Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-664/10/AZb
z 12 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-664/10/AZb
Data
2010.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
Numer Identyfikacji Podatkowej
Numer Identyfikacji Podatkowej
podatnik
podatnik
powiat
powiat
starostwo
starostwo
status
status
zgłoszenie rejestracyjne
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
Kto posiada status podatnika podatku od towarów i usług - Starostwo czy Powiat, czy jest prawidłowe stosowanie jednakowego NIP dla Starostwa i Powiatu? Czy faktury winny być wystawiane na Starostwo czy Powiat?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010r. (data wpływu 16 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania: kto posiada status podatnika podatku od towarów i usług - Starostwo czy Powiat, czy jest prawidłowe stosowanie jednakowego NIP dla Starostwa i Powiatu oraz czy faktury winny być wystawiane na Starostwo czy Powiat - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania: kto posiada status podatnika podatku od towarów i usług - Starostwo czy Powiat, czy jest prawidłowe stosowanie jednakowego NIP dla Starostwa i Powiatu oraz czy faktury winny być wystawiane na Starostwo czy Powiat.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Starostwo Powiatowe jest urzędem obsługującym Powiat. Wszystkie czynności Starostwa są wykonywane na rzecz Powiatu i w jego imieniu. Na potrzeby podatku od towarów i usług zarejestrowane jest Starostwo, które dokonuje miesięcznego rozliczenia podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Wszystkie czynności związane z działalnością i obsługą Powiatu są ewidencjonowane i rozliczane w Starostwie. Również faktury VAT wystawiane są przez Starostwo i jako nabywca też występuje Starostwo. Powiat jako samorządowa osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na niego zadania wykonuje za pośrednictwem Starostwa.

Nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczenia podatku od towarów i usług dla Starostwa i Powiatu, a pozostałe jednostki organizacyjne Powiatu zarejestrowane są jako odrębne podmioty tego podatku i posiadają własne numery NIP.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Kto posiada status podatnika podatku od towarów i usług - Starostwo czy Powiat, czy jest prawidłowe stosowanie jednakowego NIP dla Starostwa i Powiatu...
Czy faktury winny być wystawiane na Starostwo czy Powiat...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie - Starostwo dokonało zgłoszenia i uzyskało stosowny NIP. To, że Starostwo ma obowiązek prowadzenia rachunkowości według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 lipca 2006r. w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020 z póź. zm.) jest przesłanką bycia podatnikiem podatku od towarów i usług. W świetle uregulowań powyższego rozporządzenia nie ma możliwości prowadzenia ewidencji księgowej dotyczącej rozliczenia podatku od towarów i usług dla Powiatu i z tego względu zarówno Powiat jak i Starostwo Powiatowe powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Starostwu Powiatowemu jako jednostce obsługującej Powiat od strony techniczno-organizacyjnej. Powiat jako samorządowa osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na niego zadania wykonuje za pośrednictwem Starostwa Powiatowego. Zatem Powiat jako organ władzy publicznej nie może być podatnikiem podatku VAT.

W Powiecie dochodzi jeszcze problem reprezentacji Skarbu Państwa. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami Starosta jest organem reprezentującym Skarb Państwa w stosunkach prawnych dotyczących nieruchomości. Gospodaruje nimi i pobiera za to opłaty. To nie powiat jako osoba prawna reprezentuje Skarb Państwa, lecz Starosta jako organ administracji publicznej. W tym przypadku również jako podatnik powinno występować Starostwo Powiatowe jako właściwa jednostka organizacyjna.

W związku z tym, że Powiat posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast Starostwo Powiatowe obsługuje tę działalność pod względem administracyjnym, organizacyjnym i technicznym Starostwo nie może we własnym imieniu nabywać praw i zaciągać zobowiązań - wszystkie umowy zarówno w zakresie usług publicznych nie podlegających ustawie o VAT, jak i czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, zawierane winny być przez Powiat, natomiast Starostwo Powiatowe działając w imieniu i na rzecz Powiatu winno występować jako sprzedawca lub nabywca faktur VAT, prowadzić ewidencję i rozliczenie VAT w księgach Starostwa. Starostwo powinno składać deklarację VAT do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Wskazać również należy, iż Skarb Państwa jest osobą prawną, która z definicji nie posiada organów. Ich rolę spełniają państwowe lub samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w stosunkach cywilnoprawnych działają w ramach swoich zadań w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa (statio fisci).

Stosownie zatem do powyższego Skarb Państwa dokonując czynności prawnej w sprawach gospodarowania nieruchomościami występuje przez reprezentanta w osobie Starosty. Ustanowienie osoby upoważnionej do zawierania umów cywilnoprawnych mających za przedmiot nieruchomości gruntowe nie przesądza jednak kwestii kto występuje w charakterze podatnika podatku VAT w związku z dokonanymi czynnościami.

W myśl z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego, czyli innym, niż organ władzy publicznej uczestnikiem sektora finansów publicznych i dlatego nie może skorzystać z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ww. ustawy. Posiada jednak osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ww. ustawy). W myśl art. 33 ww. ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy. Stosownie do art. 34 ust. 1 ww. ustawy, starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz.

Jak wynika z powołanych wyżej norm starosta dokonuje określonych czynności nie w imieniu własnym lecz w imieniu Skarbu Państwa lub w imieniu jednostki samorządu terytorialnego (Powiatu).

Z powyższego wynika również, że starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno – organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Samorządowe osoby prawne (gminy, powiaty, województwa) są jednostkami podziału terytorialnego, posiadają osobowość prawną, a zatem i zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek. Nie mają jednak własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu. Urzędy te realizując zadania spoczywające na samorządowych osobach prawnych, a skutkujące obowiązkiem podatkowym w podatku od towarów i usług, występują wyłącznie jako jednostki organizacyjne działające w imieniu i na rzecz ww. osób prawnych.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 128 poz. 861) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne.

Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat.

Starostwo powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania Powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Powiatu.

Ponadto dodaje się, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do ust. 2 i 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują NIP.

Powyższe oznacza, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP.

Biorąc pod uwagę powyższe, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) – tj. NIP nadany osobie prawnej tj. Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Jednocześnie nadmienić należy, iż Starostwo Powiatowe jako podmiot posiadający status płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych jest obowiązany do posługiwania się dla tych celów odrębnym numerem identyfikacji podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Starostwo Powiatowe jest urzędem obsługującym Powiat. Wszystkie czynności Starostwa są wykonywane na rzecz Powiatu i w jego imieniu. Na potrzeby podatku od towarów i usług zarejestrowane jest Starostwo, które dokonuje miesięcznego rozliczenia podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Wszystkie czynności związane z działalnością i obsługą Powiatu są ewidencjonowane i rozliczane w Starostwie. Również faktury VAT wystawiane są przez Starostwo i jako nabywca też występuje Starostwo. Powiat jako samorządowa osoba prawna nie ma własnych struktur organizacyjnych, a nałożone na niego zadania wykonuje za pośrednictwem Starostwa.

Nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej rozliczenia podatku od towarów i usług dla Starostwa i Powiatu, a pozostałe jednostki organizacyjne Powiatu zarejestrowane są jako odrębne podmioty tego podatku i posiadają własne numery NIP.

Jednocześnie z treści wniosku wynika, że zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami Starosta jest organem reprezentującym Skarb Państwa w stosunkach prawnych dotyczących nieruchomości. Gospodaruje nimi i pobiera za to opłaty. W ocenie Wnioskodawcy to nie powiat jako osoba prawna reprezentuje Skarb Państwa, lecz Starosta jako organ administracji publicznej. W tym przypadku również jako podatnik powinno występować Starostwo Powiatowe jako właściwa jednostka organizacyjna.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat – jako jednostka samorządu terytorialnego. Dokumenty księgowe (faktury VAT i deklaracje VAT-7) – wystawiane i sporządzane przez Starostwo Powiatowe, winny posiadać Numer Identyfikacyjny Powiatu i jako podatnik, sprzedawca, nabywca winien być wskazany Powiat – jeśli dotyczą czynności przypisanych prawnie Powiatowi jako osobie prawnej. W zakresie podatku od towarów i usług powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne. Wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Powiatu.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej gospodarowania przez Starostę nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa należy wyjaśnić, że w charakterze podatnika podatku od towarów i usług z tytułu realizacji czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (art. 5 ww. ustawy) dotyczących nieruchomości należących do Skarbu Państwa wystąpi Powiat. Wynika to bowiem z faktu, iż Skarb Państwa – jako osoba prawna niemająca własnych organów – gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa zleca jako zadanie z zakresu administracji rządowej Staroście. Taka procedura ustanowiona została w powołanym art. 11 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, przez dosłowne wskazanie podmiotu reprezentującego Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami. Starosta z kolei – stosownie do treści art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym – kieruje sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz. Dokonując zatem czynności o charakterze cywilnoprawnym (które ze względu na swój charakter nie korzystają z wyłączenia od opodatkowania wskazanego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT), a przez to tworząc zdarzenie mające skutki podatkowe wykonuje je w ramach działalności gospodarczej. Uwzględniając jednakże fakt, iż podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną oraz że nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej Powiatu i Starostwa Powiatowego w zakresie VAT, podatek od towarów i usług z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu dotyczących nieruchomości należących do Skarbu Państwa reprezentowanego w związku z tymi czynnościami przez Starostę, jak również podatek związany z czynnościami Powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego, zobowiązany jest rozliczyć Powiat w jednej (swojej) deklaracji VAT-7 a nie Starostwo Powiatowe.

Reasumując, zarówno z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT dotyczących nieruchomości należących do Skarbu Państwa, jak również w odniesieniu do czynności Powiatu jako jednostki samorządu terytorialnego, podmiotem występującym w roli podatnika podatku od towarów i usług wskazanego w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT będzie Powiat, a nie Starostwo. Dla celów podatku od towarów i usług Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) – tj. NIP nadany Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług. Również jako nabywca na fakturach winien być wskazany Powiat a nie Starostwo Powiatowe.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj