Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-751/10-5/WM
z 24 września 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-751/10-5/WM
Data
2010.09.24
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
akcja
akcja
dyskonto
dyskonto
dywidendy
dywidendy
fundusz
fundusz
Istota interpretacji
Czy wartość dywidend reinwestowanych w dodatkowe akcje X S.A., przechowywane przez Fundusz, stanowi przychód (dochód) podatkowy Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu w momencie wypłaty dywidend przez X S.A. do Funduszu?
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca jest pracownikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce, stanowiącej podmiot z grupy kapitałowej XX. Zainteresowanemu przysługuje uprawnienie do uczestnictwa w programie akcjonariatu pracowniczego pod nazwą „Axx 2010” oferowanego przez XX S.A. z siedzibą w Paryżu (Francja) pracownikom spółek z grupy XX („Program”). Celem Programu jest subskrypcja akcji nowej emisji XX S.A. emitowanych w ramach podwyższenia kapitału zakładowego XX S.A. przeznaczona dla pracowników spółek z grupy XX, uprawnionych do objęcia tych akcji na podstawie stosownych uchwał w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego XX S.A. Wnioskodawca może dokonać wyboru wariantu Programu, w którym chce uczestniczyć. Dostępne są dwie formuły inwestycyjne:
Wnioskodawca uprawniony jest do subskrypcji akcji XX S.A. za pośrednictwem funduszu zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe (nazwa francuska: Fonds Commun de Placement d’Entreprise), instytucji powszechnie stosowanej we Francji dla realizacji programów akcjonariatu pracowniczego. Fundusz ten został utworzony we Francji zgodnie z prawem francuskim i w świetle aktualnie obowiązujących we Francji przepisów nie ma osobowości prawnej. Fundusz nie jest funduszem kapitałowym w rozumieniu art. 5a pkt 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca otrzyma jednostki uczestnictwa w Funduszu odpowiadające subskrybowanym akcjom. Akcje subskrybowane w ramach wariantu klasycznego będą oferowane pracownikom, w tym Wnioskodawcy, po cenie równej średnim cenom otwarcia akcji XX S.A. na paryskiej giełdzie papierów wartościowych (znanej jako: Eurolist stock market Euronext Paris) na 20 dni giełdowych przed datą fixingu cen („Cena Referencyjna”) pomniejszonej o 15% dyskonto („Cena Subskrypcyjna”). Akcje XX S.A. zostaną subskrybowane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Funduszu, który wyda Wnioskodawcy jednostki uczestnictwa, których początkowa wartość będzie odpowiadała cenie subskrypcyjnej akcji subskrybowanych na rzecz Wnioskodawcy. Liczba jednostek uczestnictwa będzie odpowiadała liczbie akcji subskrybowanych przez Fundusz na rzecz Wnioskodawcy. Wartość jednostek będzie ulegała zmianom odpowiadającym fluktuacjom cenowym akcji XX S.A. Zgodnie z warunkami programu, jednostki uczestnictwa w Funduszu nie mogą być zbyte (umorzone) przed upływem pięciu lat od daty podwyższenia kapitału zakładowego XX S.A. (tzw. okres blokady kończący się w 2015 r.). Po upływie okresu blokady Wnioskodawca może odpłatnie zbyć na rzecz Funduszu swoje jednostki uczestnictwa otrzymując w zamian środki pieniężne. Wnioskodawca może także podjąć decyzję o zachowaniu jednostek uczestnictwa w Funduszu. W ocenie Wnioskodawcy, jednostki uczestnictwa będą stanowiły papiery wartościowe w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Nabywane przez Wnioskodawcę w ramach programu akcje będą pochodziły z nowej emisji akcji XX S.A w podwyższonym kapitale zakładowym. Akcje te wcześniej nie znajdowały się w obrocie. Pracownicy grupy XX, w tym Wnioskodawca, są uprawnieni do objęcia akcji na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy XX S.A. Z wyłączeniem praw ochronnych do akcji, o których mowa poniżej, XX S.A. będzie obciążona kosztami uczestnictwa Wnioskodawcy w programie, w tym w szczególności kosztami preferencyjnych warunków objęcia przez uczestników (w tym Wnioskodawcę) akcji w podwyższonym kapitale zakładowym XX S.A. oraz kosztami przechowywania akcji przez FCPE. Właścicielami akcji XX S.A. są uczestnicy programu, w tym Wnioskodawca. Akcje XX S.A. przydzielane są poszczególnym uczestnikom w dacie subskrypcji i przetrzymywane przez Fundusz, a ich wartość odzwierciedlona jest w jednostkach uczestnictwa przydzielonych uczestnikom programu. W przypadku wypracowania zysku i podjęcia decyzji o jego podziale przez Zgromadzenia Akcjonariuszy XX S.A. uczestnikom (w tym Wnioskodawcy) będzie przysługiwało prawo do dywidendy z tytułu posiadanych akcji. Dywidenda nie zostanie jednak postawiona do dyspozycji uczestników (w tym Wnioskodawcy), lecz – zgodnie z zasadami uczestnictwa w programie – środki te zostaną wpłacone na rachunek Funduszu i automatycznie, bez udziału i decyzji Wnioskodawcy, a zgodnie z regułami funkcjonowania FCPE, zainwestowane przez Fundusz w dodatkowe akcje XX S.A., co będzie skutkowało wydaniem na rzecz Wnioskodawcy i pozostałych uczestników Programu nowych jednostek uczestnictwa lub ich ułamkowych części.
Ponadto, Wnioskodawca doprecyzował, iż akcje XX są własnością uczestników, w tym Wnioskodawcy, choć ich nabycie następuje za pośrednictwem Funduszu FCPF. Akcje XX przydzielane są poszczególnym uczestnikom w dacie subskrypcji i przetrzymywane przez Fundusz FCPE, a ich wartość odzwierciedlona jest w jednostkach uczestnictwa przydzielonych uczestnikom programu. Zainteresowany wskazał, iż akcje XX nie są własnością Funduszu FCPE. Stanowią one własność uczestników kontrolowaną za pośrednictwem Funduszu, który nabywa je na rzecz uczestników programu. Faktyczna możliwość dysponowania akcjami jest ograniczona przez okres blokady z uwagi na czasowy brak możliwości ich zbywania z wyłączaniem przypadków wcześniejszego zakończenia programu. Akcje XX są nabywane przez uczestników za pośrednictwem Funduszu, a więc nie są do niego wnoszone. Od momentu subskrypcji takie akcje są własnością uczestników, a ich wartość jest odzwierciedlona za pomocą jednostek uczestnictwa. Wnioskodawca podkreślił, iż Fundusz FCPE subskrybuje akcje na rzecz uczestników. Jest to wehikuł stworzony dla celów kontrolowania akcji w imieniu pracowników w okresie blokady, a także dla celów zaaranżowania re-inwestycji dywidend wypłacanych przez YY w okresie blokady w kolejne akcje XX. Końcowo, wskazano, iż Fundusz FCPE nie ma formy prawnej spółki osobowej w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, a przyznane uczestnikom jednostki uczestnictwa nie odpowiadają znaczeniowo udziałom w spółce osobowej, a jedynie są zbywalnym instrumentem finansowym wskazującym bieżącą wartość inwestycji uczestników w akcje XX.
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania drugiego – nie stanowią przychodu podatkowego Wnioskodawcy kwoty dywidend przekazanych automatycznie przez XX S.A. do Funduszu w celu automatycznego nabycia kolejnych akcji XX S.A. w dacie przekazania dywidend do Funduszu. Zdaniem Zainteresowanego, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy PDOF przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem kwota dywidendy, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy PDOF, jest przychodem tylko wówczas, gdy jest otrzymana lub postawiona do dyspozycji podatnika. Innymi słowy, aby Wnioskodawca osiągnął przychód z tytułu dywidend, musiałaby móc rozporządzać (dysponować) kwotami tych dywidend lub ich ekwiwalentami (np. jednostkami uczestnictwa w Funduszu wynikającymi z inwestycji przez Fundusz kwot dywidend w kolejne akcje XX S.A.). W opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do dywidend ustawa PDOF w sposób szczególny precyzuje ogólną definicję przychodu zawartą w art. 11 ust. 1. Mianowicie, zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy PDOF, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych, w tym z dywidendy, jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także z dywidendy. Z kolei, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PDOF, 19% zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się od uzyskanych dochodów (przychodów). Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że wolą prawodawcy było, aby opodatkowaniu podlegał wyłącznie dochód faktycznie uzyskany przez Wnioskodawcę w formie dywidendy, a nie dochód jedynie potencjalny, lecz nie uzyskany faktycznie. Wnioskodawca podkreśla, iż nie jest uprawniony do swobodnego rozporządzania kwotami dywidend, gdyż są one automatycznie, zgodnie z zasadami uczestnictwa w Programie, reinwestowane w kolejne akcje XX S.A. Wnioskodawca nie jest także władny dysponować jednostkami uczestnictwa w Funduszu ponieważ możliwość takich dyspozycji nastąpi nie wcześniej niż w roku 2015. Stąd, kwoty dywidend stanowią dla Wnioskodawcy jedynie potencjalny przychód, który faktycznie zostanie uzyskany dopiero w momencie uzyskania możliwości dysponowania tymi środkami. W praktyce nie jest oczywiste, w jakim zakresie Wnioskodawca będzie w stanie efektywnie finansowo skorzystać z wartości dywidend przekazywanych przez XX S.A. do Funduszu i automatycznie reinwestowanych, ponieważ nie jest wykluczone, że w momencie zakończenia Okresu Blokady, gdy Wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania środków pieniężnych wynikających z umorzenia jednostek uczestnictwa w Funduszu, wartość otrzymanych środków będzie niższa od wartości dywidend przekazanych do Funduszu przez XX S.A. i reinwestowanych przez Fundusz w dodatkowe akcje XX S.A. Nie ma zatem podstaw do uznania, że wartość dywidend wypłacanych przez XX S.A. do Funduszu i automatycznie reinwestowanych przez Fundusz należy uznać za przychód Wnioskodawcy faktycznie uzyskany w dacie wypłaty dywidendy przez XX S.A. do Funduszu w rozumieniu art. 24 ust. 5 i art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy PDOF. Zainteresowany zauważa, iż choć interpretacje wydane na rzecz innych wnioskodawców nie są wiążące dla sytuacji podatkowej Wnioskodawcy to jednak kwestia będąca przedmiotem niniejszego zapytania została już wielokrotnie rozstrzygnięta w drodze interpretacji organów skarbowych odnoszących się do kwestii dywidend w analogicznych stanach faktycznych, np. w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 maja 2008 r. nr IPPB2/415-257/08-5/SR. Skoro interpretacje te zostały opublikowane na stronach internetowych Ministerstwa Finansów i nie zostały zmienione ani wycofane nie sposób je pominąć przy ocenie sytuacji podatkowej Wnioskodawcy. Organy podatkowe powinny w sposób jednolity oceniać podobne zdarzenia podatkowe, w szczególności jeżeli podstawę prawną stanowi przepis budzący wątpliwości zarówno u samych podatników, jak i organów podatkowych. Słusznie wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 20 stycznia 2006 r. sygn. I FSK 527/05, że „za godzące w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej, należy uznać dokonywanie różnych ustaleń odnoszących się do tego samego elementu stanu faktycznego w odrębnych, co prawda, sprawach podatkowych niemniej bazujących na tych samych faktach.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy wskazuje, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, m.in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni (...).
Wskazać należy, że dywidenda to przypadająca na poszczególny udział czy akcję w spółce kapitałowej, część zysku spółki kapitałowej. Dywidenda jest zatem prawem akcjonariusza do części zysku spółki kapitałowej. Innymi słowy, prawo do dywidendy przysługuje każdorazowemu właścicielowi akcji. Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że prawo własności do akcji nabył Zainteresowany za pośrednictwem Funduszu. Wnioskodawca stwierdza, że dywidendy otrzymuje Fundusz. Nie oznacza to jednak, że Zainteresowany nie jest nadal prawnym właścicielem akcji. W związku z powyższym należało stwierdzić, że Fundusz działa wprawdzie w imieniu Wnioskodawcy, jednak to Zainteresowanemu przysługuje prawo do dywidendy. Fakt, że dywidenda jest wpłacana przez spółkę XX S.A. do Funduszu nie oznacza, że Wnioskodawca nie osiągnie z tego tytułu dochodu. Fundusz bowiem zainwestuje otrzymane kwoty z dywidendy w kolejne akcje XX S.A., które uprawnią Zainteresowanego do otrzymania dodatkowych jednostek uczestnictwa lub ich części w Funduszu. Dywidenda zostanie zatem przekazana Wnioskodawcy i zamieniona w jednostki uczestnictwa. Podkreślenia wymaga tutaj fakt, iż nie ma znaczenia, że akcje podlegają blokadzie i Wnioskodawca nie może nimi swobodnie dysponować do czasu zakończenia programu, ponieważ prawo do dywidendy przysługuje uczestnikom programu, w tym Zainteresowanemu nieprzerwanie. Dywidenda powinna więc być traktowana jako dywidenda wypłacona bezpośrednio Wnioskodawcy, który w konsekwencji osiąga przychód. O przychodzie faktycznie uzyskanym mówić będziemy nie tylko w sytuacji, kiedy na rzecz danej osoby będącej właścicielem akcji dokonano wypłaty dywidendy w formie pieniężnej, lecz również wówczas, kiedy w wyniku reinwestycji dywidendy przez Fundusz Wnioskodawcy nabędzie jednostki uczestnictwa. Po stronie Zainteresowanego nastąpi przysporzenie majątkowej mające swoje źródło w prawie do dywidendy. Stosownie do powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ wartość dywidendy reinwestowana w dodatkowa akcje XX S.A. przechowywane przez Fundusz stanowić będzie przychód Zainteresowanego podlegający opodatkowaniu w momencie wypłaty dywidendy przez XX S.A. do Funduszu.
Stosownie do art. 10 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 20 czerwca 1975 r. (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5 ze zm.) dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Państwie. Zgodnie z ust. 2 dywidendy te mogą być jednak opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale gdy osoba, która pobiera dywidendy jest ich rzeczywistym odbiorcą, podatek ten nie może przekroczyć:
W myśl art. 10 ust. 5 ww. umowy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, która otrzymuje dywidendy od spółki mającej siedzibę we Francji, jest uprawniona do zwrotu przedpłaty odnoszącej się do dywidend wypłaconych w danym przypadku przez spółkę wypłacającą dywidendy. Przedpłata będzie zwrócona przez potrącenie z podatku pobranego zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym i z postanowieniami ustępu 2. W celu zastosowania całości postanowień niniejszej umowy kwota brutto zwróconej przedpłaty będzie traktowana jako dywidenda. Zgodnie z powyższym dywidenda wypłacona przez spółkę z siedzibą we Francji osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce może być opodatkowana w obu państwach. Natomiast w Polsce ma zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 23 ust. 1 lit. b umowy – metoda odliczenia proporcjonalnego. Zgodnie z ww. art. 23 ust. 1 lit. b) jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga przychody, które zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 12, 14, 16 i 17 podlegają opodatkowaniu we Francji, wówczas Polska zaliczy na poczet podatku należnego od dochodu tej osoby kwotę, która odpowiada podatkowi zapłaconemu we Francji. Podlegająca zaliczeniu kwota nie może jednak przekraczać części podatku obliczonego przed zaliczeniem, która przypada na przychody osiągane we Francji.
Odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanego pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego. Końcowo, należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.