Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1338/10/EJ
z 29 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1338/10/EJ
Data
2010.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
ochrona środowiska
ochrona środowiska
odpady (śmieci)
odpady (śmieci)
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
rekultywacja
rekultywacja
składowanie odpadów (śmieci)
składowanie odpadów (śmieci)


Istota interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją przez Gminę projektu polegającego na rekultywacji terenów górniczych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010r. (data wpływu 20 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 26 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości związanego z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości związanego z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2010r. (data wpływu 26 października 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet 5. Środowisko, Działanie 5.2 Gospodarka odpadami; Typ projektu – rekultywacja obszarów zdegradowanych oraz likwidacja składowisk odpadów, w tym dzikich wysypisk na cele przyrodnicze. Głównym celem projektu jest przyrodnicza rekultywacja zdegradowanego terenu poprzemysłowego wraz z likwidacją dzikich wysypisk odpadów. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy jakości wód powierzchniowych i podziemnych, ograniczenia ilości odpadów deponowanych i zdeponowanych w środowisku, poprawy jakości powietrza. Zahamuje zagrożenie ekologiczne, przywróci wartości przyrodnicze przestrzeni publicznej. Realizacja projektu polega na udostępnieniu mieszkańcom dzielnicy P. i Miasta J. oraz odwiedzającym miasto atrakcyjnych przyrodniczo terenów. Przyrodnicza rekultywacja zgodnie z zapisem MPZP przebiegać będzie w kierunku powstania terenów zielonych poza miastem. Rezultatem projektu jest powierzchnia terenów atrakcyjnych przyrodniczo – 8,05 ha. Teren objęty projektem położony jest w J., w północnej części miasta i stanowi teren byłego zakładu górniczego. Projekt obejmuje m.in. usunięcie i wywóz zanieczyszczonej warstwy gruntu i przywrócenie jakości gleby, likwidację składowisk odpadów poprzemysłowych i nielegalnych składowisk odpadów komunalnych, odtworzenie warstwy urodzajnej gruntu, nasadzenia roślin i zieleni, zabezpieczenie struktury skarp wyrobiska przed osuwaniem. Działki poprzemysłowe stanowią własność miasta J. Wszelkie pozyskane na skutek realizacji projektu materiały stanowić będą własność wykonawcy.

Źródła finansowania: 72,90% Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, 27,10% budżet miasta.

Koszty kwalifikowane projektu:

  1. Dokumentacja techniczna
  2. Studium wykonalności
  3. Roboty rozbiórkowe
  4. Zagospodarowanie zielenią
  5. Promocja projektu.

W ramach projektu podatek VAT został uwzględniony jako koszt kwalifikowalny zgodnie z wytycznymi programu.

Wnioskodawca wskazał, że projekt został zrealizowany jako zadanie własne miasta na prawach powiatu zgodnie z art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998r. (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz zadanie własne gminy zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990r. (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 3 pkt 3 ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego z dnia 16 grudnia 2005r. (Dz. U. Nr 267, poz. 2251).

W piśmie z dnia 18 października 2010r. Wnioskodawca wskazał, że zrekultywowany teren jest i będzie ogólnodostępny, i korzystanie z niego będzie bezpłatne. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną dla Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu „…” w ramach RPO, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub w całości nie prowadząc działalności gospodarczej i nie uzyskując przychodów opodatkowanych podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w części lub w całości w związku z realizacją zadania, gdyż nie prowadzi działalności gospodarczej, nie uzyskując przychodów w tym zakresie, w związku z czym zakupione towary i usługi w ramach realizacji zadania nie powodują opodatkowania podatkiem VAT dla Wnioskodawcy. Urząd Miasta nie uzyska żadnych środków finansowych związanych z efektami realizacji projektu, tzn. nie wystąpi związana z tym sprzedaż opodatkowana w Gminie. Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Wnioskodawca wskazał, że Urząd Miejski i Miasto posiadają jeden numer identyfikacji podatkowej i składają jedno rozliczenie VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przepisu art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wynika, że prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba, że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru określa ustawa o samorządzie gminnym art. 92 ust. 3 powołanej ustawy).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn. „…”. Głównym celem projektu jest przyrodnicza rekultywacja zdegradowanego terenu poprzemysłowego wraz z likwidacją dzikich wysypisk odpadów. Zrekultywowany teren jest i będzie ogólnodostępny, korzystanie z niego będzie bezpłatne. Efekty powstałe w wyniku realizacji przedsięwzięcia nie będą generowały sprzedaży opodatkowanej. Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną dla Wnioskodawcy.

Zatem w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w całości lub w części, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj