Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-635/10/ŚS
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-635/10/ŚS
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
azbest
azbest
budżet gminy
budżet gminy
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy wartość wykonanej usługi czyli odbiór, transport i utylizacja azbestu przez Gminę dla indywidualnych osób fizycznych będzie stanowić dla nich nieodpłatne świadczenie i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 05 lipca 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 08 lipca 2010r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń w postaci odbioru, transportu i utylizacji azbestu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 lipca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń w postaci odbioru, transportu i utylizacji azbestu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 01 września 2010r. Znak: IBPB II/1/415-635/10/ŚS wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 17 września 2010r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina (wnioskodawca) reprezentowana przez Burmistrza przystąpiła do projektu „...” w ramach Osi Priorytetowej 7. Infrastruktura Ochrony Środowiska Działanie 7.3 Gospodarka odpadami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ((…) Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013). Wnioskodawca stwierdził, iż program jest realizowany wspólnie z powiatem oraz siedmioma gminami powiatu (…), przy czym wnioskodawca występuje w roli lidera grupy i jest jednocześnie beneficjentem występującym o dofinansowanie jego realizacji do Marszałka Województwa. Wnioskodawca wskazał, iż realizacja zadania polegać będzie na odbiorze, transporcie i utylizacji azbestu od indywidualnych mieszkańców gmin przez wykonawcę wyłonionego zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Zdjęcie azbestu z dachu oraz zapakowanie do odpowiednich worków należeć będzie do obowiązku właściciela domu. Następnie wnioskodawca powołał się na art. 403 ust. 2 i art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy Prawo ochrony środowiska i stwierdził, iż zgodnie z ww. przepisami do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Wnioskodawca stwierdził, iż zadania te są ujęte w Programie Ochrony Środowiska i Planie Gospodarki Odpadami dla Gminy przyjętych uchwałą rady miejskiej Nr X. z grudnia 2004r.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca stwierdził, iż Gmina realizuje zadanie „…” współfinansowane ze środków (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, dotacji z innych Gmin i Powiatu w latach 2009-2011r. Wydatki poniesione w 2009r. związane były z przygotowaniem studium wykonalności ww. zadania. W latach 2010-2011 wydatki będą związane z odbiorem i utylizacją azbestu z terenów gmin. Wnioskodawca wskazał, iż zadanie to będzie realizowane ze środków budżetu gminy. Otrzymane dofinansowanie ze środków (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, innych Gmin oraz Powiatu stanie się środkami budżetu Gminy jako dochody własne. Nabywcą usługi dotyczącej usunięcia azbestu z terenu gmin będzie wnioskodawca (Gmina). Podmiot realizujący usługę wystawi fakturę na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wartość wykonanej usługi czyli odbiór, transport i utylizacja azbestu przez Gminę dla indywidualnych osób fizycznych będzie stanowić dla nich nieodpłatne świadczenie i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł...

Zdaniem wnioskodawcy, wykonana usługa jest zadaniem własnym Gminy i nie powinna stanowić dla osób fizycznych przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w związku z odbiorem, transportem i utylizacją azbestu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., a od 31 marca 2010r. - t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów (dochodów) został wymieniony w art. 10 ust. 1 powołanej ustawy. Źródłem przychodu są m.in. inne źródła, wymienione przez ustawodawcę w pkt 9 ust. 1 powołanego art. 10. Do tegoż źródła zalicza się wszystkie dochody, których ze względu na rodzaj (charakter) nie można przyporządkować do konkretnej kategorii źródeł wymienionych w tym przepisie.

W myśl postanowień art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje zadanie „…” współfinansowane ze środków (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, innych Gmin oraz Powiatu. Otrzymane przez Gminę środki tytułem dofinansowania realizacji przedsięwzięcia staną się środkami budżetu Gminy jako jej dochody własne. Nabywcą usługi dotyczącej usunięcia azbestu z terenu gmin będzie wnioskodawca. Podmiot realizujący usługę wystawi fakturę na Gminę.

W związku z powyższym osoby fizyczne otrzymają od wnioskodawcy nieodpłatne świadczenie w postaci finansowania usług usunięcia wyrobów azbestowych. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń stanowi dla nich przychód podatkowy w rozumieniu powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten korzysta jednakże ze zwolnienia z opodatkowania, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w treści powołanego art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro zatem przedmiotowe nieodpłatne świadczenie finansowane jest z budżetu Gminy, zasilanego środkami (…) Regionalnego Programu Operacyjnego, innych Gmin i Powiatów to będzie korzystać ze zwolnienia, pod warunkiem że będzie dokonywane w ramach programów rządowych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie, przy spełnieniu warunków do zwolnienia, nie wystąpi obowiązek uiszczenia podatku. Jednakże z uwagi na fakt, iż zdaniem wnioskodawcy realizacja rzeczonego przedsięwzięcia nie będzie skutkowała powstaniem przychodu po stronie osób fizycznych – stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się

(w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj