Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1225/10/KG
z 29 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1225/10/KG
Data
2010.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
usługi artystyczne
usługi artystyczne
usługi edukacyjne
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obrotów uzyskanych z tytułu świadczenia usług w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.52.19, do dnia 31 grudnia 2012r.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2010r. (data wpływu 30 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 października 2010r. (data wpływu 5 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia do dnia 31 grudnia 2012r. z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, sprzedaży usług w zakresie pozaszkolnej formy edukacji artystycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia do dnia 31 grudnia 2012r. z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, sprzedaży usług w zakresie pozaszkolnej formy edukacji artystycznej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 października 2010r. (data wpływu 5 listopada 2010r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2011r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 29 załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji z wyłączeniem PKWiU 85.51.10.0 oraz 85.52.11.0.

Na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta Wnioskodawca prowadzi działalność zakwalifikowaną jako „pozaszkolne formy edukacji artystycznej PKD 85.52.Z o nazwie J. Wojewódzki Urząd Statystyczny zaświadczeniem z dnia 1 lutego 2010r. nadał do tej działalności REGON.

Symbol PKWiU z roku 2008 dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę to – 85.52.19.0, tj. usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej.

Natomiast wg rozporządzenia Rady Ministrów – Dz. U. Nr 42 poz. 264 z 1997r. – 92.34.13.00.

Działalność ta obejmuje zagadnienia:

  1. związane z ruchem i rytmika,
  2. ćwiczenia wg własnych układów sceniczno-choreograficznych,
  3. przygotowanie do indywidualnych oraz zorganizowanych występów wg własnych układów sceniczno-choreograficznych,
  4. występy zorganizowanych grup artystycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca jest zwolniony do 31 grudnia 2012r. z ewidencjonowania sprzedaży w zakresie prowadzonej działalności, tj. pozaszkolnej formy edukacji artystycznej PKD 85.52.Z oraz czy do tego czasu nie jest zobowiązany do posiadania kasy rejestrującej, o której mowa w rozporządzeniu z dnia 26 lipca 2010r....

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadząc działalność gospodarczą – pozaszkolne formy edukacji artystycznej PKD 85.52.Z – działalność ta korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010r. – Dz. U. Nr 138 poz. 930.

Stanowisko to wynika z treści poz. 29 załącznika do rozporządzenia, który zwalnia z ewidencjonowania usługi w zakresie edukacji za wyjątkiem usług wg PKWiu 85.51.10.0 oraz 85.52.11.0.

W świetle powołanego przepisu, ze nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej aż do 31 grudnia 2012r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2011r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 138, poz. 930).

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej „ewidencjonowaniem”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 29 załącznika zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały, zakwalifikowane pod symbolem PKWiU ex 85 – Usługi w zakresie edukacji – z wyłączeniem:

  • usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
  • usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0).

Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej. Symbol PKWiU określony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – dla czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę to 85.52.19.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że na podstawie § 2 rozporządzenia, w związku z poz. 29 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obrotów uzyskanych z tytułu świadczenia usług w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.52.19, do dnia 31 grudnia 2012r.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej obowiązku posiadania kasy rejestrującej zaznaczenia wymaga, iż przepisy ustawy o podatku VAT nakładają na podatników obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, a nie obowiązek posiadania kasy. Bezsprzecznie obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wiąże się z koniecznością posiadania kasy rejestrującej, jednakże nie istnieje podstawa prawna, która zobowiązywałaby Wnioskodawcę do zakupu i posiadania kasy rejestrującej w związku z utratą prawa do zwolnienia z ewidencjonowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że organ wydający interpretację indywidualną, nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. Zatem tut. organ podatkowy nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych, w związku z czym, niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj