Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-1001/12-2/JK2
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10.12.2012 r. (data wpływu 11.12.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia tytułem ulgi prorodzinnej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11.12.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia tytułem ulgi prorodzinnej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Córka Wnioskodawcy (urodzona 30 czerwca 1986 r.) w dniu 04 czerwca 2011 r. wstąpiła w związek małżeński. Do tego momentu była na utrzymaniu Wnioskodawcy i Jego żony jako pełnoletnie dziecko uczące się (do ukończenia 25 roku życia). Córka Wnioskodawcy studiowała na Uniwersytecie – pracę magisterską obroniła w 2011 r. Będąc na utrzymaniu Wnioskodawcy i Jego żony córka do 04 czerwca 2011 r. nie miała żadnych dochodów. Po zawarciu związku małżeńskiego zamieszkała z mężem i podjęła pracę we wrześniu 2011 r. jako nauczycielka w gimnazjum, osiągając do końca roku 2011 dochód powodujący obowiązek zapłaty podatku (7.609,22 zł). Wnioskodawca nadmienił, iż dochody Jego i żony opodatkowane zostały według skali podatkowej - podatek należny za 2011 rok wyniósł 12.693,00 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy rozliczając się za 2011 rok wspólnie z małżonką (PIT-37) przysługiwała Im, tzw. ulga prorodzinna za 5 miesięcy kalendarzowych 2011 r., tj. za każdy miesiąc kalendarzowy (od stycznia do maja), w których utrzymywali swoje pełnoletnie uczące się dziecko nie osiągające żadnych dochodów, tj. do dnia 04.06.2011 r., kiedy córka wstąpiła w związek małżeński?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwała Im, tzw. ulga prorodzinna z tytułu utrzymywania pełnoletniego uczącego się dziecka przez okres 5 miesięcy kalendarzowych 2011 r., które nie osiągnęło żadnych dochodów w tym okresie, tj. do czasu wstąpienia córki w związek małżeński bez względu na fakt, że córka osiągnęła dochód 2011 r. podlegający opodatkowaniu. Dochód ten osiągnęła, bowiem będąc w związku małżeńskim, w okresie od 01 września do 31 grudnia 2011 r. i nie będąc wówczas na Ich utrzymaniu. W art. 27f ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wskazał, że odliczenie nie przysługuje poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko wstąpiło w związek małżeński. według Wnioskodawcy oznacza to, po pierwsze, że do tego zdarzenia, tj. do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko wstąpiło w związek małżeński, odliczenie nie przysługuje. Po drugie, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. kwota ulgi dotyczyła co do zasady całego roku podatkowego. Obecnie jednak kwota ulgi obliczona jest miesięcznie. Zatem odliczenie to przysługuje z każdy miesiąc, którym spełnione były warunki do skorzystania z ulgi. Zdaniem Wnioskodawcy, zaistnienie powyższej okoliczności (wstąpienie w związek małżeński) w trakcie roku podatkowego nie może oznaczać, że podatnik nie odliczy w ogóle żadnej kwoty z tytułu omawianej ulgi z uwagi na osiągnięcie przez dziecko dochodów podlegających opodatkowaniu po zawarciu związku małżeńskiego. Zdarzenie to (zawarcie związku małżeńskiego) determinuje zupełnie inny stan faktyczny w świetle przepisów prawa podatkowego, którym podlegają małżonkowie osiągający dochody podlegające opodatkowaniu.


Niniejsza interpretacja dotyczy możliwości zastosowania odliczenia tytułem ulgi prorodzinnej przez Wnioskodawcę. Natomiast odnośnie możliwości zastosowania odliczenia tytułem ulgi prorodzinnej przez żonę Wnioskodawcy zostanie wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. Nr 51, poz. 361 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r., od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
  2. wstąpiło w związek małżeński.

Na podstawie art. 27f ust. 3 powyższej ustawy w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Natomiast art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na podstawie art. 27f ust. 6 powyższej ustawy przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.


Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 ww. ustawy).


W świetle art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Jednocześnie art. 6 ust. 9 powyższej ustawy stanowi, iż zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Jak z powyższego wynika, z ulgi o której mowa powyżej mogą skorzystać podatnicy wychowujący w roku podatkowym m.in. dzieci pełnoletnie, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy: dzieci do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (w 2011 r. - to kwota 3.089 zł), z wyjątkiem renty rodzinnej.

Zgodnie z cytowanym na wstępie art. 27f ust. 2 pkt 2 ww. ustawy odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko wstąpiło w związek małżeński. Reguła ta ma zastosowanie zarówno do dziecka małoletniego, w stosunku do którego podatnik w roku podatkowym wykonywał władzę rodzicielską, jak i do dziecka pełnoletniego wymienionego w art. 6 ust. 4 i 3 ww. ustawy, pozostającego na trzymaniu utrzymaniu rodzica.


W związku z powyższym, ulga na dziecko przysługuje wyłącznie do miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dziecko wstąpiło w związek małżeński.


Jednakże, dochód uzyskany w 2011 r. przez dziecko ma wpływ na możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej bądź jej brak, bowiem z ulgi, o której mowa powyżej, mogą skorzystać podatnicy wychowujący w roku podatkowym dzieci, jeżeli dzieci te, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych ustawą, nie uzyskały dochodów przekraczających ustawowy limit, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Należy w tym miejscu również podkreślić, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.


Zatem aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ww. ustawy należy:

  • osiągnąć dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27 ww. ustawy,
  • wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione m.in. dzieci do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku dzieci te nie uzyskiwały dochodów podlegających opodatkowaniu w kwocie przekraczającej określony limit, z wyjątkiem renty rodzinnej,
  • wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż córka Wnioskodawcy w dniu 04 czerwca 2011 r. wstąpiła w związek małżeński. Do tego momentu była na utrzymaniu Wnioskodawcy i Jego żony jako pełnoletnie dziecko uczące się (do ukończenia 25 roku życia). Córka Wnioskodawcy do 04 czerwca 2011 r. nie miała żadnych dochodów. Po zawarciu związku małżeńskiego osiągnęła do końca roku 2011 dochód w wysokości 7.609,22 zł.

Z powyższego wynika zatem, iż córka Wnioskodawcy uzyskała w 2011 r. dochód przekraczający kwotę 3.089 zł, tj. kwotę, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a właśnie jednym z warunków uprawniających do zastosowania omawianej ulgi jest brak uzyskania przez pełnoletnie dziecko, w danym roku podatkowym, dochodu w kwocie przekraczającej wartość określoną mianem kwoty wolnej od podatku. Przy czym dla utraty prawa do tejże ulgi nie ma znaczenia czy uczące się dziecko dochód przekraczający ww. kwotę uzyskało przed zawarciem związku małżeńskiego, czy też po jego zawarciu. Ustawodawca odnosi bowiem kryterium dochodu (jego braku) do roku podatkowego a nie okresu, w którym dziecko nie osiągnęło dochodów. Dla zastosowania przedmiotowej ulgi, istotna jest bowiem wysokość całego dochodu uzyskanego przez córkę w danym roku podatkowym. Wyraźnie o tym stanowi art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za okres 5 miesięcy 2011 r. na uczącą się córkę, która w dniu 04 czerwca 2011 r. zawarła związek małżeński i uzyskała za 2011 r. dochód w wysokości 7.609,22 zł, bowiem w roku podatkowym 2011 córka uzyskała dochód przekraczający, określony w ustawie dla roku podatkowego, limit w wysokości 3.089 zł.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) Minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Interpretacja dotyczy tylko Pana jako Wnioskodawcy. Nie wywołuje skutków prawnych dla małżonki Wnioskodawcy.


W związku z powyższym w celu uzyskania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego przez małżonkę Wnioskodawcy, winna ona złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i uiścić stosowną opłatę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj