Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-488/10-4/KOM
z 5 października 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-488/10-4/KOM
Data
2010.10.05
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
kanalizacja
konserwacja
oczyszczalnia ścieków
stawka preferencyjna
stawki podatku
ścieki
usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne
Istota interpretacji
Należy stwierdzić, że w odniesieniu do usług konserwacji przepompowni ścieków oraz czyszczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej odprowadzającej wodę z budynków mieszkalnych znajdujących się na terenie osiedli mieszkaniowych (PKWiU 90.00.11-00.10 i PKWiU 90.00.11-00.40 ), zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Określone przez Wnioskodawcę czynności zostały ujęte w poz. 153 załącznika nr 3 („Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%”), jako usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, które zostały sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym PKWiU 90.0, a zatem realizacja tych czynności jest opodatkowana stawką preferencyjną w wysokości 7%.
Wniosek ORD-IN 385 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 lipca 2010 roku (data wpływu 07 lipca 2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2010r. (data wpływu 02.08.2010r.) będącym odpowiedzią na pismo z dnia 20 lipca 2010r. znak IPPP2/443-488/10-2/KOM, o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi konserwacji przepompowni ścieków, czyszczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 07 lipca 2010 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi konserwacji przepompowni ścieków, czyszczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz usługi konserwacji sieci wodociągowej dostarczającej wodę do lokali mieszkalnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2010r. ( data wpływu 02 sierpnia 2010r.). W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe. Podatnik zamierza podpisać umowę współpracy ze Wspólnotą Mieszkaniową na świadczenie usług:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Jaką stawkę podatku od towarów i usług ma zastosować podatnik do wykonania wyżej wymienionych usług ... Zdaniem Wnioskodawcy, właściwą stawką na wykonanie usług: konserwacji przepompowni ścieków odprowadzającej ścieki z budynków mieszkalnych, czyszczenie kanalizacji sanitarnej na teranie osiedli mieszkaniowych, czyszczenie kanalizacji deszczowej odprowadzającej wodę deszczową z budynków mieszkalnych i osiedli, konserwacji sieci wodociągowej dostarczającej wodę do lokali mieszkalnych jest stawka podatku VAT 22%. Zgodnie z § 37 rozporządzenia MF z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust.1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesienia do:
Z treści znowelizowanych przepisów wynika więc, że preferencyjna 7% stawka podatku nie dotyczy stawek stosowanych do budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, ze względu na utratę mocy przepisu przejściowego, jakim był w tym zakresie art. 146 ust.1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT. Zgodnie z art. 146 ust.3 ustawy przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a) rozumiało się między innymi:
Stawkę 7% należy stosować wyłącznie w odniesieniu do robót przeprowadzanych w budynku. Natomiast, z uwagi na to, że znowelizowane przepisy ustawy nie wprowadziły preferencyjnej stawki podatkowej dla infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, roboty związane z sieciami wodociągowymi i kanalizacyjnymi leżącymi poza budynkami, opodatkowane są podstawową stawką podatku VAT, tj. 22% - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca podał, że eksploatacja, bieżąca obsługa i konserwacja istniejącej sieci kanalizacyjnej mieści się w grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.10 – usługi odprowadzania ścieków przez przewody i sieci kanalizacyjne oraz PKWiU 90.00.11-00.40 - usługi utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca w art. 8 ust. 1 ustawy określił, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przez dostawę towarów - stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy - należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publiczne są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polska Klasyfikacje Wyrobów i Usług (PKWiU) w brzmieniu wynikającym z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm). Obowiązek opodatkowania danej czynności oraz właściwa dla niej stawka podatku wynikać mogą tylko i wyłącznie z ustawy podatkowej, ale jeżeli przepisy te odwołują się do statystycznych norm klasyfikacyjnych, to mają one bezpośredni wpływ na ustalenie właściwej stawki podatku. Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust.2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych. Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust.1. Pod pozycją 153 ww. załącznika wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.0, tj. „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”. Na podstawie art. 41 ust. 12 ww. ustawy, stawkę podatku wynoszącą 7%, stosuje się także do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c. Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika natomiast, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Stosownie do przepisu § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie do dnia 31 grudnia 2010r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust.1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesienia do:
Według norm zawartych w przytoczonych przepisach 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczyć będzie, po podpisaniu stosownych umów ze Wspólnotą Mieszkaniową, usługi:
Wnioskodawca zaklasyfikował te usługi do grupowaniu PKWiU 90.00.11-00.10 - usługi odprowadzania ścieków przez przewody i sieci kanalizacyjne oraz PKWiU 90.00.11-00.40 - usługi utrzymania i konserwacji sieci kanalizacyjnej. Będzie je wykonywał na terenie osiedli mieszkaniowych. W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź). Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca dokonał klasyfikacji wykonywanych przez siebie usług zgodnie z grupowaniem PKWiU, zastosowanie w rozpatrywanej sprawie będą miały przepisy art. 41 ust. 2 ustawy o VAT i załącznika nr 3 do tej ustawy, odnoszące się bezpośrednio do stawek opodatkowania wyrobów i usług w podatku VAT. W związku z tym należy wskazać, że do opodatkowania właściwą stawką VAT przedmiotowych usług, nie znajdą zastosowania przepisy wskazane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku, tj. art. 41 ust. 12 - 12c, art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) oraz § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z 24.12.2009r., a dotyczące budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Organ podatkowy zauważa, że jednoznaczna identyfikacja możliwa jest przez odwołanie się do klasyfikacji statystycznych, które klasyfikują towary i usługi w przyjętym układzie klasyfikacyjnym. Stąd też nazwanie usługi poprzez odwołanie się do jej symbolu statystycznego powinno pozwalać na jej jednoznaczne zidentyfikowanie. Z taką sytuacją mamy właśnie do czynienia w rozpatrywanym wniosku, gdyż to sam Wnioskodawca zakwalifikował wykonywane przez siebie usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do usług konserwacji przepompowni ścieków oraz czyszczenia kanalizacji sanitarnej i deszczowej odprowadzającej wodę z budynków mieszkalnych znajdujących się na terenie osiedli mieszkaniowych (PKWiU 90.00.11-00.10 i PKWiU 90.00.11-00.40 ), zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. Określone przez Wnioskodawcę czynności zostały ujęte w poz. 153 załącznika nr 3 („Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%”), jako usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, które zostały sklasyfikowane w grupowaniu statystycznym PKWiU 90.0, a zatem realizacja tych czynności jest opodatkowana stawką preferencyjną w wysokości 7%. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe. Organ podatkowy informuje, że w zakresie stawki podatku VAT dla usługi konserwacji sieci wodociągowej dostarczającej wodę do lokali mieszkalnych wydane zostanie osobne rozstrzygnięcie. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.