Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-928b/10/RS
z 19 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-928b/10/RS
Data
2010.11.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
eksport (wywóz)
eksport (wywóz)
stawka preferencyjna
stawka preferencyjna
wolny obszar celny
wolny obszar celny


Istota interpretacji
Zakres opodatkowania dostaw samochodów, nie dopuszczonych do obrotu na terytorium UE, dokonywanych w wolnym obszarze celnym, na rzecz podmiotu, który dokona ich eksportu na Ukrainę i możliwość zastosowania do nich stawki 0%.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2010 r. (data wpływu 7 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 28 października 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw samochodów, nie dopuszczonych do obrotu na terytorium UE, dokonywanych w wolnym obszarze celnym, na rzecz podmiotu, który dokona ich eksportu na Ukrainę i możliwość zastosowania do nich stawki 0% - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 28 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostaw samochodów, nie dopuszczonych do obrotu na terytorium UE, dokonywanych w wolnym obszarze celnym, na rzecz podmiotu, który dokona ich eksportu na Ukrainę i możliwość zastosowania do nich stawki 0%


W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza powołać spółkę z o.o., która prowadziłaby działalność gospodarczą na terenie wolnego obszaru celnego polegającą na sprzedaży nowych samochodów osobowych. Pojazdy zostaną sprowadzane do ww. spółki, w ramach procedury tranzytu, z fabryki znajdującej się na terytorium Japonii (przewożone będą przez porty w Belgii do Polski, gdzie pozostaną pod dozorem celnym i na żadnym etapie nie zostaną dopuszczone do swobodnego obrotu). Następnie zostaną sprzedane, poza procedurą składu celnego, w wolnym obszarze celnym na warunkach "E.", spółce z Ukrainy (zarejestrowanej jako podatnik VAT PL w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług), która będzie je eksportować do Ukrainy. Z wolnego obszaru celnego samochody będą wyjeżdżały w ramach procedury tranzytu. Samochody zostaną objęte dozorem celnym i będą ujęte w wymaganej przepisami ewidencji towarów prowadzonej przez Spółkę. Dostawy pojazdów dokonywane będą poza składem celnym, gdyż na jego utworzenie nie godzi się urząd celny.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy sprzedaż nowych samochodów osobowych przez spółkę z o.o. na terytorium wolnego obszaru celnego (jak przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego) na warunkach "E." dla spółki z Ukrainy (zarejestrowanej jako podatnik VAT PL w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) tj. poza procedurą składu celnego, będzie mieściła się w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy, jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju, a jeśli tak, to czy do dostaw tych będzie miała zastosowanie 0% stawka podatku na podstawie § 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają czynności odpłatnej dostawy dokonywane wyłącznie na terytorium kraju. Nie podlega zatem opodatkowaniu w Polsce odpłatna dostawa towarów poza terytorium kraju. O tym, czy dana dostawa jest dokonywana na terenie kraju decydują przepisy o miejscu świadczenia, w tym przypadku określone w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy. Spółka wskazała, że w myśl art. 166 (zdanie pierwsze) Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L. 92.302.1 ze zm.) „wolne obszary celne i składy wolnocłowe są częściami obszaru celnego wspólnoty lub pomieszczeniami znajdującymi się na tym obszarze oddzielonymi od pozostałej jego części …”, a więc - w ocenie Spółki - wolne obszary celne dla celów podatku od towarów i usług są wyłączone z terytorium kraju w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy. Jej zdaniem, terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 3 ustawy) i terytorium państwa członkowskiego (art. 2 pkt 4 ustawy) nie są pojęciami tożsamymi. Stąd też sprzedaż nowych samochodów na terytorium wolnego obszaru celnego na warunkach "E." dla spółki z Ukrainy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku, gdyby stanowisko Spółki było błędne i dostawa towarów na terytorium wolnego obszaru celnego mieściłaby się w zakresie czynności art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, to opodatkowanie takiej dostawy powinno nastąpić wg stawki 0% tj. na identycznych zasadach jakie przewidziane zostały dla dostawy towarów w składzie celnym, a więc zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten będzie miał zastosowanie, pomimo że dostawa dokonywana będzie poza procedurą składu celnego w wolnym obszarze celnym na rzecz spółki (zarejestrowanej jako podatnik VAT PL w rozumieniu art. 15 ww. ustawy).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Rozstrzygnięcie kwestii opodatkowania dostawy towarów realizowanej w wolnym obszarze celnym, wymaga przede wszystkim określenia, jak winno być traktowane terytorium wolnego obszaru celnego.

Z treści art. 2 pkt 1 ustawy wynika, że pod pojęciem „terytorium kraju” należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa z dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 12, poz. 67), choć nie definiuje wprost pojęcia terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jednak określa jego granice, tym samym wyznacza obszar wchodzący w skład terytorium kraju. W świetle regulacji zawartej w art. 1 tej ustawy, granicą Rzeczypospolitej Polskiej, zwaną dalej "granicą państwową", jest powierzchnia pionowa przechodząca przez linię graniczną, oddzielająca terytorium państwa polskiego od terytoriów innych państw i od morza pełnego. Granica państwowa rozgranicza również przestrzeń powietrzną, wody i wnętrze ziemi.

Rzeczpospolita Polska wykonuje swoje zwierzchnictwo nad terytorium lądowym oraz wnętrzem ziemi znajdującym się pod nim, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym oraz dnem i wnętrzem ziemi znajdującymi się pod nimi, a także w przestrzeni powietrznej znajdującej się nad terytorium lądowym, morskimi wodami wewnętrznymi i morzem terytorialnym (art. 6 ustawy o ochronie granicy państwowej).

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na brak w ustawie o podatku od towarów i usług, unormowań wskazujących na wyłączenie wolnego obszaru celnego położonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium kraju, w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy, obszar ten jest traktowany przez ustawodawcę jako część terytorium Polski.


Eksportem towarów - w świetle art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy, - jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonywany przez:


  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005";


Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem wywozu jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz i na niego są wystawiane dokumenty eksportowe – eksport bezpośredni, od sytuacji, gdy towar będący przedmiotem wywozu jest wywożony przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz i na niego są wystawiane dokumenty eksportowe – eksport pośredni.

Przez dostawę towarów - w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

W oparciu o ust. 6 wyżej wskazanego artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (ust. 7 powołanego artykułu).

Zgodnie z ust. 9 tegoż artykułu, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Na podstawie ust. 11 powołanego artykułu, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.


Stosownie do § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy:


  1. towarów w składzie celnym, wprowadzonych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;
  2. towarów objętych procedurą składu celnego.


Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy;
  2. towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej, prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami;
  3. towary, inne niż objęte procedurą składu celnego, nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy wyprowadzane ze składu celnego.


Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza powołać spółkę z o.o., która będzie sprowadzać nowe samochody osobowe w ramach procedury tranzytu z fabryki położonej w Japonii. Pojazdy będą przewożone przez porty w Belgii do Polski, gdzie pozostawać będą pod dozorem celnym i na żadnym etapie nie zostaną dopuszczone do swobodnego obrotu. Samochody następnie zostaną sprzedane, poza procedurą składu celnego, w wolnym obszarze celnym, na warunkach "E.", spółce ukraińskiej (zarejestrowanej jako podatnik VATPL w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług), która będzie je eksportować na Ukrainę. Z wolnego obszaru celnego samochody będą wyjeżdżały w ramach procedury tranzytu. Pojazdy zostaną objęte dozorem celnym i będą ujęte przez Spółkę w wymaganej przepisami ewidencji towarów. Dostawy dokonywane będą poza składem celnym.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów - mając na uwadze charakter czynności, które będzie wykonywać nowoutworzona spółka - należy zauważyć, że wystąpi dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym oraz faktem, iż rozpoczęcie transportu pojazdów (towarów) nastąpi w kraju (w wolnym obszarze celnym), miejscem planowanych dostaw samochodów – zgodnie z postanowieniem art. 22 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy - będzie terytorium Polski. Z uwagi na fakt, iż dostawa pojazdów nie będzie dokonywana w składzie celnym a towary nie zostaną objęte procedurą składu celnego, ww. spółka nie będzie miała prawa do zastosowania 0% stawki podatku na podstawie § 11 ust. 1 powołanego rozporządzenia. Należy jednak zauważyć, że skoro wywóz pojazdów z terytorium Polski poza terytorium Wspólnoty (na Ukrainę) będzie dokonany – jak wynika z treści wniosku - przez spółkę mającą siedzibę na Ukrainie, wystąpi eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy, tj. czynność wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, który będzie opodatkowany 0% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z tej regulacji.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii: opodatkowania dostaw samochodów dokonywanych w wolnym obszarze celnym na rzecz podmiotu, który rozpocznie na terytorium kraju procedurę eksportu i możliwość zastosowania do nich stawki 0% oraz opodatkowania dostaw samochodów dokonywanych w wolnym obszarze celnym na rzecz spółki - podatnika podatku od towarów i usług, która będzie je sprzedawać kontrahentowi spoza Unii Europejskiej i możliwość zastosowania do nich stawki 0%, dokonano w interpretacjach indywidualnych odpowiednio nr: ITPP2/443-928a/10/RS i ITPP2/443-928c/10/RS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj