Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-704/10/BJ
z 5 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-704/10/BJ
Data
2010.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dodatki
dodatki
programy
programy
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy od wypłacanego studentom dodatku stażowego należy potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 09 sierpnia 2010r. (data wpływu do Organu – 11 sierpnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 20 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku stażowego wypłacanego studentom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku stażowego wypłacanego studentom.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 09 września 2010r. Znak: IBPB II/1/415-704/10/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 20 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Uniwersytet) realizuje projekt „....", umowa nr …. Projekt przewiduje realizację programu staży dla studentów studiów I i II stopnia (w wieku do 24 roku życia). Z tytułu pracy w przedsiębiorstwach, do których zostali skierowani, studenci będą pobierać wynagrodzenie w formie dodatku stażowego wypłacanego za każdy miesiąc pracy (staż trwa 3 miesiące).

W piśmie z dnia 15 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura 20 września 2010r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawca wyjaśnił, iż:

Projekt jest realizowany pod nadzorem Ministerstwa Nauki i Szolnictwa Wyższego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV, Działanie 4.1, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Uniwersytet jako realizator projektu wypłaci stażyście dodatek stażowy. Przez staż należy rozumieć nabywanie umiejętności praktycznych do wykonywania zadań w miejscu pracy bez nawiązania pracy z pracodawcą. Student uczestniczy w Programie staży na podstawie „Umowy udziału w stażu", która reguluje kwestie związane ze stażem. Główne postanowienia Umowy ze stażystą:

  1. Stażysta zobowiązany jest do:
    • opracowania wspólnie z Przyjmującym na Staż indywidualnego Programu Stażu wraz z określeniem godzin pracy i zakresu obowiązków,
    • przestrzegania ustalonego przez pracodawcę rozkładu czasu pracy,
    • sumiennego i starannego wykonywania zadań objętych Programem Stażu oraz do stosowania się do poleceń Opiekuna stażu lub innych wskazanych przez Opiekuna stażu pracowników, o ile nie będą one sprzeczne z prawem,
    • przestrzegania przepisów i zasad obowiązujących pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy, w szczególności regulaminu pracy, tajemnicy służbowej, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
    • sporządzania miesięcznych raportów z przebiegu stażu oraz ich dostarczania do Koordynatora lub Partnera projektu do siódmego dnia następnego miesiąca,
    • sporządzenia sprawozdania końcowego z odbytego stażu, zawierającego m.in. informacje o wykonywanych zadaniach oraz uzyskanych kwalifikacjach lub umiejętnościach zawodowych i jego dostarczenia do Koordynatora Projektu w terminie 5 dni od daty ukończenia stażu,
    • wykonania na własny koszt badań lekarskich wymaganych właściwymi przepisami prawa pracy,
    • ubezpieczenia się od następstw nieszczęśliwych wypadków.
  2. Stażysta jest uprawniony do:
    • systematycznych konsultacji z opiekunem stażu,
    • systematycznych konsultacji i pomocy Realizatora Projektu.
  3. Wymiar czasu pracy Stażysty wynosi 15 godzin tygodniowo w całym okresie trwania stażu. Nie więcej jednak niż 60 godzin miesięcznie. Tygodniowy czas pracy może ulec zwiększeniu lub zmniejszeniu na życzenie Przyjmującego na staż.
  4. Umowa nie uprawnia stron do sądowego dochodzenia zawarcia, w oparciu o jej postanowienia, umowy o pracę z Realizatorem Projektu lub z Przyjmującym na staż ani nawiązania z nimi innych form współpracy.
  5. Umowa ma charakter cywilnoprawny. W sprawach nie unormowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.

Przedsiębiorstwa biorą udział w Programie staży na podstawie „Umowy o przyjęcie na staż" podpisanej z Uniwersytetem w K. Główne postanowienia Umowy: Przedsiębiorstwo przyjmujące na staż jest zobowiązane do:

  • wskazania Opiekuna stażu z ramienia pracodawcy,
  • opracowania wspólnie ze Stażystą indywidualnego Programu Stażu wraz z określeniem godzin pracy, zakresu obowiązków oraz wskazaniem bezpośredniego Opiekuna stażu,
  • przygotowania dla Stażysty miejsca i stanowiska pracy,
  • zapoznania Stażysty z przepisami i zasadami obowiązującymi pracowników zatrudnionych w danym Przedsiębiorstwie, w szczególności regulaminu pracy, tajemnicy służbowej, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.

Uniwersytet w K. jest zobowiązany do:

  • wypłacenia wynagrodzenia opiekunowi stażu z tytuły sprawowania opieki nad stażystami w kwocie ... za każdy miesiąc trwania stażu,
  • monitoringu przebiegu stażu, tj. bezpośredniego nadzoru wdrożenia staży poprzez raporty składane przez stażystów, konsultacje ze Stażystami i ich opiekunami w przedsiębiorstwach,
  • przeprowadzenia mediacji pomiędzy Przyjmującym na staż a Stażystą w przypadku powstania pomiędzy nimi kwestii spornych celem polubownego ich rozwiązania;
  • kontroli finansowej realizacji projektu, w szczególności sprawowanie nadzoru nad przepływem środków finansowych, prowadzenie pełnej dokumentacji finansowej projektu,
  • kontroli merytorycznej przebiegu stażu,
  • wsparcia Stażysty podczas załatwiania formalności administracyjnych, niezbędnych do odbycia stażu w przedsiębiorstwie Przyjmującego na staż,
  • wydania certyfikatu potwierdzającego odbycie stażu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od wypłacanego studentom dodatku stażowego należy potrącać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog zwolnień przedmiotowych. Artykuł 21 ust. 1 pkt 137 przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielana w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ dodatki stażowe są finansowane z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a student odbywający staż jest uczestnikiem projektu, na podstawie przytoczonego przepisu podlegają one zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcyw sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z wniosku, wnioskodawca (uniwersytet) realizuje projekt dotyczący programu staży dla studentów studiów I i II stopnia (w wieku do 24 roku życia). Projekt jest realizowany pod nadzorem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV, Działanie 4.1, Poddziałanie 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Uniwersytet jako realizator projektu wypłaci stażyście dodatek stażowy. Student uczestniczy w Programie staży na podstawie „Umowy udziału w stażu", która reguluje kwestie związane ze stażem. Umowa ma charakter cywilnoprawny. Przedsiębiorstwa biorą udział w Programie staży na podstawie „Umowy o przyjęcie na staż" podpisanej z Uniwersytetem.

Dnia 28 września 2007r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 01 stycznia 2010r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Przedmiotowym zwolnieniem objęci są ostateczni odbiorcy świadczenia, tj. korzystający ze świadczeń.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wypłacany studentom-beneficjentom (uczestnikom) dodatek stażowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych – będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, iż wnioskodawca jako płatnik nie będzie obowiązany do naliczania, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz do sporządzenia imiennych informacji.

Zatem stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj