Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-662/10-3/MM
Data
2010.11.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Słowa kluczowe
dywidendy
dywidendy
udział
udział
udziałowiec
udziałowiec
wypłata
wypłata
zwolnienie
zwolnienie
zyski
zyski
Istota interpretacji
Czy w przypadku wypłaty dywidendy niepieniężnej na rzecz Udziałowca Spółka będzie miała prawo zastosować zwolnienie z podatku u źródła, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN
1001 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 09 czerwca 2010 r. (data wpływu 02 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku pobrania podatku przez Spółkę jako płatnika od wypłaconej dywidendy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie: - powstania przychodu w związku z wypłatą dywidendy w formie niepieniężnej,
- obowiązku pobrania podatku przez Spółkę jako płatnika od wypłaconej dywidendy.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej m.in. pojazdów mechanicznych oraz części zamiennych. Udziałowcem Spółki jest polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Udziałowiec”), podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Udziałowiec posiadać będzie więcej niż 10% udziałów w kapitale Spółki przez okres dłuższy niż 2 lata.
W związku z planowanym podziałem zysku Spółki (w tym zysków z lat ubiegłych), Spółka – w oparciu o uchwałę zgromadzenia wspólników - zamierza wypłacić Udziałowcowi dywidendę w formie niepieniężnej w postaci środków trwałych (budynków i budowli wraz z gruntami oraz prawem wieczystego użytkowania gruntów - dalej określanych łącznie jako „Nieruchomości”). Powyższa uchwała będzie bezpośrednio określać formę wypłaty dywidendy jako rzeczową. Umowa Spółki będzie przewidywała możliwość przekazywania zysku w drodze dywidendy rzeczowej. Spółka będzie posiadała certyfikat rezydencji podatkowej Udziałowca aktualny za okres, w którym zostanie dokonana wypłata dywidendy niepieniężnej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy wypłata dywidendy w formie niepieniężnej, w szczególności poprzez wydanie na rzecz Udziałowca opisanych we wniosku Nieruchomości, spowoduje powstanie po stronie Spółki przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
- Czy w przypadku wypłaty dywidendy niepieniężnej na rzecz Udziałowca Spółka będzie miała prawo zastosować zwolnienie z podatku u źródła, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 1 został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 02 listopada 2010 r. nr ILPB3/423-662/10-2/MM.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wypłaty dywidendy rzeczowej na rzecz Udziałowca w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie miała prawo zastosować zwolnienie z podatku u źródła, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Spółki, za słusznością Jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Natomiast w myśl art. 22 ust. 4 tej ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki: - wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
- spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
- odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
- spółka, o której mowa w pkt 2 albo
- zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.
Na mocy art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie to ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. 1c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zastosowanie wskazanego powyżej zwolnienia warunkowane jest posiadaniem przez spółkę wypłacającą dywidendę certyfikatu rezydencji podmiotu uzyskującego dochód z dywidend.
W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym będą spełnione warunki określone w art. 22 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.: - spółka uzyskująca dochód z udziału w zyskach osób prawnych (Udziałowiec) ma siedzibę w Polsce i jest tam opodatkowana od całości swoich dochodów,
- dochód z udziału w zyskach osób prawnych zostanie uzyskany od Spółki, tj. spółki mającej siedzibę w Polsce i podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych,
- bezpośredni udział Udziałowca w kapitale Spółki przekracza 10% i zostanie spełniony warunek minimum dwuletniego okresu posiadania tego udziału,
- odbiorcą dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych będzie Udziałowiec, która to spółka jest rezydentem podatkowym w Polsce, opodatkowanym tam od całości swoich dochodów,
- miejsce siedziby Udziałowca dla celów podatkowych w Polsce zostanie potwierdzone przedstawionym Spółce certyfikatem rezydencji.
Zdaniem Spółki, konsekwencją uznania, że wydanie Nieruchomości tytułem dywidendy rzeczowej na rzecz Udziałowca jest traktowane jako dochód z udziału w zyskach osób prawnych, będzie możliwość skorzystania w odniesieniu do dochodu uzyskanego przez Udziałowca ze zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości Jej stanowiska w opisanej powyżej sprawie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|