Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-124/12-4/TK
z 26 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 20 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowym w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych przez zakład energochłonnyjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowym w zakresie zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych przez zakład energochłonny.

Pismem z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 20 września 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie przestawionego stanu faktycznego, przeformułowania pytania i stanowiska w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i sprzedaży ciepła, wytwarzania ciepła dla celów opałowych oraz w niewielkim zakresie świadczy usługi naprawy oraz konserwacji maszyn i urządzeń elektrycznych. Działalność polegającą na wytwarzaniu i sprzedaży ciepła Zainteresowany prowadzi na podstawie udzielonej mu przez Prezesa URE koncesji na wytwarzanie ciepła. Wnioskodawca do produkcji ciepła wykorzystuje węgiel kamienny o kodzie CN 2701.

Zainteresowany samodzielnie realizuje swoje zadania gospodarcze, w tym na podstawie zawartych umów na dostawę i sprzedaż ciepła innym podmiotom.

Ciepło produkowane przez Wnioskodawcę (z nabywanego przez niego węgla kamiennego o kodzie CN 2701), przeznaczone jest na następujące cele:

  1. sprzedaż na zewnątrz, tj. na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (na potrzeby technologii produkcji oraz cele opałowe),
  2. potrzeby własne (do procesu technologicznego i do ogrzania pomieszczeń).

Zainteresowany prowadzi ewidencję wyrobów węglowych, o której mowa w przepisach ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca dokonał obliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej. Procentowy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w skali roku przekracza 10%.

W związku z wejściem w życie od dnia 2 stycznia 2012 r. nowelizacji przepisów ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca ma wątpliwość co do możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla zużywanego węgla, tj. powstała wątpliwość czy może korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym jako zakład energochłonny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Czy w sytuacji opisanej w stanie faktycznym Wnioskodawca mieści się w definicji zakładu energochłonnego zawartej w art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy Zainteresowany może korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowi on samodzielne przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, i to pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym. Zainteresowany stanowi zakład energochłonny w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ udział zakupu wyrobów węglowych zużywanych przez niego w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% - przy założeniu, iż przez „wartość produkcji sprzedanej” należy rozumieć wartość sprzedanych wyrobów, jak i wartość świadczonych usług, z wyłączeniem sprzedanych rzeczy niestanowiących produkcji Wnioskodawcy (np. sprzedany złom) oraz sprzedanych usług (np. świadczone naprawy maszyn).

Spółka uważa, iż spełnia wymagania określone w art. 31a ust. 2 pkt 8 oraz ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym i jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla wyrobów węglowych dla zakładów energochłonnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Podmiot zużywający to, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i sprzedaży ciepła oraz w niewielkim zakresie świadczy usługi naprawy oraz konserwacji maszyn i urządzeń elektrycznych. Działalność polegającą na wytwarzaniu i sprzedaży ciepła Zainteresowany prowadzi na podstawie udzielonej mu przez Prezesa URE koncesji na wytwarzanie ciepła. Wnioskodawca do produkcji ciepła wykorzystuje węgiel kamienny o kodzie CN 2701.

Zainteresowany samodzielnie realizuje swoje zadania gospodarcze, w tym na podstawie zawartych umów na dostawę i sprzedaż ciepła innym podmiotom.

Ciepło produkowane przez Wnioskodawcę, przeznaczone jest na sprzedaż oraz na potrzeby własne. Zainteresowany prowadzi ewidencję wyrobów węglowych, o której mowa w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. Procentowy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej u Wnioskodawcy w skali roku przekracza 10%.

Zainteresowany ma wątpliwość czy mieści się w definicji zakładu energochłonnego oraz czy może korzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Stosownie do treści art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wnioskodawca wskazał, iż stanowi on samodzielne przedsiębiorstwo i procentowy udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w skali roku przekracza 10%.

Zatem Zainteresowany spełnia wymagania określone dla zakładu energochłonnego.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż co do zasady obrót wyrobami węglowymi objęty jest opodatkowaniem tym podatkiem (art. 9a ust. 1 ustawy) - zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Z powyższego wynika w szczególności, iż przepis art. 31a ust. 2 ustawy wskazuje na jakie cele (w tym przypadku uprzywilejowane zwolnieniem) mogą zostać przeznaczone wyroby węglowe.

Natomiast podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych od podatku jest zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu - zwalnia się bowiem od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (…) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle powyższego, podmiot nabywający wyroby węglowe będzie korzystał ze zwolnienia jeśli zużyje je do jednego z enumeratywnie wskazanych w ust. 2 celów (przeznaczeń).

Przepis art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy stanowi, iż zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym zatem może zużywać wyroby węglowe korzystając ze zwolnienia od podatku.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że zużycie wyrobów węglowych w celach opałowych przez Zainteresowanego - jako zakładu energochłonnego - jest zwolnione od akcyzy w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 w związku z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do wskazania, czy Wnioskodawca wypełnia definicję zakładu energochłonnego oraz możliwości skorzystania przez niego ze zwolnienia określonego w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, a nie dokonano analizy, czy Zainteresowany prawidłowo dokonał wyliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w skali roku, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj