Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-672/10-2/AP
z 22 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-672/10-2/AP
Data
2010.09.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
banki
banki
dyskonto
dyskonto
majątek
majątek
obrót
obrót
odsetki
odsetki
papier wartościowy
papier wartościowy
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT, nie uwzględnia się przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji jest Bank?



Wniosek ORD-IN 460 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

Bank (zwany dalej „X” lub „Bankiem”) działając na podstawie stosownego zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72 poz. 665 ze zm., zwanej dalej: „Prawem Bankowym”), świadczy za wynagrodzeniem m.in. szereg usług finansowych na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych.

W ramach prowadzonej działalności, Bank oferuje usługę w zakresie organizacji i gwarancji emisji dłużnych papierów wartościowych, tj. przede wszystkim obligacji komunalnych.

I. Wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług organizacji i gwarancji emisji

Z tytułu świadczenia wskazanej usługi w zakresie organizowania i gwarantowania emisji, Bank otrzymuje uzgodnione wynagrodzenie, określone w formie prowizji. Prowizja stanowi, co do zasady, określony procent wartości papierów wartościowych będących przedmiotem emisji.

W szczególności, Bank pobiera odrębną prowizję za następujące czynności:

  • zorganizowanie, przeprowadzanie oraz obsługę emisji obligacji,
  • sprzedaż obligacji nabywcom na rynku pierwotnym,
  • objęcie obligacji przez X tytułem gwarancji zamknięcia emisji obligacji,
  • zorganizowanie oraz przeprowadzenie zamkniętej emisji obligacji.

Z powyższego tytułu, Bank wystawia na emitentów obligacji (przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego) faktury dokumentujące należną prowizję, z zastosowaniem zwolnienia z VAT. Kwota wynagrodzenia w formie prowizji, fakturowanego na emitentów jest zaliczana przez Bank do obrotu dla celów podatku VAT.

Zdaniem Banku, powyższe usługi powinny być klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (zwanej dalej: „PKWiU z 1997 r.”) PKWiU z 1997 r. w Dziale 65 (Usługi pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem ubezpieczeń i funduszy emerytalno – rentowych), w szczególności jako usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane (wskazane w grupowaniu 65.23.10-00.00).

II. Przychody z tytułu utrzymywania papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank jest organizatorem i/lub gwarantem emisji

W ramach obsługi emisji, Bank podejmuje działania zmierzające do uplasowania papierów w ramach oferty publicznej lub niepublicznej. W niektórych przypadkach, Bank pełni funkcję tzw. gwaranta emisji, nabywając papiery wartościowe nieuplasowane na rynku, w ramach dokonywanej oferty.

Ponadto, występują sytuacje, w których, bez względu na ewentualne pełnienie przez Bank funkcji tzw. gwaranta emisji, Bank jest „z góry” zainteresowany nabyciem określonych papierów wartościowych oferowanych w ramach organizowanej emisji.

Powyższe papiery wartościowe, nabyte w sytuacjach, gdy Bank jest organizatorem i/lub gwarantem emisji, stanowią element majątku Banku i zaliczane są do jego aktywów. W szczególności Bank kwalifikuje omawiane papiery jako tzw. „papiery wartościowe dostępne do sprzedaży”, tj. zasadniczo Bank utrzymuje omawiane papiery do ich terminu zapadalności, jednakże w razie potrzeby, np. w celu uzyskania większej płynności finansowej, mogą one być sprzedane przez Bank przed upływem terminu zapadalności. Tym samym, celem Banku nie jest obrót tymi papierami w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w celu uzyskania zysku ze sprzedaży, lecz ich utrzymywanie jako papierów o charakterze lokacyjnym.

W związku z posiadaniem przedmiotowych papierów wartościowych, co do zasady, Bank otrzymuje przychody odsetkowe i/lub realizuje dyskonto w terminie wymagalności tych papierów.

Podsumowując, z punktu widzenia X, świadczy on usługi organizacji i/lub gwarancji emisji w zamian za uzgodnioną prowizję. Jedynie dodatkowo, w związku z ulokowaniem środków finansowych w omawiane papiery wartościowe, Bank otrzymuje przychody majątkowe w formie dyskonta i odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT, nie uwzględnia się wskazanych powyżej przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji jest Bank...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Banku, na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT nie należy uwzględniać wartości przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji jest Bank.

Zgodnie z przepisami Ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, w stosunku do których podmiot je wykonujący występuje w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów podatku VAT.

Niewątpliwie Bank wykonuje działalność gospodarczą i występuje jako podatnik VAT z tytułu świadczonych usług organizacji i gwarancji emisji papierów wartościowych w zamian za wynagrodzenie w formie ustalonej prowizji. Z powyższego tytułu Bank wystawia faktury VAT dokumentujące należną prowizję za świadczenie powyższych usług, z zastosowaniem zwolnienia z VAT.

Natomiast odrębne przychody z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank jest organizatorem i/lub gwarantem emisji, w szczególności wskazane powyżej przychody odsetkowe i dyskonto, nie stanowią wynagrodzenia Banku z tytułu usług organizacji i gwarancji emisji.

Nabywając wskazane dłużne papiery wartościowe, w odniesieniu do których Bank pełnił funkcję organizatora lub gwaranta emisji, Bank występuje w roli inwestora lokującego nadwyżki finansowe, a nie występuje w roli podmiotu świadczącego jakąkolwiek usługę. Przedmiotowe przychody dyskontowe oraz odsetkowe otrzymywane są ściśle w związku z posiadanym przez Bank majątkiem i lokatą własnego kapitału. Tym samym, zdaniem Banku, przychody dyskontowe oraz odsetkowe nie stanowią po stronie Banku wynagrodzenia z tytułu czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegających opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, zdaniem Banku, w świetle art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania VAT jest wyłącznie kwota uzgodnionego wynagrodzenia należnego Spółce od emitenta, tj. prowizji, którą Bank fakturuje na usługobiorców. Nie należy natomiast uwzględniać w podstawie opodatkowania VAT przychodów z posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank jest organizatorem lub gwarantem emisji. Przychody te powstają bowiem jedynie „pobocznie”, w związku z utrzymywaniem przez Bank omawianych papierów jako składników swojego majątku o charakterze lokacyjnym.

Bank pragnie wskazać, iż stanowisko tożsame z prezentowanym przez Bank powyżej zostało przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego z dnia 28 stycznia 2010 r. (sygn. akt: IPPP1/443-1140/09-2/AP) oraz z dnia 4 czerwca 2009 r. (sygn. akt: IPPP2/443-299/09-4/SAP).

Stanowisko to potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z dnia 4 grudnia 2009 r. (sygn. akt: IBPP2/443-714/09/BW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj