te nie zostały wykazane w informacji podatkowej PIT-11 o wysokości dochodu. Informacja o wysokości dochodu służy określeniu wysokości pobranych zaliczek na podatek i nie może przesądzać o przysługujących podatnikowi, bądź nie, kosztach uzyskania przychodu. Podatek pobrany przez płatnika ma charakter zaliczek na podatek, zaś właściwe rozliczenie z dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym polega na złożeniu zeznania rocznego.

Reasumując zatem, jeżeli wszystkie warunki, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w celu zastosowania 50% normy kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania z praw autorskich, zostały przez pracodawcę spełnione – wnioskodawca będzie mógł dokonać podziału wynagrodzenia na podstawie otrzymanych od pracodawcy dokumentów (będących odzwierciedleniem prawidłowo ustalonych kosztów) i w zeznaniu rocznym zastosować 50% koszty uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzenia (honorarium) z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzenia prawami autorskimi. Natomiast do pozostałych składników wynagrodzenia za zwykłe obowiązki pracownicze, norma kosztów uzyskania przychodu powinna być ustalona zgodnie z postanowieniami art. 22 ust. 2 ustawy podatkowej.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj