Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-443/10/BD
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-443/10/BD
Data
2010.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
opodatkowanie
opodatkowanie
umowa o dzieło
umowa o dzieło
umowa zlecenia
umowa zlecenia
wynagrodzenia
wynagrodzenia
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miał zastosowanie do tak zawieranych umów zlecenia i umów o dzieło?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 20 kwietnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 05 lipca 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem wynagrodzeń z tytułu umów zlecenia i umów o dzieło.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 17 czerwca 2010r. Znak: IBPB II/1/415-443/10/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 05 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ciągu jednego miesiąca zawiera około 150 umów zleceń i umów o dzieło. W każdym przypadku zawartej umowy jest określona kwota umowy. Wypłaty umów nastęują w terminach:

  1. ostatniego dnia miesiąca za pracę wykonaną przez pierwsze 20 dni miesiąca i
  2. do 10-go dnia następnego miesiąca za ostatnie 10 dni miesiąca poprzedniego.

W takim przypadku jeżeli zleceniobioraca lub wykonawca dzieła miał dokonaną wypłatę zarówno w przypadku ,,a” jak i ,,b” następuje zbieg jego umów. Umowy zawierane są na okresy kilkudniowe, czasami nawet na jeden dzień (oczywiście z tym samym zleceniobiorcą czy wykonawcą dzieła). Kwoty tych umów bardzo często nie przekraczają 200 zł na dzień 10-go danego miesiąca. Spółka nie jest w stanie przewidzieć czy na dzień ostatniego danego miesiąca osoba taka nie będzie miała zawartej kolejnej umowy i czy przekroczy kwotę 200 zł w danym miesiącu czy nie. Wnioskodawca dodatkowo zaznaczył, iż umowy zlecenia i umowy o dzieło zawierane są z osobami niebędącymi pracownikami Spółki, a jedynie zleceniobiorcami lub wykonawcami dzieła jak również na wszystkich zawartych umowach zlecenia lub umowach o dzieło jest określona kwota należności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym momencie należy naliczać podatek zryczałtowany 18% w odniesieniu do stanu faktycznego w Spółce...

Zdaniem wnioskodawcy, podatek zryczałtowany w wysokości 18% powinien być naliczony do umów, których suma kwot nie przekracza 200 zł dla konkretnego zleceniobiorcy czy wykonawcy dzieła na dzień 10-go każdego miesiąca. Dopiero w przypadku przekroczenia kwoty 200 zł na ostatni dzień miesiąca należy naliczyć koszty uzyskania przychodu od każdej zawartej umowy bez względu na jaką kwotę została zawarta.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Do tej kategorii przychodów stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

-z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Należy zaakcentować, iż o zakwalifikowaniu przychodów uzyskanych przez podatnika do źródeł przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy, każdorazowo decydują postanowienia zawarte w treści konkretnej umowy.

Jednakże, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009r., ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki.

Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych powyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy podatkowej). Dodatkowo, przychodów tych nie łączy się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy.

Analiza normy wyrażonej w ww. art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy podatkowej wskazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • suma należności określona w umowie lub umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika, z tego samego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł,
  • należność ta musi być określona w okresach miesięcznych.

Zatem z treści tego przepisu należy wywieść, że chodzi o kwoty ściśle określone w umowie, a nie wypłacone oraz o to, że należność ta musi być określona w okresach miesięcznych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na Spółce, jako płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca w ciągu jednego miesiąca zawiera około 150 umów zleceń i umów o dzieło. W każdym przypadku zawartej umowy jest określona kwota umowy. Wypłaty umów nastęują w terminach ostatniego dnia miesiąca za pracę wykonaną przez pierwsze 20 dni miesiąca i do 10-go dnia następnego miesiąca za ostatnie 10 dni miesiąca poprzedniego. W takim przypadku jeżeli zleceniobioraca lub wykonawca dzieła miał dokonaną wypłatę zarówno w przypadku ,,a” jak i ,,b” następuje zbieg jego umów. Umowy zawierane są na okresy kilkudniowe, czasami nawet na jeden dzień (z tym samym zleceniobiorcą czy wykonawcą dzieła). Kwoty tych umów bardzo często nie przekraczają 200 zł na dzień 10-go danego miesiąca. Spółka twierdzi, że nie jest w stanie przewidzieć czy na dzień ostatniego danego miesiąca osoba taka nie będzie miała zawartej kolejnej umowy i czy przekroczy kwotę 200 zł w danym miesiącu czy nie.

Organ podatkowy podkreśla, że norma zawarta w treści art. 30 ust. 1 pakt 5a ww. ustawy nie mówi o kwotach wypłaconych w danym miesiącu, ale o kwotach należnych, wynikających z zawartej umowy miesięcznej. Ponieważ chodzi o kwoty wynikające z zawartych umów, a nie przypadające do wypłaty, bez znaczenia pozostaje kwestia rozliczenia zleceniodawcy ze zleceniobiorcą, czy wykonawcą dzieła tj. czy należności z tytułu danej umowy zostaną wypłacone w tym miesiącu, czy w następnym, jednorazowo, czy też w ratach. Istotne znaczenie dla poboru 18% zryczałtowanego podatku ma kwota na jaką została zawarta umowa, która nie może przekroczyć 200 zł miesięcznie, a nie kwota wypłaty z tytułu tej umowy.

Postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie nakazują obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji, gdy suma należności określonych w umowie lub umowach zawartych z daną osobą z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie kwoty 200 zł. Skoro przepis odwołuje się do umów zawartych, to istotne – dla wypełnienia obowiązku wynikającego z tego przepisu są umowy już zawarte, a nie planowane – te które mogą być zawarte. Tym samym, jeżeli suma należności wynikających już z zawartych umów nie przekracza miesięcznie kwoty 200 zł, to płatnik obligatoryjnie winien zastosować uregulowania art. 30 ust. 1 pkt 5a powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże jak zaznaczył sam wnioskodawca nie jest w on stanie przewidzieć czy na dzień ostatniego danego miesiąca z taką osobą będą zawierane kolejne umowy, które przekroczą kwotę 200 zł w danym miesiącu czy też nie. Umowy są zawierane na okresy kilkudniowe, czasem nawet na jeden dzień. Dodatkowo zaznacza również, iż na wszystkich zawartych umowach zlecenia lub umowach o dzieło jest określona kwota należności. Jednakże nie wskazał on pomimo wezwania, iż należność ta jest należnością miesięczną.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty należności winny być bowiem ściśle określone w umowach już zawartych oraz należności te powinny być określone w okresach miesięcznych. Zarówno z wniosku jak i z uzupełnienia nie wynika aby wynagrodzenie zostało określone w stawce miesięcznej, a przeciwnie wynika, że umowy są zawierane w okresach kilkudniowych, a nawet na jeden dzień. Zatem na wnioskodawcy spoczywał będzie obowiązek opodatkowania ww. należności na zasadach ogólnych tj. według 18 % stawki podatku dochodowego z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

Stanowisko wnioskodawcy należy zatem uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj