Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-412/10-2/HW
z 29 czerwca 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-412/10-2/HW
Data
2010.06.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
stawki podatku
stawki podatku
usługi
usługi
usługi archiwizacji danych
usługi archiwizacji danych
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Jaki jest zakres i sposób stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług?
Wniosek ORD-IN 289 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki , przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2010 r. (data wpływu 8 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 8 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka prowadzi działalność gospodarczą świadcząc usługi dla instytucji i firm, zarówno prywatnych, jak i budżetowych, w zakresie opisanym poniżej:
Powołując się na interpretację Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie prawidłowej klasyfikacji działalności spółki zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD 2007), która obowiązuje od dnia 1 stycznia 2010 r. oraz w oparciu o klucze powiązań opracowane przez GUS Wnioskodawca uważa, iż usługi świadczone przez Spółkę mieszczą się w następujących grupowaniach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 1997: Usługi opisane w punktach 1, 3, 4 świadczone oddzielnie lub 1-4 świadczone kompleksowo: PKD 2007: 82.19.Z „wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura” PKWiU 1997: 74.83.15.0 „usługi obsługi biurowej, pozostałe”. Usługi opisane w punkcie 2, świadczone na osobne zlecenie: PKD 2007: 81.29.Z „pozostałe sprzątanie” PKWiU 1997: 74.70.16.0 „usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, pozostałe”. Nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2007) precyzuje, iż podklasa 91.01.8 „Działalność archiwów” dotyczy tylko i wyłącznie działalności archiwów publicznych świadczących usługi dla ogółu społeczeństwa lub specjalnych grup odbiorców takich jak: studenci, naukowcy, nauczyciele, członkowie oraz działalność archiwów rządowych. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę wykonywane są tylko i wyłącznie na rzecz i dla firm oraz instytucji, które zawarły ze Spółką stosowne umowy o współpracy, a zasoby aktowe dostępne są tylko i wyłącznie dla właścicieli tychże akt. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, działalności Spółki nie można traktować jako działalności publicznej świadczonej dla ogółu społeczeństwa lub grup specjalnych. Zainteresowany nadmienia, iż zgodnie z nomenklaturą branżową nazwa archiwum zarezerwowana jest dla jednostek organizacyjnych, w których przechowywane są materiały archiwalne, które jak określono w art. 3 ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 673 ze zm.) „... przechowuje się wieczyście”, a takiej dokumentacji z mocy ustawy firmy takie jak Wnioskodawca przechowywać nie mogą. Wszystkie inne jednostki organizacyjne, które przechowują dokumentację o czasowym okresie przechowywania nazywane są składnicami akt. Wnioskodawca podkreśla, iż już w samej ustawie (art. 51a) działalność jaką prowadzi Spółka określa się mianem działalności gospodarczej regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.) Ponadto, działalność, o której mowa może być prowadzona wyłącznie w formie spółki kapitałowej (art. 51a pkt. 3 ustawy), która podlega przepisom Kodeksu spółek handlowych. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Jaki jest zakres i sposób stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie stawki podatku VAT dla świadczonych usług... Zdaniem Wnioskodawcy, mając powyższe na uwadze, wszystkie usługi świadczone przez Spółkę, wymienione i opisane powyżej objęte są 22% stawką VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…). W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla czynności, których przedmiotem są poszczególne usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Wskazać należy, iż na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki. Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, zgodnie z art. 41 ust. 2 stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 157 tego załącznika stanowiącego wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% zostały wymienione usługi objęte symbolem ex 92.5, tj. „usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą”. Natomiast, w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:
Użycie przez ustawodawcę ,,ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT lub obniżonej stawki podatku oznacza, że zwolnienie lub obniżona stawka podatku dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowany świadczy usługi:
Usługi opisane w punktach 1,3,4 świadczone oddzielnie lub 1-4 świadczone kompleksowo są zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 74.83.15.0 „usługi obsługi biurowej, pozostałe”. Natomiast usługi opisane w punkcie 2, świadczone na osobne zlecenie zaklasyfikowane są do grupowania PKWiU 74.70.16.0 „usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, pozostałe”. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę świadczone są tytko i wyłącznie na rzecz i dla firm i instytucji, które zawarły ze Spółką stosowne umowy o współpracy, a zasoby aktowe dostępne są tylko i wyłącznie dla właścicieli tychże akt. Działalność Spółki zgodnie z ustawą o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach nie może mieć związku z materiałami przechowywanymi wieczyście. Zatem – jak wskazał Wnioskodawca – przedmiotowe usługi nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.5 zawierającym „usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą”. W związku z powyższym, stwierdzić należy iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 74.83.15.0 „usługi obsługi biurowej, pozostałe” oraz 74.70.16.0 „usługi sprzątania i czyszczenia obiektów, pozostałe”, które nie zostały wymienione w ustawie, jak również w przepisach wykonawczych jako usługi korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług lub korzystające z preferencyjnej stawki podatku VAT, podlegają opodatkowaniu podstawową 22% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług, jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu. Należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowania statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i traci ona swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego. W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę. Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej załatwiane są z zachowaniem kolejności wpływu. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.