Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-826/10-4/WS
z 4 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-826/10-4/WS
Data
2010.10.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
dochód
dochód
korekta
korekta
korekta zeznania
korekta zeznania
nadpłata
nadpłata
renta
renta


Istota interpretacji
1. Dochody zagraniczne – renta z Niemiec.
2. Korekta zeznań podatkowych.



Wniosek ORD-IN 287 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej renty otrzymywanej w latach 2005 – 2009.
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej renty otrzymywanej w roku 2004.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych oraz ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty zeznań podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest podatnikiem, uzyskującym przychody z tytułu renty zagranicznej po zmarłym mężu. Renta wypłacana jest przez niemiecki organ. Mąż Zainteresowanej uległ wypadkowi w pracy i poniósł śmierć jako polski pracownik u niemieckiego pracodawcy. Praca wykonywana była na terytorium Niemiec, na rzecz niemieckiego pracodawcy. Z tytułu wykonywania pracy ówczesny niemiecki pracodawca zgłosił pracownika do ustawowych, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Wnioskodawczyni uzyskuje więc rentę po swoim mężu, który zmarł w wyniku wypadku przy pracy. Renta wypłacana jest z obowiązkowego, niemieckiego systemu ubezpieczeń socjalnych. Świadczenie wypłacane jest za pośrednictwem polskiego banku, który jako płatnik dokonuje obliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Po dokonaniu potrącenia, pozostała kwota przekazywana jest na osobisty rachunek bankowy Wnioskodawczyni. Po zakończeniu każdego roku podatkowego, bank przesyła informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11. Dochody z ww. źródła Zainteresowana otrzymuje od 1992 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy płatności otrzymane w latach: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 przez Wnioskodawczynię mającą zamieszkanie, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec podlegają opodatkowaniu w Polsce...
  2. Czy bank, który posiada szczegółowe informacje oraz dokumenty, z których wynika źródło oraz charakter świadczenia, miał obowiązek obliczania, pobierania oraz odprowadzania do urzędu skarbowego, zaliczek na podatek dochodowy od ww. źródła przychodów...
  3. Czy Wnioskodawczyni ma prawo do złożenia: korekty zeznania podatkowego PlT-36, w którym wykaże należne zaliczki na podatek dochodowy od ww. źródła przychodów, w wysokości 0,00 zł. oraz wniosku o stwierdzenie nadpłaty z prośbą o jej zwrot...


Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pierwsze i drugie pytanie przedstawione we wniosku, natomiast w zakresie odpowiedzi na trzecie pytanie w dniu 4 października 2010 r. wydano interpretację indywidualną nr ILPB2/415-826/10-5/WS.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pierwszego i drugiego pytania przedstawionego we wniosku, niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów: ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia, ustawowe ubezpieczenie emerytalne, ustawowe ubezpieczenie zdrowotne, ustawowe ubezpieczenie od następstwa wypadków, ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne. Świadczenie związane z wypadkiem przy pracy, wypłacane Zainteresowanej, jest świadczeniem z działu ubezpieczeń od następstw wypadków niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Wobec tego, zgodnie z treścią art. 18 ust. 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. rok 2005 nr 12 poz. 90), dochody uzyskane z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wobec powyższego bank nie miał obowiązku obliczania, pobierania oraz odprowadzania do urzędu skarbowego, zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, od ww. źródła przychodów. Biorąc pod uwagę zaistniały stan faktyczny zaliczki na podatek dochodowy od ww. źródła przychodów, jakie bank obliczył, pobrał i odprowadził do urzędu skarbowego za lata: 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 były nienależne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej renty otrzymywanej w latach 2005 – 2009.
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej renty otrzymywanej w roku 2004.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Należy wskazać, że umowa z dnia 18 grudnia 1972 roku zawarta między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1975 r., Nr 31, poz. 163), obowiązująca do 18 grudnia 2004 roku, nie zawierała szczególnych regulacji które należałoby stosować w przypadku opodatkowania rent i emerytur. Zgodnie z art. 19 tej umowy dochody nie wymienione wyraźnie w poprzednich artykułach osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Państwie Umawiającym się mogą być opodatkowane tylko w tym państwie.

Zgodnie z powyższym emerytury i renty wypłacane przez Republikę Federalną Niemiec a otrzymywane przez osobę mająca miejsce zamieszkania w Polsce w okresie obowiązywania umowy z dnia 18 grudnia 1972 roku w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podlegały opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast z dniem 19 grudnia 2004 roku weszła w życie nowa, zawarta w dniu 14 maja 2003 r. umowa międzynarodowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), mająca zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2005 roku.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 tejże umowy, emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Jednakże zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy - bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie.

Ogólną zasadą jest więc opodatkowanie rent uzyskiwanych z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, w kraju miejsca zamieszkania, tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy renta jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Biorąc zatem pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić należy, iż renta otrzymywana przez Wnioskodawczynię w latach 2005-2009 podlegała opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech i tym samym nie podlegała opodatkowaniu w Polsce. W takiej sytuacji płatnik (bank) w Polsce nie powinien od powyższych należności pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Natomiast renta otrzymywana przez Zainteresowaną w roku 2004 – stosownie do art. 19 ww. umowy z dnia 18 grudnia 1972 r. między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec podlegała opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. W związku z powyższym płatnik (bank) w Polsce prawidłowo pobierał od powyższego świadczenia zaliczki na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj