Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-787/10/HSt
z 5 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-787/10/HSt
Data
2010.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
kolektor
kolektor
materiały budowlane
materiały budowlane
zasób
zasób
zwrot wydatków
zwrot wydatków


Istota interpretacji
Czy na następujące pozycje:
- zasobnik solarny 300L z dwiema wężownicami PKWIU 29.72.14-00.90,
- kolektor próżniowy 15 rurowy PKWIU 29.72.14-00.40
przysługuje zwrot VAT na materiały budowlane?



Wniosek ORD-IN 841 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 05 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym:

  • dotyczących zakupu kolektora próżniowego 15 rurowego PKWiU 29.72.14-00.40 – jest nieprawidłowe,
  • dotyczących zakupu zasobnika solarnego 300L z dwiema wężownicami PKWiU 29.72.14-00.90 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 03 marca 2010r. wnioskodawca złożył wniosek o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym VZM-1.

W wykazie faktur i wartości poniesionych wydatków, nieodliczanych w ramach ulg mieszkaniowych VZM-1/A wnioskodawca ujął wystawioną przez firmę fakturę NR 740/2008. Pozycje faktury uwzględnione w załączniku VZM-1/A są następujące:

  1. zasobnik solarny 300L z dwiema wężownicami PKWiU 29.72.14-00.90
  2. kolektor próżniowy 15 rurowy PKWiU 29.72.14-00.40.

Urząd Skarbowy zakwestionował wyżej wymienione pozycje, informując wnioskodawcę, że nie przysługuje na nie zwrot VAT, dlatego wnioskodawca wycofał wniosek w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na następujące pozycje:

  1. zasobnik solarny 300L z dwiema wężownicami PKWiU 29.72.14-00.90 oraz
  2. kolektor próżniowy 15 rurowy PKWiU 29.72.14-00.40

przysługuje zwrot VAT na materiały budowlane...

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z wykazem materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT, zwrot VAT przysługuje na materiały budowlane oznaczone PKWiU 29.72.14.

W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że na następujące pozycje:

  1. zasobnik solarny 300L z dwiema wężownicami PKWiU 29.72.14-00.90,
  2. kolektor próżniowy 15 rurowy PKWiU 29.72.14-00.40

przysługuje zwrot VAT.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 2005r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 ze zm.), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2006r.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:

  1. budową budynku mieszkalnego,
  2. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,
  3. remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wydatków poniesionych i udokumentowanych fakturami wystawionymi od dnia 01 maja 2004r.

Zwrot, o którym mowa powyżej, dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT, tj. stawką podstawową 22% (art. 3 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 4 tejże ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.

Natomiast w myśl art. 3 ust. 8 ww. ustawy minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłosi, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT.

Obowiązujący obecnie wykaz materiałów budowlanych, których zakup uprawnia do otrzymania zwrotu niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, zawarty został w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 01 maja 2004r. są opodatkowane podatkiem VAT (Dz. Urz. MTiB z 2006r. Nr 1, poz. 1). Wyliczenie zawartych w tymże wykazie materiałów budowlanych ma charakter enumeratywny i stanowi katalog zamknięty.

W pozycji 134 ww. załącznika widnieje symbol PKWiU ex 29.72.14, który obejmuje podgrzewacze wody o działaniu natychmiastowym lub akumulacyjne, nieelektryczne – wyłącznie piece grzewcze i podgrzewacze. Zgodnie z objaśnieniem zamieszczonym pod wykazem, dopisek „ex” oznacza - dotyczy tylko i wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania.

Natomiast zastosowana w ww. wykazie symbolika PKWiU odpowiada Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, o której mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 i z 2005r. Nr 90, poz. 760) - przypis 1) ww. obwieszczenia.

Od dnia 01 stycznia 2009r. obowiązuje klasyfikacja PKWiU wprowadzona Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293). Jednakże zgodnie z § 3 niniejszego rozporządzenia, do celów:

  1. opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
  2. opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej,

-do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Biorąc pod uwagę mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie przepisy PKWiU zauważyć należy, iż w grupowaniu 29.72.14 obejmującym podgrzewacze wody o działaniu natychmiastowym lub akumulacyjne, nieelektryczne wydzielono podgrupę 29.72.14-00 obejmującą urządzenia do natychmiastowego ogrzewania wody, nieelektryczne, a w ramach tejże podgrupy wydzielono:

  • 29.72.14-00.10 – podgrzewacze gazowe wody pojemnościowe,
  • 29.72.14-00.20 – pogrzewacze gazowe wody przepływowe,
  • 29.72.14-00.30 – podgrzewacze gazowe domowe do indywidualnego centralnego

ogrzewania,

  • 29.72.14-00.40 – kolektory słoneczne,
  • 29.72.14-00.90 – piece grzewcze i podgrzewacze pozostałe nieelektryczne, gdzie

indziej nie wymienione.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż kolektor próżniowy PKWiU 29.72.14-00.40 nie został sklasyfikowany ani jako piec grzewczy ani jako podgrzewacz. Natomiast dopisek „ex” poprzedzający zawarty w pozycji 134 ww. wykazu symbol PKWiU 29.72.14 w sposób jednoznaczny wskazuje, iż w ramach tego grupowania towarami, których zakup uprawnia do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym są wyłącznie piece grzewcze i podgrzewacze. Wydatek związany z zakupem kolektora próżniowego został sklasyfikowany jako kolektory słoneczne, więc w konsekwencji, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem tegoż kolektora próżniowego.

Tak więc, w zakresie ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym dotyczących zakupu kolektora próżniowego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jak wynika z wniosku, zgodnie z fakturą zasobnik solarny – PKWiU 29.72.14-00.90 został zaklasyfikowany do grupy piece grzewcze i podgrzewacze pozostałe nieelektryczne, gdzie indziej nie wymienione. W konsekwencji, wnioskodawcy przysługuje prawo do zwrotu części wydatków związanych z zakupem zasobnika solarnego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stosownie do powyższego stanowisko wnioskodawcy w zakresie ustalenia prawa do zwrotu części wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym dotyczących zakupu zasobnika solarnego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 2, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj