Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-617/10-7/BD
z 7 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-617/10-7/BD
Data
2010.09.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
aport
aport
inwestycje
inwestycje
nieruchomości
nieruchomości
obniżenie podatku należnego
obniżenie podatku należnego
odliczenia
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi
usługi


Istota interpretacji
Opodatkowanie, moment powstania obowiązku podatkowego, podstawa opodatkowania, prawo do odliczenia podatku naliczonego – wniesienie aportem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu: 4 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 2 czerwca 2010 r. (data wpływu: 7 czerwca 2010 r.) i 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 12 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego dla czynności wniesienia aportem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej do spółki z o.o. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego dla czynności wniesienia aportem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej do spółki z o.o. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 2 czerwca 2010 r. (data wpływu: 7 czerwca 2010 r.) i 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 12 sierpnia 2010 r.) o wskazanie przepisów prawa, brakującą opłatę, doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina w ramach projektu „Poprawa jakości wody (…) etap I” zrealizowała zadanie „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)” zwane w dalszej części „zadaniem”.

W ramach zadania Gmina wybudowała m. in. kanalizację sanitarną i sieci wodociągowe. Sieci wodociągowe i kanalizacyjne są obiektami budowlanymi, które są kwalifikowane następująco:

  • zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.):
    • Sekcja 2 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
    • Dział 22 - Rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne,
    • Grupa 222 - Rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze,
    • Klasa 2222 - Rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej,
    • Klasa 2223 - Rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej,
    • Klasa 2212 - Rurociągi przesyłowe do transportu wody i ścieków, w tym stacje pomp,
  • zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 ze zm.):
    • Grupa 2 - Obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
    • Podgrupa 21 - Rurociągi, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne,
    • Rodzaj 210 - Rurociągi, linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne przesyłowe, w tym stacje pomp,
    • Rodzaj 211 - Rurociągi sieci rozdzielczej oraz lokalne linie rozdzielcze.

Finansowanie realizacji zadania następowało ze środków funduszy UE, z zastrzeżeniem, że do dnia 30 kwietnia 2004 r. ze środków funduszu ISPA, a od 1 maja 2004 r. ze środków Funduszu Spójności, oraz z własnych środków Gminy.

Podatek VAT nie podlegał odliczeniu i stanowił koszt niekwalifikowany inwestycji.

Dla realizacji zadania Gmina zawarła kontrakt na wykonanie robót budowlano – montażowych oraz inne umowy „okołokontraktowe” dotyczące w szczególności wykonania prac projektowych, sprawowania nadzoru inwestorskiego, usług konsultanta.

Ponadto, Gmina zawarła umowę na wykonywanie nadzoru inżyniera kontraktu, jednakże zakres tej umowy obejmował nadzór nad całym projektem „Poprawa jakości wody (…)”, a w tym „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)”.

Obecnie Gmina planuje dokonanie czynności, na podstawie których przekaże środki trwałe wytworzone w ramach realizacji ww. zadania.

W związku z powyższym do „A” (jednostki budżetowej Gminy), zostanie przekazany majątek w postaci odtworzonych nawierzchni, części oświetlenia oraz odwodnienia nawierzchni. Do „B” (jednostki budżetowej Gminy), zostanie przekazany majątek w zakresie nowopowstałej sieci kanalizacji deszczowej związanej z odwodnieniem posesji.

Natomiast własność środków trwałych w postaci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej zostanie wniesiona aportem do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., w której Gmina posiada 100% udziałów.

Wartość majątku przekazywanego poszczególnym jednostkom, o których mowa powyżej, zostanie ustalona jako suma poniesionych kosztów związanych bezpośrednio z wytworzeniem danego środka trwałego (roboty budowlano – montażowe) oraz kosztów pośrednich obejmujących koszty nadzoru inżynierskiego i tzw. koszty okołokontraktowe.

Ponieważ poszczególne faktury VAT zakupowe dotyczą zarówno środków trwałych, których własność zostanie przekazana aportem do MPWiK jak i środków trwałych, które przekazane zostaną do gminnych jednostek budżetowych, aby dokonać odliczenia podatku Gmina planuje podjęcie następujących czynności:

  • w odniesieniu do faktur VAT zakupowych otrzymanych z tytułu wykonania robót budowlano – montażowych, Gmina planuje ustalić wg. Przejściowych Świadectw Płatności oraz zbiorczych zestawień kosztów dołączonych do faktur VAT, jakie koszty poniesiono na wybudowanie sieci wodno – kanalizacyjnych, a następnie z wartości sieci wodno – kanalizacyjnych wydzielić koszt włazów do studzienek kanalizacyjnych zlokalizowanych w obrębie pasa jezdni i chodników, które zostaną przekazane do „A”. W ten sposób ustalona zostanie wartość majątku, którego własność zostanie przekazana aportem do MPWiK Sp. z o.o. Tak więc podatkiem VAT naliczonym do odliczenia byłby podatek wyodrębniony z faktur dokumentujących zakup robót budowlano – montażowych przeznaczonych jedynie na wybudowanie sieci wodnokanalizacyjnych (bez włazów do studzienek kanalizacyjnych), których własność zostanie przekazana aportem do MPWiK Sp. z o.o. Płatność za wykonanie przedmiotowych usług następowała ze środków Gminy oraz funduszy UE. Faktury zakupowe, które płacone były ze środków Gminy oraz funduszy UE otrzymywane były przez Gminę w latach 2004-2009,
  • w odniesieniu do faktur VAT zakupowych z tytułu wykonania robót około kontraktowych (tzw. kosztów pośrednich), Gmina planuje ustalić w pierwszym etapie procentowy udział kosztów bezpośrednich poniesionych na wybudowanie sieci będących przedmiotem aportu do kosztów bezpośrednich ogółem. Należy bowiem zaznaczyć, że zgodnie z wytycznymi instytucji nadrzędnych w systemie zarządzania i kontroli środków pochodzących z funduszu UE, koszty pośrednie zaliczono na zwiększenie wartości poszczególnych środków trwałych powstałych w wyniku realizacji inwestycji, proporcjonalnie do poniesionych kosztów bezpośrednich. Po ustaleniu współczynnika procentowego, o którym mowa powyżej, Gmina dokonałaby ustalenia wartości kosztów pośrednich przeznaczonych na wybudowanie sieci, których własność przekazywana jest do MPWiK Sp. z o.o. aportem, mnożąc współczynnik i wartość kosztów pośrednich wykazanych w poszczególnych fakturach dokumentujących zakup kosztów pośrednich. Należy zaznaczyć, że koszty pośrednie ponoszone były jedynie ze środków Gminy, w latach 1999-2010,
  • w odniesieniu do usługi Inżyniera Kontraktu należy stwierdzić, że umowa z Inżynierem Kontraktu obejmuje prace związane z realizacją całego projektu „Poprawa jakości wody (…)”. Tak więc koszty nadzoru inżynieryjnego zostaną przypisane poszczególnym zadaniom, w tym zadaniu „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)” wg. proporcji określonej jako stosunek kosztów bezpośrednich poniesionych na realizację poszczególnych zadań do kosztów bezpośrednich projektu „Poprawa jakości wody (…)” ogółem. Następnie w ramach zadania „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)” koszty nadzoru inżynierskiego nad realizacją przekazywanych do MPWiK Sp. z o.o. sieci wodnokanalizacyjnych ustalone zostaną proporcjonalnie do ich udziału w kosztach poniesionych na realizację całego zadania wg. współczynnika ustalonego dla kosztów bezpośrednich. Odnośnie zakupu usługi Inżyniera Kontraktu, należy dodać, że faktury zakupowe, za które zapłata następowała ze środków Gminy otrzymywane były w latach 2004-2005, natomiast finansowane ze środków funduszy europejskich otrzymywane były w latach 2004-2009. Ponadto w okresie od marca 2004 r. do kwietnia 2005 r. Gmina dokonała importu usług nadzoru Inżyniera Kontraktu.

Należy dodać, że na podstawie Protokołu odbioru końcowego i przekazania – przyjęcia inwestycji do eksploatacji z dnia 20 listopada 2006 r., nastąpiło przekazanie do eksploatacji MPWiK Sp. z o.o. kanalizacji sanitarnej z przyłączami i sieci wodociągowej z przyłączami. Przekazanie dokonane było nieodpłatnie.

Wartość majątku, którego własność zostanie przekazana w formie aportu do MPWiK Sp. z o.o. zostanie określona jako koszt poniesiony na ich wytworzenie, w kwotach brutto.

Z pisma uzupełniającego z dnia 5 sierpnia 2010 r. wynikają następujące informacje:

  1. W ocenie podatnika czynność przekazania majątku wytworzonego w ramach realizacji zadania „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)” do jednostek budżetowych Gminy - „B” i „A” nie będzie spełniała warunków uznania jej za czynność podlegającą ustawie o podatku VAT. Stąd będzie to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.
  2. Wniesienie aportem prawa własności środków trwałych w postaci sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wytworzonych w ramach realizacji zadania „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)” do MPWiK Spółka z o.o., w której Gmina jest właścicielem 100% udziałów odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT. Jak wskazano we własnym stanowisku, dotychczas pierwsze zasiedlenie nie miało miejsca, bowiem dnia 20 listopada 2006 r. nastąpiło nieodpłatne przekazanie przedmiotowych sieci do eksploatacji MPWiK Sp. z o.o. W ocenie Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie przedmiotowych sieci do eksploatacji MPWiK Sp. z o.o. nie spełni warunków określonych w definicji pierwszego zasiedlenia, czynność ta nie jest bowiem czynnością podlegającą opodatkowaniu. Była to czynność nieodpłatna, która jednocześnie nie spełnia definicji czynności opodatkowanej zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku VAT, gdyż przekazanie nastąpiło na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Tak więc aport przedmiotowych środków trwałych zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia.
  3. W stosunku do przedmiotowej budowli dokonującemu jej dostawy (Gminie) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Odliczenie to nastąpi - w ocenie Gminy - zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku VAT.
  4. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budowli, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Reasumując, nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. W ocenie podatnika, zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy również nie będzie miało zastosowania, ponieważ Gminie dokonującej dostawy przedmiotowych sieci wodno – kanalizacyjnych będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 7 w związku z art. 86 ust. 1 i art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i pkt 4 ustawy o podatku VAT. Odliczenie nastąpi na zasadach określonych w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT. Nie miał również miejsca warunek określony w art. 43 ust. 7a ww. ustawy.
  5. Zakup towarów i usług na realizację zadania „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - etap I (…)” służyć będzie czynności opodatkowanej podatkiem VAT – wniesienie aportem prawa własności środków trwałych w postaci sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT – przekazanie majątku wytworzonego w ramach realizacji ww. zadania do jednostek budżetowych Gminy – „B” i „A”.
  6. Zgodnie z wydanym w dniu 22 grudnia 2005 r. Świadectwem Przejęcia dla Kontraktu „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)”, roboty zostały zasadniczo ukończone w dniu 1 grudnia 2005 r. Przekazanie sieci kanalizacyjnych i wodociągowych do eksploatacji MPWiK Sp. z o.o. nastąpiło na podstawie Protokołu odbioru końcowego i przekazania - przyjęcia inwestycji do eksploatacji z dnia 20 listopada 2006 r. Pozwolenia lub zgody na użytkowanie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wybudowanej w ramach kontraktu „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - etap I (…)” wydawane były etapami odrębnie dla poszczególnych pozwoleń na budowę. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Gmina nie miała obowiązku uzyskania decyzji na użytkowanie za wyjątkiem jednego pozwolenia na budowę. W pozostałych przypadkach zostały wydane Zaświadczenia o braku sprzeciwu do przystąpienia do użytkowania wybudowanego obiektu. Została wydana następująca decyzja i zaświadczenia:
    • Decyzja nr 4(…) z dnia 4 października 2006 r. pozwolenie na użytkowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, z przyłączami do granic posesji, kanalizacji deszczowej, z wpustami ulicznymi, oświetleniem terenu oraz odtworzenie nawierzchni na osiedlu (…) w ulicach: (…) - etap I pomimo nie wykonania robót budowlanych, określonych jako etap II w projektach budowlanych zatwierdzonych decyzją Prezydenta nr 1(…) z dnia 12 czerwca 2003 r. z późniejszymi zmianami;
    • Postanowienie nr 5(…) z dnia 8 listopada 2006 r. sprostowanie do decyzji 4(…);
    • Zaświadczenie nr 2(…) z dnia 27 lutego 2006 r. o przyjęciu bez zastrzeżeń zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych - budowa przyłączy kanalizacji sanitarnej od kolektora do granic posesji zrealizowanej na podstawie Zaświadczenia nr 1(…) z dnia 21 lipca 2004 r.;
    • Zaświadczenie nr 2(…) z dnia 27 lutego 2006 r. o przyjęciu bez zastrzeżeń zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych - budowa kanalizacji sanitarnej i kanalizacji deszczowej, zrealizowanej na podstawie decyzji Prezydenta nr 1(…) z dnia 10 sierpnia 2001 r. ze zmianami;
    • Zaświadczenie nr 3(…) z dnia 10 marca 2006 r. o przyjęciu bez zastrzeżeń zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych - odbudowa i przebudowa nawierzchni drogowej wraz z odbudową oświetlenia drogowego i odcinków sieci wodociągowej, zrealizowanych na podstawie pozwolenia na budowę nr 1(…) ze zmianami;
    • Zaświadczenie nr 2(…) z dnia 27 lutego 2006 r. o przyjęciu bez zastrzeżeń zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych - wykonanie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, zrealizowanej na podstawie pozwolenia na budowę nr 3(…) z dnia 25 listopada 1999 r. ze zmianami;
    • Zaświadczenie nr 2(…) z dnia 27 lutego 2006 r. o przyjęciu bez zastrzeżeń zawiadomienia o zakończeniu robót budowlanych - wykonanie kanalizacji sanitarnej z przykanalikami do granic posesji, kanalizacji deszczowej i nawierzchni dróg, zrealizowanej na podstawie pozwolenia na budowę nr 2(…) z dnia 25 lutego 2000 r. ze zmianami.
  7. Sieci wodno - kanalizacyjne w okresie od oddania do użytkowania do momentu planowanego przekazania aportem użytkowane są od dnia 20 listopada 2006 r. wyłącznie przez MPWiK Sp. z o.o.
  8. Kontrakt pn. „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)” został zawarty na podstawie warunków kontraktowych dla robót inżynieryjno -budowlanych FIDIC „Czerwona książka”, wydanie z roku 1987, poprawione w roku 1992. Przejściowe Świadectwo Płatności (zwane dalej PŚP) jest dokumentem wystawianym przez Inżyniera Kontraktu zgodnie z zapisami Warunków FIDIC, ustalającym wysokość kwoty, którą Inżynier uważa za należną Wykonawcy.
    W PŚP wykazane są ilości i wartości wykonanych robót:
    • stałych - wg pozycji ujętych w przedmiarze robót,
    • dodatkowych i zamiennych, na podstawie protokołów konieczności podpisanych w trakcie realizacji Kontraktu.
    Ponieważ PŚP zawiera nawet kilka tysięcy pozycji, do każdego z nich sporządzane jest przez Inwestora zbiorcze zestawienie kosztów, stanowiące podsumowanie kosztów poniesionych w ramach danego PŚP w podziale na poszczególne składniki majątku (w tym również sieci wodociągowe i kanalizacyjne). Dodatkowo, zakres dotyczący kanalizacji sanitarnej poddawany jest szczegółowej analizie w celu wydzielenia kosztów włazów do studzienek kanalizacyjnych, zlokalizowanych w obrębie pasa jezdni i chodników, które zostaną przekazane do „A”. W ten sposób ustalana jest wartość majątku, którego własność zostanie przekazana aportem do MPWiK Sp. z o.o. Czynności związane z wydzieleniem kosztów włazów do studzienek kanalizacyjnych, podejmowane są na etapie końcowego rozliczenia inwestycji, tak więc wartość kanalizacji sanitarnej bez włazów określona jest (w odniesieniu do każdego PŚP) w sporządzonych przez Gminę dokumentach rozliczeniowych, stanowiących podstawę przekazania majątku aportem do MPWiK Sp. z o.o.
    Podstawę do ustalenia kwoty podatku VAT do odliczenia w danej fakturze zakupowej stanowiłyby koszty poniesione na wybudowanie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych ujęte w zbiorczym zestawieniu kosztów, będącym załącznikiem do faktury, pomniejszone o wartość włazów do studzienek kanalizacyjnych wskazaną w dokumentach rozliczeniowych zadania.

Wnioskodawca również podaje, że dotychczas nie dokonywał pomniejszenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupów ponoszonych na realizację inwestycji „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)”.

Ponadto, w piśmie uzupełniającym Gmina dokonała zmiany treści pytania nr 3 oraz skreśliła pytanie nr 4 zawarte we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów usług dla czynności wniesienia przez Gminę do MPWiK Spółka z o.o. aportu w formie przeniesienia prawa własności sieci wodno – kanalizacyjnych wytworzonych w ramach realizacji zadania „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 oraz art. 19 ust. 4, zgodnie z którym jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Należy zaznaczyć, że przedmiotowe środki trwałe są zakwalifikowane przez PKOB jako obiekty budowlane, a więc nie są budynkiem ani lokalem, stąd brak szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego.

Ponieważ nastąpiło już wydanie sieci wodno - kanalizacyjnej będącej przedmiotem aportu, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19 ust. 1 w związku z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku VAT z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, przy czym za dzień wydania uznać należy dzień podpisania umowy przeniesienia własności przedmiotowych sieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega taka dostawa towarów, która ma charakter odpłatny.

Wyjaśnić należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

Wnoszenie wkładów niepieniężnych (aportów) do spółek prawa handlowego lub cywilnego stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl zasady wyrażonej w art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Powyższy przepis nie definiuje pojęcia „dzień wydania”. Dokonując jednak wykładni tego przepisu, należy mieć na uwadze fakt, iż określony w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług zakres opodatkowania tym podatkiem to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Dostawa towarów zdefiniowana została w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Należy podkreślić, że przepis ten nie odwołuje się do cywilistycznych pojęć sprzedaży czy też przeniesienia prawa własności. W tym kontekście zdarzenia, w związku z wystąpieniem których należy wiązać moment powstania obowiązku podatkowego, winny mieć charakter faktyczny i ekonomiczny.

W myśl art. 158 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), jeżeli wkładem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w celu pokrycia udziału ma być w całości albo w części wkład niepieniężny (aport), umowa spółki powinna szczegółowo określać przedmiot tego wkładu oraz osobę wspólnika wnoszącego aport, jak również liczbę i wartość nominalną objętych w zamian udziałów.

Stosownie do art. 257 § 1 ww. ustawy, jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego następuje nie na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki przewidujących maksymalną wysokość podwyższenia kapitału zakładowego i termin podwyższenia, może ono nastąpić jedynie przez zmianę umowy spółki. Jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego następuje na podstawie dotychczasowych postanowień umowy spółki, przy zachowaniu wymagań określonych w § 1, oświadczenia dotychczasowych wspólników o objęciu nowych udziałów wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności (art. 257 § 3). Stosownie natomiast do art. 262 § 1 i § 4 ustawy K.s.h. podwyższenie kapitału zakładowego zarząd zgłasza do sądu rejestrowego. Podwyższenie kapitału zakładowego następuje z chwilą wpisania do rejestru.

Na podstawie ww. przepisów należy przyjąć, że towary będące przedmiotem aportu, które Gmina ma zamiar wnieść do spółki, uznaje się za przeniesione na spółkę. Zobowiązanie Gminy w umowie spółki co do wniesienia wkładów oznacza, że z tą chwilą są one własnością spółki. Spółka ma prawo żądania wydania danego prawa, jak również pożytków, które ono niesie. Zatem z chwilą zawarcia umowy spółki (zmiany umowy spółki), wspólnik uzyskuje korzyść w postaci udziałów w tej spółce. Natomiast regulacja zawarta w przepisie art. 262 K.s.h. wymaga od zarządu spółki złożenia do sądu rejestrowego wniosku o zarejestrowanie podwyższenia kapitału zakładowego, który musi zostać złożony wraz z wymaganymi dokumentami, po zaistnieniu zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, tj. po zawarciu umowy spółki, bądź zmiany tej umowy.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług powyższe oznacza, iż w dacie zawarcia umowy spółki lub w dacie zmiany tej umowy, dochodzi do przeniesienia prawa własności do przedmiotu wkładu a wspólnik otrzymuje zapłatę (udziały) w zamian za wniesiony wkład rzeczowy (aport).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina w ramach projektu „Poprawa jakości wody (…) etap I” zrealizowała zadanie „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)”, zwane w dalszej części „zadaniem”. W ramach zadania Gmina wybudowała m. in. kanalizację sanitarną i sieci wodociągowe.

Finansowanie realizacji zadania następowało ze środków funduszy UE, a podatek VAT nie podlegał odliczeniu i stanowił koszt niekwalifikowany inwestycji.

Dla realizacji zadania Gmina zawarła kontrakt na wykonanie robót budowlano – montażowych oraz inne umowy „okołokontraktowe” dotyczące w szczególności wykonania prac projektowych, sprawowania nadzoru inwestorskiego, usług konsultanta.

Ponadto, Gmina zawarła umowę na wykonywanie nadzoru inżyniera kontraktu, jednakże zakres tej umowy obejmował nadzór nad całym projektem „Poprawa jakości wody (…)”, a w tym „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)”.

Obecnie Gmina planuje dokonanie czynności, na podstawie których przekaże środki trwałe wytworzone w ramach realizacji ww. zadania.

W związku z powyższym do „A” (jednostki budżetowej Gminy), zostanie przekazany majątek w postaci odtworzonych nawierzchni, części oświetlenia oraz odwodnienia nawierzchni. Do „B” (jednostki budżetowej Gminy), zostanie przekazany majątek w zakresie nowopowstałej sieci kanalizacji deszczowej związanej z odwodnieniem posesji.

Natomiast własność środków trwałych w postaci kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej zostanie wniesiona aportem do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o., w której Gmina posiada 100% udziałów.

Na podstawie Protokołu odbioru końcowego i przekazania – przyjęcia inwestycji do eksploatacji z dnia 20 listopada 2006 r., nastąpiło nieodpłatne przekazanie do eksploatacji MPWiK Sp. z o.o. kanalizacji sanitarnej z przyłączami i sieci wodociągowej z przyłączami.

Wniesienie aportem prawa własności środków trwałych w postaci sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wytworzonych w ramach realizacji przedmiotowego zadania do MPWiK Spółka z o.o., w której Gmina jest właścicielem 100% udziałów odbędzie się – zdaniem Gminy – w ramach pierwszego zasiedlenia, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku VAT.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budowli, w stosunku do których miałaby prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

Sieci wodno - kanalizacyjne w okresie od oddania do użytkowania do momentu planowanego przekazania aportem użytkowane są od dnia 20 listopada 2006 r. wyłącznie przez MPWiK Sp. z o.o.

Zatem w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego w odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów usług dla czynności wniesienia przez Gminę do MPWiK Spółka z o.o. aportu w formie przeniesienia prawa własności sieci wodno – kanalizacyjnych wytworzonych w ramach realizacji zadania „Rozbudowa osiedlowej sieci kanalizacyjnej - Etap I (…)” powstanie w sposób określony w art. 19 ust. 4 ustawy, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania przedmiotu aportu, którym będzie – jak wskazuje Wnioskodawca – dzień podpisania umowy przeniesienia własności przedmiotowych sieci.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej obowiązku podatkowego dla czynności wniesienia aportem sieci kanalizacyjnej i wodociągowej do spółki z o.o.

Rozstrzygnięcia dotyczące aportu sieci kanalizacyjnej i wodociągowej do spółki z o.o., prawa do odliczenia oraz ustalenia podstawy opodatkowania, zawarte zostały w odrębnych interpretacjach indywidualnych nr ILPP1/443-617/10-5/BD, ILPP1/443-617/10-6/BD oraz ILPP1/443-617/10-8/BD z dnia 7 września 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj