Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-454/10-2/KS
z 19 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-454/10-2/KS
Data
2010.08.19


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
cele statutowe
darowizna
darowizna
działalność statutowa
działalność statutowa
fundacje
fundacje
organizacje pożytku publicznego
organizacje pożytku publicznego
Policja
Policja
pożytek publiczny
pożytek publiczny
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód Fundacji w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej / rzeczowej dla Policji i Wojska na realizację celu określonego w statucie Fundacji jakim jest poprawa porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym, z przeznaczeniem na zakup / użytkowanie sprzętu służącego temu celowi, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 514 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej / rzeczowej dla Policji i Wojska – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej / rzeczowej dla Policji i Wojska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Fundacja ustanowiona została przez Spółkę Akcyjną - jako 100% Fundatora, w celu prowadzenia działalności społecznie użytecznej w sferze zadań publicznych, wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 837 z późn. zm.). Fundacja działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.).

Fundacja posiada osobowość prawną, jest zarejestrowana w KRS, jest organizacją pozarządową, od 2006 r. posiada status organizacji pożytku publicznego.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, cały dochód przeznacza na cele określone w statucie Fundacji.

Fundacja, jako organizacja pożytku publicznego, prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych obejmującej:

  1. Pomoc społeczną, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób,
  2. Działalność charytatywną,
  3. Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
  4. Działalność na rzecz mniejszości narodowych,
  5. Ochronę i promocję zdrowia,
  6. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
  7. Naukę, edukację, oświatę i wychowanie,
  8. Krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
  9. Kulturę, sztukę, ochronę dóbr kultury i tradycji,
  10. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
  11. Ekologię i ochronę zwierząt oraz ochronę dziedzictwa przyrodniczego,
  12. Porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym,
  13. Ratownictwo i ochronę ludności,
  14. Pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą,
  15. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
  16. Działalność wspomagającą technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 pkt 1 - 23 tej ustawy.

Powyższe cele określone zostały w § 3 pkt 3 Statutu Fundacji.

Działalność statutowa realizowana jest na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną.

Fundacja realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. udzielanie pomocy, finansowanie, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących powyższe cele,
  2. organizowanie i finansowanie sympozjów, spotkań, szkoleń i kursów, których problematyka pozostaje w związku ze wskazanymi wyżej celami.


W realizacji swoich obowiązków statutowych Fundacja zamierza przekazać darowiznę pieniężną / rzeczową między innymi dla Policji oraz jednostek wojskowych, w celu zakupu / użytkowania przez te instytucje sprzętu służącego poprawie porządku i bezpieczeństwa publicznego, w szczególności kamizelek kuloodpornych, broni, samochodu, komputerów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dochód Fundacji w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej / rzeczowej dla Policji i Wojska na realizację celu określonego w statucie Fundacji jakim jest poprawa porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym, z przeznaczeniem na zakup / użytkowanie sprzętu służącego temu celowi, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do zapisu art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej. Jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Z uwagi na przeznaczenie całości otrzymanych dochodów na cele statutowe korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy. Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić następujące warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w statucie, obejmująca swoim zakresem sferę zadań publicznych, o których mowa w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.

Obowiązujące przepisy w tym zakresie nie zawierają katalogu podmiotów uprawnionych do otrzymania darowizny. Zatem - zdaniem Fundacji, każdy podmiot - w tym również jednostki sektora finansów publicznych, takich jak Policja i Wojsko, które realizują cele określone w statucie Fundacji są uprawnione do otrzymania darowizny na te cele.

Reasumując, w opinii Fundacji, Jej dochód w części przeznaczonej i przekazanej darowizny dla Policji i Wojska, na realizację celu określonego w statucie Fundacji jakim jest poprawa porządku i bezpieczeństwa publicznego, z przeznaczeniem na zakup / użytkowanie sprzętu służącego temu celowi, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.), reguluje m.in. zasady prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych oraz współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast w myśl ust. 2 tego artykułu, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Fundacja, jako osoba prawna podlega reżimowi podatkowemu wynikającemu z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Z ustawy tej wynika zasada powszechności opodatkowania. Wyjątki od tej zasady wynikają z przepisów ustawowych zawartych w art. 17, który wprowadza zwolnienie przedmiotowe od podatku. Zwolnienia powyższe mają charakter zwolnienia przedmiotowego i jak każde zwolnienie od podatku stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania i sprawiedliwości podatkowej powinny być interpretowane w sposób ścisły, przy pomocy zasad wykładni gramatycznej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja jest organizacją pozarządową od 2006 r. i posiada status organizacji pożytku publicznego. Nie prowadzi działalności gospodarczej a cały dochód przeznacza na cele określone w Jej statucie.

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Tymi odrębnymi przepisami stanowiącymi o zwolnieniu przedmiotowym jest art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że zwolnienie, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1, w tym również wymienionych w pkt 6c ustawy, ma zastosowanie jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, iż zastosowanie zwolnienia przedmiotowego zależy od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, jak również od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych, określonych w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, m.in. w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym. Sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie obejmuje zatem zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 tejże ustawy.

Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych, w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z zapisów statutu Fundacji wynika, iż realizuje Ona swoje cele między innymi poprzez porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym.

W realizacji swoich obowiązków statutowych, Fundacja zamierza przekazać darowiznę pieniężną / rzeczową m.in. dla Policji oraz jednostek wojskowych w celu zakupu / użytkowania przez te instytucje sprzętu służącego poprawie porządku i bezpieczeństwa publicznego, w szczególności kamizelek kuloodpornych, broni, samochodu i komputerów.

Fundacja wskazała, iż realizuje swoje cele w szczególności poprzez udzielanie pomocy, finansowanie, dofinansowywanie, wspieranie oraz wspomaganie osób i podmiotów realizujących wskazane cele.

Wobec powyższego, dochód Fundacji posiadającej status organizacji pożytku publicznego, w części przeznaczonej i przekazanej darowizny pieniężnej / rzeczowej dla Policji i Wojska na realizację celu określonego w statucie Fundacji, jakim jest poprawa porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym, z przeznaczeniem na zakup / użytkowanie sprzętu służącemu temu celowi jest, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny od tego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie nadmienia się, iż wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dot. opisu zdarzenia przyszłego został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną wydaną w dniu 19 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-454/10-3/KS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj