Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1262/10/EJ
z 14 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1262/10/EJ
Data
2010.09.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
ochrona środowiska
ochrona środowiska
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
turystyka
turystyka
zagospodarowanie terenów zielonych
zagospodarowanie terenów zielonych


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji projektu polegającego na utworzeniu ścieżek ekologicznych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010r. (data wpływu 6 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 września 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, oś priorytetowa 4 – rozwój infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej, działanie 4.2 – rozwój systemów lokalnej infrastruktury ochrony środowiska i energetycznej Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Projekt obejmuje wytyczenie i częściowe utwardzenie (2,24 km) szlaku o łącznej długości ok. 4,5 km, oznakowanie trasy przy pomocy kierunkowskazów i tablic informacyjnych. Planuje się utworzenie stanowisk fauny i flory oraz trzech miejsc odpoczynkowych (tzw. postojów – zadaszonych ławeczek służących schronieniu podczas wycieczek przed warunkami atmosferycznymi). Dodatkowo w ramach projektu powstanie strona internetowa z wirtualną mapą szlaku i oznaczeniem GPS. Do dyspozycji zwiedzających będzie również opracowany w ramach projektu zbiór scenariuszy zajęć dydaktycznych na przedmiotowym szlaku. Inwestycja stanowić będzie również uzupełnienie oferty turystycznej gminy i regionu. Celem projektu jest poprawa i podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa. Inwestycja pozostanie własnością gminy. Po zrealizowaniu inwestycji wszelkie koszty związane z bieżącym utrzymaniem ścieżek będą finansowane z budżetu gminy. Gmina corocznie w swoim budżecie zabezpieczy środki na bieżące utrzymanie ścieżki. Powstałe w ramach projektu elementy będą ogólnodostępne i nieodpłatnie wykorzystywane przez użytkowników. Projekt nie będzie generował dochodu.

W ramach Regionalnego programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 wymagającym załącznikiem do wniosku o płatność jest zaświadczenie o tym czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT i czy w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W piśmie z dnia 13 września 2010r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że rezultaty projektu nie będą dla gminy generowały sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „…” ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizowanym projektem pn. „…” Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 10).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje w ramach zadań własnych projekt pn. „…”. Projekt obejmuje wytyczenie i częściowe utwardzenie (2,24 km) szlaku o łącznej długości ok. 4,5 km, oznakowanie trasy przy pomocy kierunkowskazów i tablic informacyjnych. Planuje się utworzenie stanowisk fauny i flory oraz trzech miejsc odpoczynkowych (tzw. postojów – zadaszonych ławeczek służących schronieniu podczas wycieczek przed warunkami atmosferycznymi). Dodatkowo w ramach projektu powstanie strona internetowa z wirtualną mapą szlaku i oznaczeniem GPS. Do dyspozycji zwiedzających będzie również opracowany w ramach projektu zbiór scenariuszy zajęć dydaktycznych na przedmiotowym szlaku. Inwestycja stanowić będzie również uzupełnienie oferty turystycznej gminy i regionu. Powstałe w ramach projektu elementy będą ogólnodostępne i nieodpłatnie wykorzystywane przez użytkowników. Projekt nie będzie generował dochodu. Rezultaty projektu nie będą dla gminy generowały sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną gminy.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za np. dwa lata oraz czy nie nastąpią zmiany w sposobie wykorzystywania przez Wnioskodawcę mienia powstałego w wyniku realizacji projektu. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność jedynie w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj