Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-472/10/BWo
z 30 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-472/10/BWo
Data
2010.08.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> System zwrotu podatku podróżnym


Słowa kluczowe
korekta
korekta
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podróżni
podróżni
zwrot podatku
zwrot podatku


Istota interpretacji
prawo do dokonania korekty podatku należnego od sprzedaży dokonanej w systemie zwrotu podatku podróżnym



Wniosek ORD-IN 839 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010r. (data wpływu 25 czerwca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty podatku należnego od sprzedaży dokonanej w systemie zwrotu podatku podróżnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do dokonania korekty podatku należnego od sprzedaży dokonanej w systemie zwrotu podatku podróżnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Spółka jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Spółka podpisała umowę współpracy w zakresie zwrotu podatku od towarów i usług (tax free) z uprawnionym podmiotem do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym.

Z uzyskanych przez Spółkę informacji wynika, że wysoce prawdopodobne jest, że Spółka będzie otrzymywać dokumenty uprawniające do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu (zawierające potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium wspólnoty) po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Spółka w takiej sytuacji zamierza dokonywać korekty w deklaracji bieżącej czyli w miesiącu otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, a nie korygować deklarację za miesiąc w którym wykazano daną sprzedaż towaru ze stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle art. 129 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy potwierdzenie wywozu poza terytorium Wspólnoty: Spółka otrzyma po terminie do złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonała sprzedaży na rzecz podróżnych może dokonać korekty podatku należnego od tej dostawy w deklaracji bieżącej tj. w miesiącu otrzymania potwierdzenia wywozu poza terytorium Wspólnoty...

Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed i upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Ustawodawca nie precyzuje jak dokonać powyższej korekty więc oznacza to dowolność podatnika:

  • skorygować deklarację, w której wykazano sprzedaż krajową albo
  • skorygować sprzedaż w deklaracji bieżącej tj. w miesiącu otrzymania potwierdzenia wywozu poza i terytorium wspólnoty.

Dokonanie korekty w deklaracji bieżącej czyli w miesiącu otrzymania dokumentów nie pozostaje w sprzeczności z zapisami ustawy i jest niewątpliwie rozwiązaniem korzystniejszym niż składanie kolejnych korygujących deklaracji do jednego miesiąca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej „podróżnymi”, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stosownie do art. 128 ust. 1 ww. ustawy zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu zaś winien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej – zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy o VAT, urząd celny potwierdza wywóz towarów na dokumencie, o którym mowa powyżej, pod okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Stosownie do art. 129 ust. 1 ww. ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:

  1. spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
  2. przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, podatnik nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, jest on obowiązany do zastosowania stawki podatku właściwej dla sprzedaży danego towaru w kraju.

Zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż sprzedawca, który otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy, może dokonać korekty podatku należnego metodą:

  • korekty podatku należnego za miesiąc, w którym została dokonana sprzedaż lub
  • korekty podatku należnego za miesiąc, w którym podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca zamierza dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym zagranicznym. W związku z późniejszym otrzymywaniem dokumentów uprawniających do zastosowania stawki 0% Wnioskodawca zamierza dokonywać korekty podatku należnego za miesiąc, w którym otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Mając na uwadze powyżej wskazane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące dokonywania korekty podatku należnego przyjęcie przez Wnioskodawcę, iż przedmiotowej korekty podatku należnego może dokonać za miesiąc, w którym otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, należało uznać za prawidłowe.

Należy przy tym zaznaczyć, iż niniejsza interpretacji nie rozstrzyga kwestii uprawnienia Wnioskodawcy do dokonywania zwrotu podatku podróżnym, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Dla celów niniejszej interpretacji przyjęto, iż Wnioskodawca stosowne uprawnienia posiada.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj