Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-540/10-4/MK
z 16 września 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-540/10-4/MK
Data
2010.09.16
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
emerytura
emerytura
konto indywidualne
konto indywidualne
oszczędności
oszczędności
umowa ubezpieczenia
umowa ubezpieczenia
wpłata
wpłata
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy
zwrot
zwrot
Istota interpretacji
Ustalenie jakie wpłaty składają się na „sumę wpłat na IKE” oraz co należy brać do ustalenia wartości środków zgromadzonych na IKE przy ustalaniu dochodu oszczędzającego w przypadku gdy następuje zwrot całkowity lub częściowy środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2010 r. (data wpływu 14.06.2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 04.08.2010 r., data wpływu 09.08.2010 r., na wezwanie Nr IPPB2/415-540/10-2/MK z dnia 27.07.2010 r. (data nadania 28.07.2010 r., data doręczenia 02.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia jakie wpłaty składają się na „sumę wpłat na IKE” oraz co należy brać do ustalenia wartości środków zgromadzonych na IKE przy ustalaniu dochodu oszczędzającego w przypadku gdy następuje zwrot całkowity lub częściowy środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym – jest:
UZASADNIENIE W dniu 14.06.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia jakie wpłaty składają się na „sumę wpłat na IKE” oraz co należy brać do ustalenia wartości środków zgromadzonych na IKE przy ustalaniu dochodu oszczędzającego w przypadku gdy następuje zwrot całkowity lub częściowy środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym. Pismem z dnia z dnia 27.07.2010 r. Nr IPPB2/415-540/10-2/MK Wnioskodawca został wezwany do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przesłanie dokumentu z którego wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 02.08.2010 r., natomiast w dniu 09.08.2010 r. (w terminie) pismem z dnia 03.08.2010 r. przesłano brakujące dokumenty. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Spółka (dalej jako „P.” lub „Zakład”) jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r., Nr 11, poz. 66), prowadzącym działalność ubezpieczeniową w zakresie ubezpieczeń na życie. W ramach prowadzonej działalności ubezpieczeniowej, Zakład umożliwia osobom fizycznym gromadzenie oszczędności w ramach tzw. III filaru systemu ubezpieczeń społecznych. W praktyce, oszczędności takie są
Zgodnie z regulacjami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 ze zm. - dalej jako „ustawa o IKE”), gromadzenie oszczędności na IKE dokonywane jest, między innymi, poprzez:
W myśl art. 34 ustawy o IKE, środki zgromadzone przez oszczędzającego mogą zostać wypłacone:
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58a updof, dochody uzyskane w związku z wypłatami, o których mowa powyżej w punktach a) i b) są zwolnione z opodatkowania pdof. Ponadto, w myśl art. 37 ust. 1 ustawy o IKE, oszczędzający może otrzymać zwrot środków zgromadzonych na IKE w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie lKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłat, o których mowa powyżej, bądź do wypłaty transferowej (tj. generalnie wypłat do innego programu emerytalnego), o której mowa w przepisach o IKE. Wreszcie, na mocy art. 37 ust. 1a ustawy o IKE, oszczędzający może wystąpić z wnioskiem o częściowy zwrot środków pod warunkiem, że środki te pochodziły z wpłat na IKE. Zgodnie z art. 30a ust.1 pkt 10 updof, od dochodu oszczędzającego na IKE z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu środków zgromadzonych na tym koncie pobiera się zryczałtowany 19% pdof. Do poboru podatku, stosownie do art. 41 ust. 4 updof, zobowiązany jest Zakład jako płatnik. W myśl art. 30a ust. 8 updof, dochodem, o którym mowa powyżej, jest:
Mając na uwadze, iż na P., jako na płatniku, ciąży obowiązek poboru 19% pdof od dochodu obliczonego zgodnie z powyższymi regulacjami, po stronie Zakładu powstały wątpliwości jak należy interpretować „sumę wpłat na IKE” oraz „wartość środków zgromadzonych na IKE,” o których mowa w art. 30a ust. 8 updof. W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem Wnioskodawcy,
Spółka wskazuje, że powyższe stanowisko wynika z następujących przesłanek. Na wstępie zauważa, iż updof pomimo ze posługuje się pojęciem sumy wpłat na IKE to jednak nie definiuje tego zwrotu. Stąd, uzasadnione jest odwołanie się do wykładni językowej i interpretowanie sumy wpłat w rozumieniu języka potocznego odnosząc się przy tym do czynności polegających na wpłacaniu pieniędzy. Dodatkowo, interpretację pojęcia „sumy wpłat na IKE” i „wartości środków zgromadzonych na IKE” należy oprzeć na wykładni celowościowej oraz systemowej przepisów updof. W obecnym systemie emerytalnym obowiązującym od 1999 r., uczestnictwo w III filarze jest dobrowolne i obejmuje wszelkie formy oszczędzania i inwestowania wspierane przez państwo, między innymi, poprzez zwolnienie dochodów z opodatkowania pdof. Jest to zatem swoisty benefit przewidziany przez ustawodawcę na rzecz oszczędzających w celu ich zachęcania do gromadzenia oszczędności, które w przyszłości zwiększą ich świadczenia emerytalne. Jednocześnie, ustawodawca przewidział możliwość zwrotu na rzecz oszczędzających całości bądź części środków zgromadzonych w IKE przed osiągnięciem przez nich „uprawnień emerytalnych” w szczególności na wypadek powstania różnych nieoczekiwanych zdarzeń losowych. W takich przypadkach, ustawodawca „odbiera” oszczędzającym potencjalny benefit w postaci zwolnienia z opodatkowania pdof dochodów wygenerowanych przez środki gromadzone w programach emerytalnych. W konsekwencji, analizowane dochody będą podlegały tym samym zasadom opodatkowania pdof, jakim podlegają analogiczne dochody osiągnięte przez podatników z tytułu inwestowania środków pieniężnych. Stanowisko do Pytania 1. - Całkowity zwrot środków z IKE W świetle powyższego, mając na uwadze językową celowościową oraz systemową wykładnię przedmiotowych regulacji, w przypadku całkowitego zwrotu środków z IKE dochodem podlegającym opodatkowaniu zryczałtowanym 19% pdof zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 10 updof, powinien być dochód uzyskany z tytułu inwestowania środków:
Jednocześnie należy wskazać na specyficzny mechanizm powstania obowiązku podatkowego związanego z oszczędzaniem środków w ramach III filaru. Generalnie, zgodnie z powyższym mechanizmem, dochody z tytułu inwestowania środków gromadzonych w ramach III filaru mają być docelowo zwolnione z opodatkowania pdof w momencie uzyskania uprawnień do świadczeń emerytalnych i wypłaty tych środków. Innymi słowy przy wypłacie zgromadzonych oszczędności w momencie uzyskania przedmiotowych uprawnień emerytalnych, jak i w późniejszych terminach (jeżeli oszczędzający zadecyduje o wypłacie środków zgromadzonych na IKE w ratach) dochody uzyskane w trakcie gromadzenia oszczędności na IKE są zwolnione z opodatkowania 19% pdof. W konsekwencji, skoro wszelkie dochody z tytułu inwestowania gromadzonych środków są zwolnione z opodatkowania pdof w momencie wypłaty po uzyskaniu uprawnień emerytalnych, również ich przenoszenie (wraz ze zgromadzonymi oszczędnościami) pomiędzy różnymi formami oszczędzania w III filarze w trakcie gromadzenia oszczędności na IKE jest zwolnione z opodatkowania 19% pdof. I tak, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a) updof, zwolnione z opodatkowania pdof są wypłaty transferowe środków zgromadzonych w ramach PPE:
Ponadto w myśl art. 21 ust 1 pkt 58 lit c) oraz art. 21 ust. 1 pkt 58a lit c) updof zwolnione z opodatkowania pdof są wypłaty środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników - do PPE, a także dochody z tytułu oszczędzania na IKE uzyskane w związku z wypłatą transferową (np. do innego IKE). Dochody z tytułu oszczędzania w III filarze są zatem konsekwentnie zwalniane z opodatkowania pdof w trakcie gromadzenia środków, a także w momencie ich wypłaty w przypadku uzyskania uprawnień do świadczeń emerytalnych lub w momencie śmierci oszczędzającego / uczestnika na wniosek osoby uprawnionej. Przedmiotowy dochód podlega natomiast opodatkowaniu pdof w momencie wcześniejszego zwrotu środków gromadzonych przez oszczędzającego. Stąd w przypadku przyjęcia do IKE wpłaty z PPE należy mieć na uwadze iż część z tej wpłaty może stanowić dochód wygenerowany przez środki gromadzone w ramach PPE, który to dochód był zwolniony z opodatkowania pdof w momencie dokonania wypłaty transferowej z PPE uczestnika na jego IKE a powinien podlegać opodatkowaniu pdof w przypadku dokonania zwrotu całkowitego środków z IKE. Zatem pod pojęciem sumy wpłat na IKE należy mieć na uwadze wyłącznie wpłaty dokonywane na rzecz danego pracownika w ramach PPE bez dochodu wygenerowanego przez wpłacone środki. Przyjęcie bowiem, iż wpłata na IKE obejmuje kwotę środków rzeczywiście przekazanych z PPE uczestnika na jego IKE (w ramach wypłaty transferowej) może prowadzić do sytuacji, w której dochód uzyskany podczas gromadzenia środków w PPE (przed ich przeniesieniem do IKE) nie byłby nigdy opodatkowany zryczałtowanym 19% pdof. Z drugiej strony, przyjęcie, iż „suma wpłat na IKE” nie obejmuje w ogóle uprzednich wpłat na PPE prowadziłoby do sytuacji, iż po pierwsze opodatkowany byłby przychód oszczędzającego, a nie dochód - co jest sprzeczne z zakresem przedmiotowym updof (gdyż opodatkowaniu na mocy tej ustawy podlegają dochody osiągane przez podatników), a ponadto te same środki byłyby opodatkowane dwukrotnie - pierwszy raz w momencie ich wpłaty przez pracodawcę do PPE (zgodnie z art. 12 updof), a drugi raz w przypadku zwrotu całkowitego. Reasumując pod pojęciem sumy wpłat na IKE należy rozumieć sumę wpłat dokonanych przez oszczędzającego zarówno bezpośrednio do IKE (w tym do poprzednich IKE prowadzonych w innych instytucjach finansowych), jak i PPE gdyż tylko takie podejście zagwarantuje, iż wszystkie dochody związane z gromadzeniem i inwestowaniem środków w III filarze zostaną we właściwy sposób opodatkowane zryczałtowanym 19% pdof. Bazując na powyższych zasadach, również wypłaty transferowe otrzymane przez osobę uprawnioną
powinny stanowić element „sumy wpłat na IKE”, o której mowa w art. 30a ust. 8 updof. Wynika to z faktu iż kwoty otrzymane przez osobę uprawnioną do środków zgromadzonych na IKE zmarłego oszczędzającego lub przez osobę uprawnioną do środków zgromadzonych przez uczestnika PPE są na mocy art. 21 ust 1 pkt 58a lit b) oraz pkt 58 lit b) zwolnione z opodatkowania pdof. Osoba uprawniona może ww. środki albo wypłacić albo przekazać na własne IKE poprzez dokonanie wypłaty transferowej na własny rachunek IKE. Sposób zadysponowania przez uprawnionego nie ma wpływu na opodatkowanie pdof otrzymanych środków przez osobę uprawnioną. W konsekwencji, w przypadku, gdy osoba uprawniona zdecyduje się na wypłatę transferową otrzymanych środków na własne IKE (stosownie do art. 36 ust. 2 ustawy o IKE, bądź art. 43 ust. 2 pkt 3 ustawy o PPE) to zryczałtowanym 19% pdof podlegać będzie jedynie dochód uzyskany z tytułu inwestowania tych środków w ramach IKE. Przyjęcie odmiennego podejścia skutkowałoby wewnętrzną niespójnością przepisów updof i stałoby w sprzeczności z apriorycznym założeniem racjonalnego działania ustawodawcy, który w jednej regulacji zwalniałby z opodatkowania zryczałtowanym 19% pdof wypłaty środków dokonane na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego - art. 21 ust. 1 pkt 58a lit. b) oraz pkt 58 lit. b) - a w innej regulacji - art. 30a ust. 1 pkt 10 oraz ust. 8 updof - efektywnie wprowadziłby opodatkowanie tych samych środków zryczałtowanym 19% pdof. Podsumowując środki wpłacone poprzez dokonanie wypłaty transferowej przez osobę uprawnioną na własne IKE w przypadku śmierci oszczędzającego w IKE bądź uczestnika PPE, powinny być brane pod uwagę przy ustalaniu „sumy wpłat na IKE”, o której mowa w art. 30a ust. 8 updof. W celu zobrazowania powyższych konstatacji, Zakład przedstawia następujący uproszczony przykład liczbowy:
Oznacza to, iż dochód podlegający opodatkowaniu wynosi: 2000 zł i jest równy faktycznemu dochodowi uzyskanemu przez oszczędzającego z tytułu inwestowania gromadzonych w III filarze środków pieniężnych, o którym mowa w pkt. c), d), f), h): 500 zł + 700 zł + 300 zł + 500 zł = 2.000 zł. Mając powyższe na uwadze, w przypadku zwrotu całkowitego, przez „sumę wpłat na IKE” w rozumieniu art. 30a ust. 8 updof należy rozumieć sumę:
Jednocześnie, przez „wartość środków zgromadzonych na IKE” w rozumieniu art. 30a ust. 8 updof należy rozumieć wartość:
Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko zostało również zaprezentowane przez organy podatkowe w następujących interpretacjach przepisów prawa podatkowego:
Stanowisko Wnioskodawcy do Pytania drugiego - Częściowy zwrot środków z IKE Powyższy tok rozumowania za wyjątkiem wpłat środków do PPE przyjętych wypłat transferowych z IKE zmarłego i oszczędzającego i z PPE zmarłego uczestnika ma również zastosowanie w odniesieniu do zwrotów częściowych. Wynika to z faktu, iż w myśl art. 37 ust. 1a ustawy o IKE, przedmiotem takich zwrotów mogą być wyłącznie środki wpłacane bezpośrednio przez oszczędzającego na IKE. Oznacza to, iż oszczędzający nie może wypłacić części środków:
Zatem, skoro przedmiotem zwrotu częściowego nie mogą być środki pierwotnie gromadzone w ramach PPE (i następnie przeniesione w ramach wypłaty transferowej do IKE) ani przyjęte wypłaty transferowe na IKE osoby uprawnionej z IKE zmarłego oszczędzającego bądź z PPE zmarłego uczestnika, to nie można mówić o opodatkowaniu zryczałtowanym 19% pdof dochodu z tytułu inwestowania powyższych środków, gdyż taki dochód na dzień zwrotu częściowego nie powstanie z prawnego punktu widzenia. Może on natomiast podlegać opodatkowaniu pdof w przyszłości w momencie całkowitego zwrotu środków z IKE innymi słowy skoro w myśl art. 37 ust. 1a ustawy o IKE, przedmiotem zwrotu częściowego mogą być wyłącznie środki pochodzące z wpłat na IKE, a zatem zarówno kwoty wpłacone jak i zgromadzone oszczędności związane z tymi wpłatami, to suma wpłat na IKE, o której mowa w art. 30a ust. 8 updof, w odniesieniu do zwrotów częściowych, powinna obejmować wyłącznie te wpłaty dokonane na IKE które wygenerowały dochód podlegający opodatkowaniu, zryczałtowanym 19% pdof w momencie dokonanego zwrotu częściowego. Stąd skoro z prawnego punktu widzenia wypłacane są wyłącznie środki wpłacone na IKE oraz dochody / oszczędności przez nie „wygenerowanie” również „wartość środków zgromadzonych na IKE” obejmuje tylko te środki wraz z „wygenerowanymi” przez nie dochodami / oszczędnościami. W konsekwencji, w przypadku zwrotów częściowych, w celu prawidłowego wyliczenia dochodu z tytułu Inwestowania środków wpłaconych na IKE, który będzie podlegał opodatkowaniu zryczałtowanym 19% pdof należy mieć na uwadze, iż:
Podejście takie zdaniem Wnioskodawcy pozwala na opodatkowanie zryczałtowanym 19% pdof dochodów faktycznie wygenerowanych przez zwracane środki pieniężne w ramach zwrotu częściowego z IKE, co obrazuje poniższy przykład:
Powyższy wynik jest prawidłowy biorąc pod uwagę, iż oszczędzający na inwestowaniu środków wpłaconych do IKE (tu: 1.000 zł) zarobił łącznie 1.750.zł i wypłacił 50% wszystkich środków zgromadzonych w związku z oszczędzaniem dokonanych wpłat na IKE, czyli powinien zapłacić podatek od 50% zarobionej kwoty, tj. 875 zł (1.750 zł x 50%). Mając powyższe na uwadze, w przypadku zwrotów częściowych, przez „sumę wpłat na IKE” w rozumieniu art. 30a ust. 8 updof należy rozumieć sumę:
W konsekwencji, przez wartość środków zgromadzonych na IKE w rozumieniu art. 30a ust 8 updof należy rozumieć wartość:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe – w części dotyczącej ustalenia „wartości środków zgromadzonych na IKE” w przypadku zwrotu częściowego oraz w części dotyczącej ustalenia „sumy wpłat na IKE”, ustalenia „wartości środków zgromadzonych na IKE” w przypadku zwrotu całkowitego oraz w części dotyczącej ustalenia „sumy wpłat” na IKE w przypadku zwrotu częściowego za prawidłowe. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1205 ze zm.) określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych „IKE” oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 ww. ustawy, przez pojęcie wpłaty należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego. Określenie zwrot - zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej (art. 2 pkt 15 ww. ustawy). Natomiast jak wskazuje art. 2 pkt 15a ww. ustawy, częściowy zwrot to wycofanie części środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej. Treść art. 37 ust. 1 ww. ustawy, wskazuje, że zwrot środków zgromadzonych na IKE następuje w razie wypowiedzenia umowy o prowadzenie IKE przez którąkolwiek ze stron, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej. Oszczędzający może wystąpić z wnioskiem o częściowy zwrot pod warunkiem, że środki te pochodziły z wpłat na IKE (art. 37 ust. 1a ww. ustawy). Zwrot środków z IKE (całkowity lub częściowy) powoduje powstanie obowiązku podatkowego u oszczędzającego w IKE i wiąże się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), należy zauważyć, iż ustawodawca w art. 30a ust. 1 pkt 10 ww. ustawy ustanowił, że od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie, pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a. Natomiast zgodnie z treścią ust. 11 ww. artykułu od dochodu uczestnika pracowniczego programu emerytalnego z tytułu zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu, w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Definicję dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego przez podatnika z tytułów wymienionych w art. 30a ust. 1 pkt 10 i 11 zawiera art. 30a ust. 8 ww. ustawy. Zgodnie z art. 30a ust. 8 dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne, a w przypadku częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich. Zdanie pierwsze i drugie stosuje się odpowiednio do określenia dochodu, o którym mowa w ust. 1 pkt 11 art. 30a ww. ustawy. Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Kwota zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, podlega wpłacie na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika (bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby) (art. 42 ust. 1 ww. ustawy). Jednocześnie do urzędu powinna być przesłana deklaracja według ustalonego wzoru. Będzie to deklaracja PIT-8AR. W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem niniejszej interpretacji jest ustalenie jakie wpłaty składają się na „sumę wpłat na IKE” oraz co należy brać do ustalenia wartości środków zgromadzonych na IKE przy ustalaniu dochodu oszczędzającego w przypadku gdy następuje zwrot całkowity lub częściowy środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym, na które to konto wcześniej przyjęto wpłatę transferową z pracowniczego programu emerytalnego. Dokonanie wypłaty transferowej z PPE do IKE nie zmienia w istocie faktu, iż jest to dochód osiągnięty przez uczestnika PPE i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w momencie zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu. Zatem jest on zwolniony przy przekazaniu z pracowniczego programu emerytalnego na IKE (art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a) ww. ustawy), a opodatkowany dopiero w momencie zwrotu środków z IKE. Mając powyższe na uwadze, w przypadku „zwrotu całkowitego z IKE”, wycofujemy wszystkie środki zgromadzone na IKE z jednoczesnym wypowiedzeniem umowy o prowadzenie IKE. Zatem przez „sumę wpłat na IKE” należy rozumieć: wpłaty oszczędzającego na IKE, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe, wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE, wypłaty transferowe z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE osoby uprawnionej, oraz wypłaty transferowe z PPE zmarłego uczestnika na IKE osoby uprawnionej. Za „wartość zgromadzonych środków na IKE” należy rozumieć wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz wartość dochodów/zgromadzonych oszczędności wygenerowanych przez sumę wpłat na IKE. W przypadku „zwrotu częściowego z IKE” wycofujemy tylko część środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego i tylko pochodzących z wpłat na IKE, częściowy zwrot nie powoduje konieczności wypowiedzenia umowy i likwidacji IKE. Na „sumę wpłat” składają się wpłaty oszczędzającego na IKE, z którego dokonywany jest częściowy zwrot oraz wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe. Natomiast w „sumie wpłat” nie mogą być uwzględnione wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE. Zgodnie bowiem z art. 37 ust. 1a ustawy o IKE, przedmiotem częściowo zwracanych środków mogą być tylko środki pochodzące z wpłat na IKE. Do sumy wpłat na IKE nie będą zaliczone także wypłaty transferowe z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej. Za „wartość zgromadzonych środków na IKE” należy rozumieć wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu częściowego, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz wartość dochodów/zgromadzonych oszczędności wygenerowanych przez sumę wpłat na IKE. Zatem do ustalenia „wartości środków zgromadzonych na IKE” przy dokonywaniu zwrotu całkowitego lub częściowego bierze się aktualny stan środków figurujących na koncie IKE. Organ podatkowy zauważa, że definicje powyższych pojęć zostały przyjęte przez Ministerstwo Finansów po konsultacji z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (organem właściwym do interpretowania ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych). Reasumując w przypadku „zwrotu całkowitego z IKE”, wycofujemy wszystkie środki zgromadzone na IKE z jednoczesnym wypowiedzeniem umowy o prowadzenie IKE. Zatem przez „sumę wpłat na IKE” należy rozumieć: wpłaty oszczędzającego na IKE, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe, wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE, wypłaty transferowe z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE osoby uprawnionej, oraz wypłaty transferowe z PPE zmarłego uczestnika na IKE osoby uprawnionej. Natomiast w przypadku zwrotu częściowego środków zgromadzonych na IKE, na „sumę wpłat” składają się wpłaty oszczędzającego na IKE, z którego dokonywany jest częściowy zwrot oraz wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe. Natomiast w „sumie wpłat” nie mogą być uwzględnione wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE. Za „wartość zgromadzonych środków na IKE” należy rozumieć zarówno przy zwrocie całkowitym, jak i częściowym wartość wszystkich środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego, jaką mają one w dniu realizacji zwrotu częściowego, zarówno pochodzących z wpłat na IKE, jak i środki transferowane z PPE lub wcześniejszych IKE oraz wartość dochodów/zgromadzonych oszczędności wygenerowanych przez sumę wpłat na IKE. Jednocześnie organ zauważa, że przedmiotem interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego nie może być dokonywanie oceny danych liczbowych zawartych we wniosku o wydanie takiej interpretacji. Rozstrzygnięcie w zakresie konkretnych kwot, stanowiących podstawę ustalenie dochodu do opodatkowania, zgodnie z treścią art. 21 § 3-4 ustawy - Ordynacja podatkowa może być zawarte jedynie w decyzji podatkowej, która jest wydawana po przeprowadzeniu postępowania podatkowego uregulowanego w przepisach zawartych w dziale IV tej ustawy, które to przepisy zgodnie z treścią art. 14h tylko w części mają zastosowanie w postępowaniu w sprawie wydawania interpretacji (por. wyrok WSA w Warszawie z 10.06.2010r., sygn. akt III SA/Wa 270/10). Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.