Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-445/10-4/AGr
z 19 lipca 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-445/10-4/AGr
Data
2010.07.19
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
budynek mieszkalny
materiały budowlane
materiały budowlane
zwrot wydatków budowlanych
zwrot wydatków budowlanych
Istota interpretacji
1. Czy biorąc pod uwagę, że przeważająca cześć inwestycji (69,86%) służy zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych, mogę od tej części zakupów materiałów budowlanych indywidualnie starać się o częściowy zwrot podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym?
2. W jaki sposób Wnioskodawczyni powinna formalnie dokumentować zakupy inwestycyjne, czy faktury za zakup materiałów budowlanych, których nie będzie można bezpośrednio przypisać czy dotyczą działalności gospodarczej czy też celów mieszkalnych Wnioskodawczyni mogą być wystawione: 30,14% wartości dokonywanych zakupów – faktura na firmę – jako podatnika podatku VAT dokonującego zakupów służących wykonywaniu czynności opodatkowanych; natomiast 69,86% wartości dokonywanych zakupów – faktura na Panią XXX – jako osobę fizyczną dokonującą zakupów służących zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych. Czy też dokonywane przez Wnioskodawczynię zakupy inwestycyjne powinny być dokumentowane fakturami wystawionymi na zainteresowaną jako Panią XXX i rozliczone dla celów działalności w 30,14% uwzględnione w 69,86% wartości dokonanych zakupów, tj. proporcjonalnie do poszczególnych powierzchni użytkowych? Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 19 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 9 czerwca 2010 r. nr ILPB1/415-445/10-2/AGr, ILPP1/443-442/10-2/AI wezwano Zainteresowaną do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia. Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 czerwca 2010 r., natomiast w dniu 21 czerwca 2010 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 18 czerwca 2010 r.). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawczyni prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą polegającą głównie na detalicznej sprzedaży wyrobów farmaceutycznych. Czynności wykonywane w ramach tej działalności dla celów podatku VAT podlegają w całości opodatkowaniu. Zainteresowana jest również wspólnikiem spółki jawnej. Opis zaistniałego stanu faktycznego dotyczy jednak tylko samodzielnie prowadzonej przez Zainteresowaną działalności. Dla potrzeb prowadzonej przez Zainteresowaną działalności, na parterze budynku mieszkalnego, którego Zainteresowana jest współwłaścicielką (małżeńska wspólność majątkową) została zlokalizowana ogólnodostępna apteka. Pomieszczenia apteki nie zostały dotychczas wprowadzone do ewidencji środków trwałych i nie są amortyzowane. W marcu 2010 r. Zainteresowana rozpoczęła realizację inwestycji polegającej na rozbudowie istniejącej apteki (łącznik) i budowie nowego budynku mieszkalnego z lokalami przeznaczonymi na działalność usługową – gabinety lekarskie, które po zakończeniu realizacji inwestycji zostaną wynajęte w ramach prowadzonej działalności. Nowe, dodatkowe pomieszczenia apteki, zgodnie z projektem architektoniczno-budowlanym będą usytuowane w łączniku - łączącym istniejący budynek (ze zlokalizowaną na parterze apteką) z nowobudowanym budynkiem mieszkaIno-usługowym. Łącznik ma być funkcjonalnie powiązany z istniejącą apteką i dostępny wyłącznie z apteki stanowiąc jej zaplecze. W tym celu potrzebna będzie rozbiórka ściany podparapetowej pod dwoma oknami i wykonanie otworu komunikującego istniejący budynek z przylegającym do niego łącznikiem i oparcie w jego ścianie szczytowej belek więźby dachowej łącznika. Po przeciwległej stronie łącznik będzie miał wspólną ścianę z nowym budynkiem, ale nie będzie przejścia z łącznika do nowego budynku. Łącznik będzie parterowy i niepodpiwniczony oraz przeznaczony wyłącznie na potrzeby obecnie prowadzonej działalności gospodarczej. Jego powierzchnia użytkowa zgodnie z projektem ma wynosić 45,89 m2. Część instalacji w łączniku będzie zasilana z istniejących instalacji apteki (zimna woda, centralne ogrzewanie), a część instalacji będzie musiała być wykonana od nowa (kanalizacja sanitarna, deszczowa, instalacja elektryczna). Druga część rozpoczętej inwestycji ma na celu budowę nowego budynku mieszkalnego z lokalami usługowymi (gabinety lekarskie pod wynajem). Budynek mieszkalno-usługowy będzie jednokondygnacyjny, częściowo podpiwniczony z poddaszem użytkowym, ze stromym dachem. Przewiduje się w nim część mieszkalną dzienną (na parterze) oraz część sypialną na poddaszu, a także pomieszczenia gospodarczo-techniczne w piwnicy. W części parteru budynku zlokalizowane będą również dwa gabinety medycyny naturalnej - dostępne z zewnątrz. Powierzchnia użytkowa budynku mieszkalno-usługowego ma wynosić 252,69m² - w tym część mieszkalna 211,21m², gabinety 41,48m². Całkowita powierzchnia użytkowa realizowanej inwestycji (budynku i łącznika) wynosi łącznie 298,58 m2, z tego:
Dobudowany łącznik, zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane nie stanowi odrębnego obiektu budowlanego. Stanowi on odrębny obiekt budowlany wraz ze starym budynkiem, w którym znajduje się apteka. Natomiast nowo budowany budynek mieszkalny, w którym znajdować się będą gabinety lekarskie stanowi również odrębny obiekt budowlany. W związku z powyższym mamy do czynienia z dwoma odrębnymi obiektami budowlanymi:
Zgodnie z Klasyfikacja Środków Trwałych stary budynek przed rozbudową posiadał symbol KŚT 110 „Budynki mieszkalne”. Po dobudowaniu do niego łącznika straci swój charakter mieszkalny i powinien zostać sklasyfikowany jako budynek niemieszkalny symbol KŚT 103 – „Budynki handlowo-usługowe” – apteka. Nowy budynek mieszkalno-usługowy będzie posiadał symbol KŚT 110 – „Budynki mieszkalne”. W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT:
Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania nr 1, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z budową budynku mieszkalnego, zaś zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy za budynek mieszkalny rozumie się budynek lub jego część, służące zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych. Mając na uwadze powyższe przepisy Wnioskodawczyni uważa, iż przysługuje jej prawo do zwrotu części wydatków poniesionych za zakup materiałów budowlanych w związku z realizacją inwestycji. Od zakupów, które będą dotyczyły tylko części mieszkalnej Wnioskodawczyni ma prawo ubiegać się o zwrot od wartości zakupów w 100%, natomiast zakupy materiałów dotyczące części mieszkalnej i przeznaczonej na działalność będą uprawniały Wnioskodawczynię do ubiegania się o zwrot w wysokości 69,86% wartości zakupionych materiałów, tj. od takiej części inwestycji według powierzchni, jaka jest przeznaczona na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. To, iż Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwrotu, o którym mowa w ww. ustawie, ponieważ realizowana przez Wnioskodawczynię budowa częściowo tylko dotyczy czynności opodatkowanych i w takim procencie zostanie rozliczona w deklaracji VAT, natomiast pozostała część służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawczyni i od tej części może ona ubiegać się o zwrot. Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania nr 2, zarówno ustawa o podatku od towarów usług jak i ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym warunkuje odliczenie oraz zwrot wydatków od posiadania faktury dokumentującej zakupy, z której wynika podatek VAT naliczony. Podatnik podatku VAT, aby odliczyć VAT naliczony musi posiadać wystawioną na siebie fakturę, również dla osoby fizycznej ubiegającej się o zwrot części wydatków podstawę do obliczenia kwoty zwrotu stanowi faktura wystawiona na nią. Jednocześnie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wystawiania faktur w rozdziale 3 § 5 ust. 1 stanowi, iż faktura powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska lub nazwy, bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Oznacza to, że zarówno po stronie sprzedawcy jak i nabywcy towaru czy usługi może występować więcej niż jedna osoba. A zatem faktury dotyczące zakupu materiałów budowlanych mogą być wystawione na Zainteresowaną:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT uznaje się za prawidłowe. Art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 oraz Dz. U. z 2007 r. Nr 23, poz.138 i Nr 192, poz.1382) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. Stosownie do art. 2 pkt 1 i pkt 3 ustawy przez pojęcie:
Decydujące znaczenie dla kwalifikacji danego obiektu budowlanego jako budynku mieszkalnego jest przeznaczenie budynku. Nie jest istotna klasyfikacja statystyczna danego obiektu budowlanego. Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 zwrot, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. Zgodnie z art. 3 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy kwota zwrotu, o której mowa w ust. 4, jest równa, z zastrzeżeniem ust. 6, 68,18% kwoty podatku VAT wynikającej z faktur, nie więcej jednak niż 12,295% kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i ceny 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, przyjmowanej na potrzeby obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych, ostatnio ogłoszonej przed kwartałem złożenia wniosku o dokonanie zwrotu, w przypadku inwestycji związanych z wydatkami, o których mowa w ust. 1, wymagających pozwolenia na budowę. Limity kwoty zwrotu obliczone zgodnie z zasadami określonymi w ust. 5 i 6 dotyczą okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku, o którym mowa w art. 5 ust. 1 (art. 3 ust. 6a). Kwota zwrotu obliczona zgodnie z zasadami określonymi w ust. 5-6a dotyczy sumy wszystkich wydatków udokumentowanych w sposób określony w ust. 2 i podlega zaokrągleniu do pełnych złotych (art. 3 ust. 7). Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Przepis art. 4 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:
Z treści art. 5 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym, natomiast z jego ust. 3 wynika, że wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być składany nie częściej niż raz w roku. Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać co najmniej:
W myśl art. 5 ust. 5 ustawy do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy załączyć kopię:
Zgodnie z art. 6 ust. 1 w sprawie zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, urząd skarbowy wydaje decyzję, w której określa kwotę zwrotu, z zastrzeżeniem ust. 3. Decyzję, o której mowa w ust. 1, urząd skarbowy wydaje w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku (art. 6 ust. 2). Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne oraz stan faktyczny opisany we wniosku należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni może od tej części zakupów materiałów budowlanych, które służą zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych starać się o częściowy zwrot podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w art. 3 ust. 1 ww. ustawy, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej. W przypadku, gdy faktury dokumentujące wydatki poniesione na zakup materiałów budowlanych zużytych do całej inwestycji będą zawierały część wartości związanej z pomieszczeniami służącymi prowadzonej działalności gospodarczej, wydatki te należy wyłączyć proporcjonalnie do udziału powierzchni przeznaczonej na tą działalność w powierzchni całej inwestycji. Natomiast w interpretacji indywidualnej z dnia 19 lipca 2010 r. nr ILPP1/443-442/10-6/AI, tut. Organ stwierdził, iż oba wskazane przez Wnioskodawczynię sposoby wystawiania faktur są dopuszczalne. Oznacza to, że sprzedaż może być dokumentowana odrębnymi fakturami VAT, tj. w części dotyczącej zakupów związanych z działalnością gospodarczą fakturą VAT wystawioną na firmę, natomiast w części dotyczącej zakupów związanych z realizacją własnych celów mieszkaniowych fakturą VAT wystawioną na Panią XXX jako osobę fizyczną lub też jedną fakturą VAT wystawioną zarówno na firmę i jednocześnie na Panią XXX jako osobę fizyczną. Istotne jest by faktura zawierała niezbędne wymogi określone w § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Wniosek w części dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie prawa do zastosowania indywidualnej stawki amortyzacyjnej rozstrzygnięto w dniu 19 lipca 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-445/10-5/AGr oraz w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT oraz sposobu dokumentowania zakupów inwestycyjnych rozstrzygnięto w dniu 19 lipca 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPP1/443-442/10-6/AI, w zakresie stawki podatku rozstrzygnięto w dniu 19 lipca 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPP1/443-442/10-5/AI. Natomiast kwestia potraktowania budowy łącznika i budynku mieszkano-usługowego łącznie jako budowę budynku mieszkalnego została załatwiona postanowieniem o odmowie wszczęcia postępowania w dniu 19 lipca 2010 r. nr ILPP1/443-442/10-4/AI. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.