Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-895/10/BW
z 3 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-895/10/BW
Data
2010.11.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
sprzęt pożarniczy
sprzęt pożarniczy
straż pożarna
straż pożarna


Istota interpretacji
Czy w odniesieniu do projektu „...” można zastosować przy zakupie ww. wyposażenia obniżoną stawkę podatku VAT 7%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2010r. (data wpływu 2 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2010r. (data wpływu 13 października 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy opisanych we wniosku samochodów i sprzętu ratowniczo-gaśniczego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla dostawy opisanych we wniosku samochodów i sprzętu ratowniczo-gaśniczego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2010r. (data wpływu 13 października 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 września 2010r. znak: IBPP2/443-628/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina X jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług. Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina jest podmiotem zobowiązanym do wykonywania zadań własnych do których należą m. in. zadania dotyczące ochrony przeciwpożarowej. Realizując zadania nałożone przepisami w/w ustawy (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8) Gmina X w partnerstwie z Gminą Y i Z złożyła w dniu 21 grudnia 2009 roku w Urzędzie Marszałkowskim w ramach osi priorytetowej RPPK.04.00.00 - 4. Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom, działanie "4.4 Zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom" wniosek o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 p.n. "...". Wniosek uzyskał dofinansowanie i na tę okoliczność w dniu 12 maja 2010 została zawarta umowa nr. zmieniona aneksem z dnia 19 lipca 2010.

Inwestycja w 83,33% wydatków kwalifikowalnych finansowana jest z EFRR. Pozostałe wydatki pochodzą z budżetów gmin.

Realizacja projektu ma miejsce w okresie od 01 lipca 2010r. do 30 września 2010r.

Celem projektu jest ochrona obszarów leśnych i przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska występujących na terenie powiatu „k” oraz „r” także województwa. Celami szczegółowymi inwestycji są m. in.:- usprawnienia pracy OSP, systemu ochrony przeciwpożarowej, zapewnienie możliwości natychmiastowej reakcji na wszelkie pojawiające się zagrożenia i sprawną ich likwidację, skrócenie czasu dojazdu do wypadków i katastrof, poprawa jakości i skuteczności podejmowanych działań ratowniczych, poprawa zabezpieczenia środowiska naturalnego przed skutkami katastrof o charakterze naturalnym i cywilizacyjnym, wsparcie sprzętowe jednostek OSP, zmniejszenie skutków zagrożeń środowiskowych powstających w gminie, odpowiednie wyposażenie OSP w sprzęt pozwalający na skuteczne działanie w przypadku podjęcia akcji ratowniczej.

Inwestycja polegała będzie na zakupie:

  • 3 samochodów średnich ratowniczo - gaśniczych dla jednostek OSP Gminy X, Gminy Y i Gminy z;
  • 2 samochodów lekkich ratownictwa technicznego dla jednostek OSP Gmin;
  • 1 kpl. sprzętu ratowniczo - gaśniczego dla jednostki OSP Gminy Z.

Całkowita wartość projektu wynosi 2.259.233,33 zł a wartość dofinansowania wynosi 1.882.619,12 zł. Gmina w budżecie projektu uwzględniła jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT. Podmiotami przewidzianymi do eksploatowania przedmiotów inwestycji po jej zakończeniu na podstawie umów użyczenia na czas nieokreślony są wymienione wcześniej jednostki OSP Gmin X. Wszystkie te jednostki wchodzą w skład KSRG.

Działając na podstawie art. 14b § 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Wójt Gminy X zwraca się z prośbą o wydanie postanowienia w drodze interpretacji do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

Ponadto w piśmie z dnia 5 października 2010r. znak: Wnioskodawca uzupełnił wniosek stwierdzając, iż w dniu 19 sierpnia 2010r. Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013 zaproponowała podjęcie przez Beneficjentów działań zmierzających do prawidłowego stosowania 7% stawki podatku VAT. W myśl zaleceń Instytucji Zarządzającej w dniu 24 sierpnia 2010r. Gmina X zawarła aneks Nr 1/2010 do umowy partnerskiej zawartej w dniu 17 grudnia 2009r., a następnie zawarto umowy cesji wierzytelności i przejęcia długu pomiędzy poszczególnymi Gminami a Ochotniczymi Strażami Pożarnymi. Tym samym nabywcą, odbiorcą i płatnikiem (wskazanym na fakturze) będą poszczególne Ochotnicze Straże Pożarne – Partnerzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu „Ochrona obszarów leśnych i przeciwdziałanie nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska w Powiatach poprzez poprawę wyposażenia jednostek” można zastosować przy zakupie w/w wyposażenia obniżoną stawkę podatku VAT 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina X może skorzystać z obniżonej 7% stawki podatku VAT gdyż zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług spełnia warunki z art. 41 ust. 10 tj. 1) towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy; 2) dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej; 3) towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej. Z zakresu inwestycji wynika że przedmiotem przetargu jest dostawa samochodów pożarniczych oraz sprzętu ratowniczo-gaśniczego przeznaczonych dla ochotniczych straży pożarnych czyli towar przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej. Stawkę podatku VAT 7% o której mowa w ust. 2 art. 41, stosuje się m.in. do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ustawy z zastrzeżeniem jednak, że dostawa ta realizowana jest dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej. W niniejszym przypadku wymóg jest spełniony gdyż ostatecznymi użytkownikami będą jednostki ochrony przeciwpożarowej tzn. OSP

W świetle opisanego stanu faktycznego oraz w oparciu o regulacje prawne oraz o wydaną przez Urząd Skarbowy interpretację prawa podatkowego sygnatura: Gmina X stoi na stanowisku, że spełnia przesłanki wynikające z treści art. 41 ust. 10 ustawy pozwalające jej na zastosowanie do dostawy samochodów pożarniczych oraz sprzętu ratowniczo-gaśniczego 7% stawki podatku od towarów i usług. Nie ulega wątpliwości, że przedmiotami dostawy dokonywanej na terenie kraju, są towary mieszczące się w poz.129-134 załącznika nr 3 do cyt. ustawy, ponadto dostawa samochodów i sprzętu realizowana jest na cele ochrony przeciwpożarowej dla jednostek ochrony pożarowej czyli Ochotniczych Straży Pożarnych. Faktycznym odbiorcą przedmiotowego towaru, a zarazem jego użytkownikiem są ochotnicze straże pożarne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Stawka podatku od towarów i usług – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ww. ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy, w poz. 129-134, wymieniono towary pod ogólnym tytułem „Towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej”.

Natomiast art. 41 ust. 10 ww. ustawy o VAT stanowi warunek ograniczający stosowanie stawki 7% dla dostawy towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Stosowanie obniżonej - 7% stawki podatku - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ww. ustawy, przy dostawie towarów na cele ochrony przeciwpożarowej, jest uzależnione od spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. towar będący przedmiotem dostawy musi być wymieniony w poz. 129-134 załącznika do ustawy o VAT,
  2. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  3. towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Uwzględniając wymienione przepisy należy stwierdzić, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 7% uzależnione jest między innymi od faktu czy nabywcą jest jednostka ochrony przeciwpożarowej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.), jednostkami ochrony przeciwpożarowej są:

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
  • jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej,
  • zakładowa straż pożarna,
  • zakładowa służba ratownicza,
  • gminna zawodowa straż pożarna,
  • powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna,
  • terenowa służba ratownicza,
  • ochotnicza straż pożarna,
  • związek ochotniczych straży pożarnych,
  • inne jednostki ratownicze.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki niewymienione w ww. art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, nie są jednostkami ochrony przeciwpożarowej. Jeżeli zatem nabywcą będzie Gmina, stawką właściwą dla dostaw tych towarów będzie stawka 22% (na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT), bez względu na cel w jakim podmiot ten zakupuje te towary. W przypadku nabycia tych towarów (tj. wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy) bezpośrednio przez jednostkę ochrony przeciwpożarowej, właściwą stawką będzie stawka 7% pod warunkiem, że towary te będą służyć ochronie przeciwpożarowej.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, na fakturze VAT dokumentującej zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych, ratownictwa technicznego i kompletu sprzętu ratowniczo-gaśniczego jako nabywca, odbiorca i płatnik, wskazane zostaną poszczególne Ochotnicze Straże Pożarne.

Wobec powyższego określone przez ustawodawcę, w art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o VAT, warunki w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione, bowiem dostawa towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ww. ustawy o VAT nastąpi dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, a nie dla Gminy. Przedmiotowa dostawa będzie więc korzystać z obniżonej 7% stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto nadmienia się, iż sprawa będąca przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj