Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1018/10/EJ
z 15 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1018/10/EJ
Data
2010.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
nieodpłatne używanie
ochrona zdrowia
ochrona zdrowia
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
przebudowa
przebudowa
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne
remonty
remonty
sprzęt
sprzęt
szpital
szpital
wyposażenie
wyposażenie


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego w związku zakupem wyposażenia medycznego, przekazanego nieodpłatnie szpitalowi do użytkowania



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2010r. (data wpływu 15 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach wykonywania zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, poprzez między innymi ochronę zdrowia realizuje projekt pn. „…”. Zadanie to dofinansowywane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Inwestycje prowadzi Urząd Miasta, który na mocy ustawy o finansach publicznych został powołany do realizacji zadań Gminy, nie przypisanych innym jednostkom organizacyjnym. Przedsięwzięcie obejmuje dokonywanie zakupów towarów i usług służących między innymi adaptacji pomieszczeń budynku Szpitala Miejskiego w piwnicy budynku, przebudowę pomieszczeń poprzez połączenie ich i wydzielenie nowych na potrzeby zakładu wodolecznictwa i rehabilitacji, budowę przyłącza wodociągowego z zewnętrznym zbiornikiem buforowym wody mineralno-leczniczej, przebudowę wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej, grzewczej, przebudowę i budowę wentylacji mechanicznej oraz zakupu wyposażenia medycznego. Gmina oddała w nieodpłatne użytkowanie dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nieruchomość zabudowaną, na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.), uchwały Nr X Rady Miasta oraz umowy nieodpłatnego oddania nieruchomości w użytkowanie. W związku z powyższym formą przekazania powstałego majątku w wyniku realizacji projektu do SP ZOZ będzie nieodpłatne oddanie nieruchomości w użytkowanie. Organem założycielskim SP ZOZ w ramach którego działa Szpital Miejski jest Gmina. Wnioskodawca pozostanie właścicielem powstałego w drodze inwestycji majątku wytworzonego w ramach projektu. Za bieżącą eksploatację, utrzymanie właściwego stanu technicznego zakładu wodolecznictwa i rehabilitacji odpowiedzialny będzie SP ZOZ.

W piśmie z dnia 9 września 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, że w wyniku prowadzonej inwestycji powstanie majątek, który stanowić będzie podwyższenie wartości budynku (nieruchomości) Szpitala Miejskiego oraz doposażenie w urządzenia medyczne, które zostanie przekazane do SP ZOZ, w trybie umowy o nieodpłatne użytkowanie. Zatem majątek wytworzony przy realizacji projektu pn. „…” nie będzie generował przychodu u Beneficjenta, a tym samym służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pn. „…” Wnioskodawca ma prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako podatnik podatku VAT realizując zadanie przy pomocy Urzędu Miasta nie ma podstaw obniżenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego przy realizowaniu projektu pn. „…”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Nieodpłatne oddanie nieruchomości w użytkowanie nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani świadczenia usług zgodnie z art. 5 i art. 8 ust. 2 ustawy, wobec czego nie stanowi czynności opodatkowanej VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w zakresie zadań własnych realizuje projekt pn. „…”. Przedsięwzięcie obejmuje dokonywanie zakupów towarów i usług służących między innymi adaptacji pomieszczeń budynku Szpitala Miejskiego w piwnicy budynku, przebudowę pomieszczeń poprzez połączenie ich i wydzielenie nowych na potrzeby zakładu wodolecznictwa i rehabilitacji, budowę przyłącza wodociągowego z zewnętrznym zbiornikiem buforowym wody mineralno-leczniczej, przebudowę wewnętrznej instalacji wodno-kanalizacyjnej, grzewczej, przebudowę i budowę wentylacji mechanicznej oraz zakupu wyposażenia medycznego. Gmina oddała w nieodpłatne użytkowanie dla Samodzielnego Publicznego Zespołu Opieki Zdrowotnej nieruchomość zabudowaną, na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.), uchwały Nr X Rady Miasta oraz umowy nieodpłatnego oddania nieruchomości w użytkowanie. Wnioskodawca pozostanie właścicielem powstałego w drodze inwestycji majątku wytworzonego w ramach projektu. Za bieżącą eksploatację, utrzymanie właściwego stanu technicznego zakładu wodolecznictwa i rehabilitacji odpowiedzialny będzie SP ZOZ. Wnioskodawca wskazał, że w wyniku prowadzonej inwestycji powstanie majątek, który stanowić będzie podwyższenie wartości budynku (nieruchomości) Szpitala Miejskiego oraz doposażenie w urządzenia medyczne, które zostanie przekazane do SP ZOZ, w trybie umowy o nieodpłatne użytkowanie. Zatem majątek wytworzony przy realizacji projektu nie będzie generował przychodu u Beneficjenta, a tym samym służył czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna określona przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj