Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-597/10/UH
z 13 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-597/10/UH
Data
2010.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
moment powstania obowiązku podatkowego
termin płatności
termin płatności
usługi telekomunikacyjne
usługi telekomunikacyjne
zaliczka
zaliczka


Istota interpretacji
Otrzymanie na poczet, usług telekomunikacyjnych, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w terminie wpłaty zaliczki i nie wymaga wystawienia faktury zaliczkowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2010r. (data wpływu 21 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2010r. (data wpływu 26 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku otrzymania zaliczki za wykonanie usługi telekomunikacyjnej oraz czy otrzymana zaliczka powoduje konieczność wystawienia faktury VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia kiedy powstaje obowiązek podatkowy w związku z otrzymaniem zaliczki za wykonanie usługi telekomunikacyjnej oraz czy otrzymana zaliczka powoduje konieczność wystawienia faktury VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 sierpnia 2010r. (data wpływu 26 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2010r. znak: IBPP2/443-597/10/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy m.in. usługi telekomunikacyjne (PKWiU 64.20.3).

Obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje na zasadach szczególnych tzn. na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT tj. z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Usługi są świadczone głównie dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej ale również dla firm.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT w przypadku otrzymania zaliczki na poczet wykonania usługi telekomunikacyjnej zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, czy z art. 19 ust. 11 ustawy...

Jeżeli zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 to czy otrzymana zaliczka powoduje konieczność wystawienia faktury zaliczkowej, czy wpływa tylko na rozrachunki z odbiorcą...

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca, uzupełniając wniosek z dnia 14 lipca 2010r., zmodyfikował własne stanowisko, zatem tut. organ przyjął stanowisko przedstawione w piśmie z dnia 19 sierpnia 2010r. o treści wskazanej poniżej.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstanie w terminie płatności określonej w umowie lub na fakturze tj. zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1.

Otrzymana zaliczka nie powoduje obowiązku podatkowego w terminie wpłaty zaliczki i nie wymaga wystawienia faktury zaliczkowej, gdyż faktura za usługę telekomunikacyjną zostanie wystawiona po jej wykonaniu. Otrzymana zaliczka jest jedynie zarejestrowana na koncie rozrachunków z klientem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą o VAT, w art. 19 ust. 1 wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Kwestie związane z powstaniem obowiązku podatkowego w sytuacji gdy podatnik przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymuje część należności reguluje przepis art. 19 ust. 11 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W stosunku do niektórych czynności opodatkowanych ustawodawca powiązał moment powstania obowiązku podatkowego z upływem terminu płatności.

Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, z zastrzeżeniem ust. 18.

W myśl postanowień art. 19 ust. 18 ustawy o VAT, przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów, kart telefonicznych lub innych jednostek uprawniających do korzystania z usług telekomunikacyjnych w systemie przedpłaconym, w przypadku gdy usługa jest realizowana przy użyciu odpowiednio żetonów, kart lub innych jednostek.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek podatkowy dla czynności wskazanych w art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b ustawy o VAT, został określony w ustawie w sposób szczególny. Powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu wymienionych świadczeń. Oznacza to, że niezależnie od daty zrealizowania świadczenia, otrzymania zapłaty czy wystawienia faktury, nawet jeżeli wystawienie faktury lub zapłata (zaliczka, przedpłata itp.) nastąpi wcześniej niż wykonanie usługi, obowiązek i tak powstanie z dniem upływu terminu płatności określonego w umowie właściwej dla świadczenia tych usług.

Zatem otrzymanie zaliczki na poczet świadczenia ww. usług telekomunikacyjnych nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.

Jeśli czynności te dokonywane są na podstawie umów, w których termin płatności nie został określony, wówczas obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki powstaje wg zasad ogólnych, wynikających z art. 19 ust. 11 ustawy, tj. w momencie jej otrzymania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności świadczy m.in. usługi telekomunikacyjne. Usługi te Wnioskodawca świadczy głównie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a także dla firm.

Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług u Wnioskodawcy powstaje na zasadach szczególnych tzn. na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. b. ustawy o VAT tj. z chwilą upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że fakt otrzymania przez Wnioskodawcę zaliczki na poczet, wskazanych we wniosku, usług telekomunikacyjnych, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w terminie wpłaty zaliczki i nie wymaga wystawienia faktury zaliczkowej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku usług telekomunikacyjnych według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonych usług telekomunikacyjnych według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. usług według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj