Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-402/10-3/GC
z 3 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-402/10-3/GC
Data
2010.08.03


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Zasady szczegółowe dokonywania odpisów amortyzacyjnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
aport
aport
ochrona
ochrona
odpisy amortyzacyjne
odpisy amortyzacyjne
prawa
prawa
wartość początkowa
wartość początkowa
wkłady niepieniężne
wkłady niepieniężne
znak towarowy
znak towarowy
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
1) Czy wniesienie przez Spółkę opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Dziełu Marketingu do Spółki Marketingowej w zamian za udziały taj Spółki Marketingowej skutkować będzie dla Spółki powstaniem po Jej stronie przychodu podatkowego?
Jednocześnie w oparciu o art. 14n §1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Spółka jako podmiot planujący utworzenie Spółki Marketingowej, występuje z następującymi pytaniami dotyczącymi traktowania na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych planowanej transakcji:
2) W jaki sposób powinna zostać ustalona wartość wniesionych do Spółki Marketingowej składników majątkowych wchodzących w skład opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu, w tym w szczególności znaków towarowych Spółki, będąca podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych?
3) Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej praw do znaków towarowych wchodzących w skład Działu Marketingu, wniesionego aportem do Spółki Marketingowej, stanowić będą jej koszt uzyskania przychodu, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano aportu, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka złoży oświadczenie o wniesieniu tych praw aportem do Spółki Marketingowej?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 06 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
  2. ustalenia wartości początkowej wnoszonych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością znaków towarowych,
  3. momentu rozpoczęcia amortyzacji znaków towarowych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca, będący osobą prawną (dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży artykułów odzieżowych i przemysłowych codziennego użytku w sklepach dyskontowych. W związku z uwarunkowaniami biznesowymi Spółka planuje przeniesienie działalności marketingowej prowadzonej obecnie przez Spółkę do odrębnego podmiotu. W tym celu Spółka planuje zawiązać spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie prowadzić działalność marketingową (dalej: Spółka Marketingowa).


Do Spółki Marketingowej Spółka wniesie wkład niepieniężny w postaci, wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Spółki, działu marketingu (dalej: Dział Marketingu) niestanowiącego oddziału lub innej jednostki samobilansującej.


Dział Marketingu odpowiedzialny jest za zadania z zakresu public relations (PR), brand marketingu, promocji i trade marketingu. W szczególności do zadań Działu Marketingu z zakresu PR i brand marketingu należą:

  • zarządzanie marką sieci, kształtowanie wizerunku marki, komunikacja marketingowa, planowanie i realizowanie kampanii reklamowych i PR - owych, współpraca z agencjami reklamowymi i PR,
  • przygotowywanie założeń strategicznych działań reklamowych i PR,
  • przygotowywanie materiałów do reklam publikacji,
  • monitorowanie mediów,
  • przygotowywanie materiałów prasowych dla dziennikarzy,
  • organizowanie akcji reklamowych i promocyjnych w związku z otwarciem nowych sklepów,
  • przygotowywania i koordynacja akcji promocyjnych dla sklepów z sieci,
  • udział w przygotowywaniu założeń do badań marketingowych i ankiet, weryfikacja raportów badań marketingowych, przygotowanie oraz zakup raportów rynkowych i danych z rynku,
  • przygotowywanie i prowadzenie prezentacji firmowych, szkoleń wewnętrznych oraz konferencji firmowych,
  • praca w redakcji gazety firmowej oraz przygotowywania biuletynu,
  • współpraca przy projekcie i zarządzanie treścią strony www. współpraca z firmami IT oraz agencjami multimedialnymi,
  • opracowywanie projektów dotyczących obszarów komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej dla sklepów sieci,
  • wsparcie dla obszarów trede marketingu, reklamy wizualnej, HR, zakupów - w związku z pracami projektowymi, wizerunkowymi, marketingowymi itp.,
  • projektowanie etykiet i opakowań - współpraca z grafikami i dziełem zakupów w tym zakresie, spotkania szkoleniowe, wsparcie przy kwestiach problemowych i akceptacje,
  • rejestracja marek własnych - kontakty z kancelarią prawną, aktualizacja listy chronionych znaków,
  • przygotowywanie materiałów marketingowych i informacyjno - promocyjnych dla sklepów,
  • zamawianie gadżetów firmowych (kalendarzy, smyczy itp.),
  • prace w ramach uzgodnionych projektów marketingowych.


Z kolei zadania Działu Marketingu w zakresie promocji i trade marketingu, obejmują:

  • opracowywanie rocznego szczegółowego kalendarza i planu promocji dla wsparcia sprzedaży w sklepach sieci oraz przygotowywanie i koordynacje realizacji tych promocji,
  • przygotowywanie innych projektów wspierających sprzedaż (np. projekty operacyjne, akcje świąteczne, eventy),
  • bieżące przygotowywanie i dystrybucję materiałów dla wsparcia merchandisingu sklepów i standardowych działań operacyjnych (np. oznaczenia cenowe, plakaty itp.),
  • szkolenia nowych kierowników sklepów / kierowników rejonów z zakresu działań marketingowych w sklepach sieci - opracowywanie materiałów, przygotowanie i prowadzenie szkoleń,
  • bieżącą kontrolę i rozliczenia kosztów prowadzonych działań.

Za realizację wyżej wymienionych zadań odpowiedzialni są pracownicy zatrudnieni w Dziale Marketingu. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Marketingu zostaną przeniesieni do Spółki Marketingowej na mocy art. 23¹ Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Do Działu Marketingu przyporządkowane są również określone środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, w tym sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, licencje na oprogramowanie komputerowe, znaki towarowe, prawa autorskie do zleconych opracowań, materiałów szkoleniowych, filmów reklamowych, innych form prezentacji i reklamy itp. Niektóre środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (w tym znaki towarowe Spółki) nie zostały dotychczas ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, iż znaki towarowe Spółki są Jej własnością, zostały zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, a Spółka jest w posiadaniu świadectw ochronnych dotyczących przedmiotowych znaków.

Powyższe składniki majątkowe zostaną wniesione do Spółki Marketingowej w ramach aportu Działu Marketingu. Dział Marketingu zarządza dodatkowo innymi składnikami majątkowymi należącymi do Spółki, które nie będą wniesione do Spółki Marketingowej (np. postery promocyjno – reklamowe, czy plakaty stanowiące wyposażenie sklepów).

Działalność Działu Marketingu jest finansowana ze środków własnych Spółki w ramach odrębnego budżetu opracowywanego dla Działu Marketingu. Budżet przygotowywany jest w oparciu o przewidywane wydatki związane z ww. zadaniami Działu Marketingu w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe. Wykorzystanie budżetu jest raportowane po zakończeniu miesiąca (co miesiąc sporządzane są zestawienia kosztów rzeczywiście poniesionych przez Dział Marketingu w podziale na koszty związane z określonymi zadaniami).

Do Działu Marketingu przyporządkować można również poszczególne zobowiązania handlowe wobec kontrahentów, którym pracownicy Działu Marketingowego zlecają określone prace wspierające działalność promocyjno - marketingową Spółki. Zobowiązania te zostaną przeniesione do Spółki Marketingowej jako bezpośrednio związane z funkcjonowaniem Działu Marketingu.

Wartość Działu Marketingu, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonej aportem, określona zostanie w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, przy czym Spółka spodziewa się, iż wycena ta wykaże tzw. dodatnią wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 i ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych.

  1. Czy wniesienie przez Spółkę opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Dziełu Marketingu do Spółki Marketingowej w zamian za udziały tej Spółki Marketingowej skutkować będzie dla Spółki powstaniem po Jej stronie przychodu podatkowego...

  2. Jednocześnie w oparciu o art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Spółka jako podmiot planujący utworzenie Spółki Marketingowej, występuje z następującymi pytaniami dotyczącymi traktowania na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych planowanej transakcji:
  3. W jaki sposób powinna zostać ustalona wartość wniesionych do Spółki Marketingowej składników majątkowych wchodzących w skład opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu, w tym w szczególności znaków towarowych Spółki, będąca podstawą dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych...
  4. Czy odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej praw do znaków towarowych wchodzących w skład Działu Marketingu, wniesionego aportem do Spółki Marketingowej, stanowić będą jej koszt uzyskania przychodu, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano aportu, tj. począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym Spółka złoży oświadczenie o wniesieniu tych praw aportem do Spółki Marketingowej...


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 2.

Wniosek Spółki dotyczący przychodu z tytułu wniesienia części przedsiębiorstwa do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz momentu rozpoczęcia ich amortyzacji rozpatrzony został odrębną interpretacją w dniu 03 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-402/10-2/GC i nr ILPB3/423-402/10-4/GC.


Stanowisko wnioskodawcy dotyczące pytania 2.

W ocenie Spółki, nie ulega wątpliwości, że prawa do znaków towarowych wniesione do Spółki Marketingowej, w ramach opisanego w przedstawionym stanie faktycznym wkładu niepieniężnego, spełniają warunki do zaliczenia ich do kategorii wartości niematerialnych i prawnych. Zgodnie bowiem z treścią art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych amortyzacji podlegają nabyte prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia ich do używania. Z treści tego przepisu wynika, że amortyzacji podatkowej podlegają wspomniane prawa (w tym prawa do znaków towarowych) (i) nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania (ii) o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok oraz (iii) wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 16g ust. 10a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustalając wartość początkową określonych składników majątku spółki kapitałowej, w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części (co ma miejsce w niniejszym stanie faktycznym zgodnie z argumentacją przedstawioną w uzasadnieniu stanowiska wnioskodawcy dotyczącego pytania 1) w drodze wkładu niepieniężnego zastosowanie znajdują odpowiednio:

  • art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w odniesieniu do składników majątku wchodzących w skład wkładu niepieniężnego, które nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, zgodnie z którym to art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy;
  • art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w odniesieniu do składników majątku wchodzących w skład wkładu niepieniężnego, które były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, zgodnie z którym to art. 16g ust 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Mając na uwadze powyższe, jak również ze względu na fakt, iż znaki towarowe, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki w postaci Działu Marketingu, na dzień przeprowadzenia transakcji wniesienia aportu do Spółki Marketingowej, nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego aport, w ich przypadku zastosowanie znaleźć powinien przepis art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten powinien znaleźć zastosowanie również do innych składników majątku Spółki, które zostaną wniesione w ramach aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki do Spółki Marketingowej, a nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w Spółce do dnia dokonania aportu.


Zgodnie ze wspomnianym przepisem art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, „łączną wartość początkową <...> środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi:

  1. suma ich wartości rynkowej - w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust 2,
  2. różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustalona zgodnie z ust. 3 i 5, a wartością składników majątkowych, niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi - w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy”.


Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wartość składników majątku (w tym również znaków towarowych), które nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych prawnych Spółki i które stanowią element zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki, które Spółka wniesie w formie aportu do Spółki Marketingowej powinna zostać określona przez Spółkę Marketingową w wartości rynkowej.


Analogiczne stanowisko prezentowane jest również w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez organy podatkowe w podobnych stanach faktycznych. Można wśród nich wymienić:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2010 r. sygn. lPPB3/423-794/09-2/MS, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym „zdaniem Spółki, analogicznie tj. w wartości rynkowej, powinny być wyceniane wszystkie składniki majątkowe, niewprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki Wnoszącej aport, a wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która jest przedmiotem wkładu niepieniężnego (w tym w szczególności zapasy, towary, produkcja w toku, środki trwałe w budowie). I w wartości ustalonej w powyższy sposób powinny być wprowadzane do ewidencji w Spółce.”; analogiczne konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 grudnia 2009 r. sygn. lPPB3/423-757/09-2/JG;
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 października 2009 r. sygn. IPPD5/423-437/09-4/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym „(...) jeżeli w wyniku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jako oddziału, powstanie dodatnia wartość firmy dla celów podatkowych, wartość początkową dla celów amortyzacji praw do znaków towarowych, które wejdą w skład aportu, należy ustalić według ich wartości rynkowej ustalonej na dzień wniesienia aportu. W analizowanym przypadku będzie to wartość rynkowa wynikająca z wyceny dokonanej przez niezależny podmiot.”;
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 czerwca 2009 r. sygn. IPPB5/423-112/09-2/MB, w której organ potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym „(...) aby ustalić wartość początkową praw do znaków towarowych nieujętych w ewidencji wnoszącego aport, należy wyliczyć wartość firmy (...). W przypadku, gdy z powyższego wyliczenia uzyska się dodatnią wartość firmy, wartość początkową praw do znaków towarowych nieujętych w ewidencji spółki aportującej stanowić będzie ich wartość rynkowa, ustalona na dzień wniesienia wkładu.”;
  • interpretację indywidualną z dnia 22 listopada 2008 r. wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IP-PB3-423-149/07-2/MB, w której organ podatkowy stwierdził, iż: „Dla zastosowania właściwego przepisu decydujące znaczenie ma przedmiot aportu, a gdy jest nim przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - fakt ujęcia lub nieujęcia składników majątku w ewidencji środków trwałych podmiotu wnoszącego aport. (…) Reasumując, w sytuacji gdy składnik aportu nie był wprowadzony do ewidencji podmiotu wnoszącego aport - jego wartość początkową ustala się według zasad przewidzianych w art. 16g ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Jednocześnie wartość początkowa pozostałych składników majątku Spółki, które będą wchodzić w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki wnoszonej aportem do Spółki Marketingowej, i które na dzień dokonania tej transakcji (aportu) będą ujawnione w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki, powinna zostać określona zgodnie z treścią art. 16g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podmiotu wnoszącego aport (tj. Spółki).


W związku z powyższym, zdaniem Spółki:

  • wartość początkowa tych składników majątku Spółki, w tym znaków towarowych, wnoszonych do Spółki Marketingowej w ramach opisanego w stanie faktycznym aportu Działu Marketingu, które nie będą na dzień dokonania transakcji aportu wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki - powinna zostać określona według wartości rynkowej danego składnika majątku, w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, o której mowa w art. 16g ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • wartość początkowa tych składników majątku Spółki, wchodzących w skład opisanego w stanie faktycznym wkładu niepieniężnego w postaci Działu Marketingu, wnoszonego przez Spółkę aportem do Spółki Marketingowej, które na dzień dokonania aportu będą ujawnione w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki - powinna zostać określona w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (wniosek - pytanie nr 3) – został rozpatrzony odrębną interpretacją z dnia 03 sierpnia 2010 r. nr ILPB2/436-99/10-2/MK.


Wniosek Spółki w zakresie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług (wniosek pytanie nr 2) - został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 12 lipca 2010 r. nr ILPP2/443-647/10-2/SJ .


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj