Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-858/10/TS
z 15 listopada 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-858/10/TS
Data
2010.11.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
ogrodzenie
ogrodzenie
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
stawki podatku
stawki podatku
usługi
usługi
usługi montażowe
usługi montażowe
Istota interpretacji
Prawo do obniżonej stawki podatku 7% na usługę montażu bram ogrodzeniowych oraz innych elementów ogrodzenia.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla kompleksowych usług montażu bram ogrodzeniowych oraz innych elementów ogrodzenia – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 2 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla kompleksowych usług montażu bram ogrodzeniowych oraz innych elementów ogrodzenia. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na montażu zakupionych:
Powyższe usługi wykonywane są w obiektach budownictwa mieszkalnego, przez które rozumie Pan – zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług – budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszania, sklasyfikowane w:
Opisane przez Pana usługi zostały przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45.34.10-00.00. Ogrodzenia wraz z bramami wjazdowymi i innymi elementami montowane są w różnych przypadkach:
Usługi świadczone są na zamówienie klienta (osób prywatnych lub deweloperów), które każdorazowo sporządzane jest w formie pisemnej, na podstawie wizji lokalnej oraz dokonanych pomiarów. W piśmie uzupełniającym z dnia 30 września 2010 r., zaznaczył Pan, iż w zawieranych umowach stosowana jest jedna cena za montaż, obejmująca również koszty zużywanych materiałów oraz koszty robocizny. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w świetle przedstawionej sytuacji, istnieje prawo do zastosowania – na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług – obniżonej stawki podatku 7% na pełną usługę montażową, która na podstawie umowy zawartej z klientem, będzie obejmowała zarówno usługę montażu, jak i wszystkie zużyte materiały, bez wyodrębniania poszczególnych elementów, tj. kosztów robocizny, kosztów materiałów, kosztów transportu materiałów... Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi montażu ogrodzeń przy obiektach budownictwa mieszkaniowego podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku od towarów i usług, bowiem są to elementy w sposób trwały związane z konkretnym budynkiem i stanowią jego część składową. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…), natomiast świadczenie usług to, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przepis art. 8 ust. 3 cyt. ustawy przewiduje, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0%. I tak – w myśl art. 41 ust. 2 wskazywanej ustawy – dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przepisy art. 41 ust.12-12c ustawy przewidują obniżenie podstawowej stawki podatku od towarów i usług do wysokości 7% dla dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się – w myśl ust. 12 lit. a cytowanego przepisu – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (…). Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12 lit. c ustawy). Ponadto zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
W związku z powyższym, koniecznym jest wskazanie treści art. 2 pkt 12 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Dział 11 PKOB obejmuje:
Należy mieć przy tym na uwadze, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Z kolei budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika, iż wysokość stawki w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkalnego uzależniona jest od tego, czy prace dotyczą budynku, czy wykonywane są poza nim. Preferencyjna 7% stawka podatku ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, (objętym społecznym programem mieszkaniowym oraz nieobjętym tym programem), w odniesieniu do budowy, robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich częściach oraz lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12. Mając na uwadze powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług oraz przepisy odrębne, należy stwierdzić, że opodatkowaniu 7% stawką podatku podlegają jedynie roboty budowlano-montażowe wykonane w budynku mieszkalnym, natomiast roboty wykonane poza bryłą budynku, objęte są 22% stawką podatku. Jak wynika z opisanych okoliczności sprawy, Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy usługi z zakresu montażu zakupionych ogrodzeń oraz bram wjazdowych. Wykonywane prace dotyczą obiektów budownictwa mieszkaniowego, tj. budynków sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, nowych lub już istniejących. Przedmiotowe usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.34.10-00.00 – „Roboty związane ze stawianiem płotów i ogrodzeń”. Montaż wykonywany jest każdorazowo na podstawie umowy zawartej z klientem, po przeprowadzonych wcześniej pomiarach oraz wizji lokalnej. Wnioskodawca stosuje tam jedną cenę, która obejmuje usługę montażową oraz koszty zużytych materiałów. Stosownie do § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.). Zgodnie z tą Klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:
Należy zauważyć, że z zawartej indywidualnie z klientem umowy dotyczącej wykonania przedmiotowych czynności, jak i podanej przez Pana klasyfikacji PKWiU wynika, iż mamy do czynienia ze świadczeniem usług, w ramach których wykorzystywane są zakupione materiały i urządzenia niezbędne do osiągnięcia końcowego efektu, a nie z dostawą konkretnych towarów. Powołane powyżej przepisy prawa podatkowego odnoszą się jednakże do możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku jedynie do usług świadczonych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, tj. w bryle budynku. Aktualnie obowiązujące przepisy, w przeciwieństwie do obowiązującego do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b, nie dają podstawy prawnej do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, np. montażu ogrodzeń. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że o ile przedstawione we wniosku usługi montażu bram ogrodzeniowych i innych elementów ogrodzenia, w cenie których zawarta jest wartość zużywanych materiałów oraz urządzeń, wykonywane są na zewnątrz budynku, brak jest podstaw prawnych do stosowania obniżonej stawki podatku 7%, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy. Podlegają one w związku z tym opodatkowaniu według stawki podstawowej 22%. Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m. in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług. Interpretacja dotyczy stanu fatycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.